משולש הטרור בים האדום: סודאן, סומליה, תימן והטרור האסלאמי

שאול שי



משולש הטרור בים האדום: סודאן, סומליה, תימן והטרור האסלאמי

הספר בוחן את מעורבותן בטרור של שלוש מדינות מוסלמיות - סודאן, סומליה ותימן - הממוקמות במרחב בעל חשיבות אסטרטגית משני צידיו של נתיב השיט החשוב המחבר בין הים הערבי (האוקיינוס ההודי) לים האדום.

 

מיקומן הגיאופוליטי של מדינות אלה משך אליהן לא רק את המעצמות הקולוניאליות, ולאחר מכן את "מעצמות העל" בשנות "המלחמה הקרה", אלא גם גורמים אסלאמיים רדיקליים שהבינו את הפוטנציאל הגלום במרחב זה להתבססותו ולהפצתו של האסלאם הרדיקלי. הימצאותם של הגורמים האסלאמיים הרדיקליים במרחב, לצד בעיות ועימותים מקומיים על בסיס לאומי, אתני ושבטי, הפכו מדינות אלה למוקד של אי-יציבות ותסיסה המאיימות על בטחונן ושלומן של מדינות קרובות ורחוקות גם יחד.

 

מטרת ספר זה לבחון את שלוש המדינות, שאותן כינה המחבר "משולש הטרור של הים האדום", ובעיקר את קשריה של כל אחת מהן לטרור האסלאמי ואת זיקות הגומלין ביניהן, בהנחה שגם בעתיד הן עלולות - כולן או חלקן - להוות בסיס לארגוני טרור אסלאמיים.

 

המחבר: אל"מ (מיל') שאול שי, בעל תואר Ph.D. ביחסים בינלאומיים, שירת בתפקידים בכירים במערך המודיעין, עמית-מחקר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי הרצליה, ועומד בראש המחלקה להיסטוריה של צה"ל. ד"ר שי מומחה בתחום הטרור הבינלאומי והטרור האסלאמי. הוא פרסם מחקרים ומאמרים רבים בישראל ובעולם, וכן את הספרים: טרור בשליחות האימאם (2001), העוסק בעשרים שנות טרור שיעי בזירה הבינלאומית; הג'האד שלא נגמר (2002), העוסק בטרור של בן-לאדן ובוגרי אפגניסטן; הפתעה צפויה (2002), שנכתב במשותף עם יורם שוייצר ועוסק במתקפת הטרור בארצות הברית ב-11 בספטמבר 2001 ובהשלכותיה; השהידים - האסלאם ופיגועי ההתאבדות (2003), העוסק בתופעת פיגועי ההתאבדות בעימות הישראלי-ערבי ובעולם; ציר הרשע - איראן, חזבאללה והטרור הפלסטיני (2003), העוסק בטרור האיראני ובמעורבות האיראנית בפעילותם של חזבאללה וארגוני הטרור הפלסטיניים. ספריו של שאול שי פורסמו גם באנגלית בארצות- הברית.