מן הטרור ועד הגרעין: משמעותו של האיום האיראני

אפרים קם

קטלוג


38574

 

מאז המהפכה האסלאמית באיראן, ובעיקר מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת, נעשה האיום האיראני סוגיית מפתח בזירה המזרח-תיכונית. מרכזיותה נובעת מכך שהיא מעסיקה מדינות רבות, באזור ומחוץ לו, הרואות את עצמן, מאוימות במידה כזו או אחרת, על-ידי איראן, חלקן ברמה האסטרטגית. חומרתו נובעת במידה רבה גם מהצירוף שבין המשטר הפונדמנטליסטי הרדיקאלי בטהראן, המבקש להטביע את חותמו על סביבתו הקרובה והרחוקה, לבין היכולות המאיימות שהוא הולך וצובר.

 

הספר מן הטרור ועד הגרעין חוקר את שורשיו של האיום האיראני, בהיקפו הרחב ביותר - כלפי המרחב הקרוב לאיראן והפריפריה שלה, כלפי ארצות הברית ויעדים מערביים, וכלפי ישראל. הספר מנתח את שלושת רבדיו של האיום: מעורבותה העמוקה של איראן בטרור ; האיום שאיראן יוצרת על שכנותיה ברמת החימוש הקונבנציונלי ; ומעל לכל, האיום שאיראן מתחילה להקרין כלפי סביבתה בתחום הנשק להשמדה המונית.

 

מסקנתו העיקרית של הספר כפולה: מצד אחד, האיום שאיראן יוצרת הולך ומחמיר, משום שיכולותיה צוברות עוצמה - במיוחד כאשר היא בונה מאגר של טילים בליסטיים שטווחם מכסה את כל שטח ישראל ; וכאשר לאחרונה נחשף שהיא עשתה כברת דרך ממשית לקראת פיתוח נשק גרעיני. מצד שני, על היכולות האיראניות מוטלות מגבלות ניכרות, בעיקר עקב המחויבות האמריקאית לבלום את האיום האיראני, שקיבלה משמעות חדשה בעקבות המלחמה בעיראק. על אלה נוספים השינויים הפנימיים החשובים המתרחשים באיראן, העשויים למתן בעתיד את משמעותו של האיום האיראני, אם יזכו לתנופה מחודשת.

 

 

אל"ם  (מיל') ד"ר אפרים קם משמש כיום סגן ראש מרכז יפה למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת תל-אביב. בעבר שירת בתפקידים בכירים בחטיבת המחקר באגף המודיעין בצה"ל. הוא בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים בלימודי המזרח התיכון וכלכלה, ובעל תארים שני ושלישי ביחסים בינלאומיים מאוניברסיטת הארווארד בארצות הברית. ספרו מתקפת פתע (בהוצאת "מערכות") זכה בפרס הספר הטוב ביותר בתחום המודיעין לשנת 1988 מטעם "המרכז לחקר המודיעין הלאומי" בוושינגטון.