קורבמן: צלם תל-אביבי אחר, 1936-1919

קטלוג


38594

 

בי"ב אייר תשל"ח (25.5.1978) הלך לעולמו שמעון קורבמן, תושב תל-אביב, והוא בן תשעים שנה במותו. איש ערירי שחי בדלות נוראה. לארח מותו נתגלה בדירתו שברחוב אחד העם 32 אוצר גנוז - עשרות קופסאות קרטון ובתוכן למעלה מאלף וחמש מאות תשלילים נתונים במעטפות נייר חומות, מאות תצלומים ותריסר אלבומים. בנוסף נמצאו גם חצובה וארכיון מסמכים אישיים. הסתבר, כי הנפטר היה צלם חובב ובלתי מוכר לציבור.

 

אוסף התצלומים הועבר על ידי האפוטרופוס הכללי למוזיאון לתולדות תל-אביב יפו ברחוב ביאליק, נרשם וקוטלג לפי רשימותיו של הצלם. ביולי 1979 התקיימה במוזיאון תערוכה מצילומי קורבמן, "שנות התמימות", שחשפה לציבור מקצת האוסף, שצולם בשנים 1936-1919. לראשונה, כארבעים שנה לאחר שהפסיק לצלם, זכה הצלם החובב שמעון קורבמן להכרה ציבורית. בשנת 1982, התקיימה במוזיאון תל-אביב, במלאות חמישים שנה להיווסדו, התערוכה "שנות העשרים באמנות ישראל". במסגרתה הוקדש פרק לצלמיה הראשונים של תל-אביב, אברהם סוסקין ושמעון קורבמן, שאצר מיכה ברעם.

 

מעבר לכל הנאמר, הרי שעד היום, עשרים וחמש שנה מאז נתגלה, לא נחקר האוסף מן ההיבט ההיסטורי והצילומי ואף לא הוצג לקהל. התערוכה והספר המלווה אותה, "קורבמן - צלם תל-אביבי אחר, 1936-1919", מבקשים לעמוד על מקומם של תצלומיו בהכרת תולדות תל-אביב בשנים שבהן שינתה שכונת הגנים את פניה ללא הכר והייתה למרכז הכלכלי והתרבותי של היישוב העברי בארץ ישראל. נבחנת גם תרומתו הייחודית של קורבמן כצלם חובב בהשוואה לעבודתם של צלמים מקצועיים, שפעלו בתל-אביב באותה עת. התערוכה והספר מבוססים ברובם על אוסף קורבמן; ולהשוואה אוזכרו גם אוסף אברהם סוסקין, אוסף אפרים ארדה, ואוסף התצלומים הנושאי השמור במוזיאון ארץ-ישראל, תל-אביב, וכן אוסף צבי ארושקעס השמור בארכיון הציוני המרכזי, ירושלים.

 

תקוותי, כי בכך ייעשה צדק היסטורי עם אדם, שהקדיש את מיטב זמנו, מרצו ומשאביו הדלים לתחביבו וצילם באהבה ובדבקות במשך שבע עשרה שנים את המתרחש בתל-אביב בכל תחומי החיים ולא זכה בחייו להוקרה שכה היה ראוי לה. יהיו התערוכה והספר יד זיכרון לצלם שמעון קורבמן.