חדש על המדף

 

רוח הטרור

ז'אן בודריאר

לקטלוג

 

רוח הטרור

העולם נגד הטרור? אנחנו מול אוסמה בן לאדן? כך לפחות נראים הדברים

כשאנו מדליקים את הטלוויזיה - אלא שעל פי ז'אן בודריאר אין זה פשוט כל כך.

התקשורת מצביעה על ממלא מקום בלבד, על הפיתיון, לא על האחראי האמיתי. הטרוריסט אינו האחר הרדיקלי, אלא בשר מבשרנו, בובת משחק שממלאת את התפקיד המדומיין של האויב מבחוץ. הטרור החדש אינו בהכרח אסלאמי, או יפני, או לבן - הוא גלובלי. הוא מעבר לאידיאולוגיה ומעבר לפוליטיקה. מטרתו אינה לשנות את העולם אלא להפוך אותו לרדיקלי יותר באמצעות קורבן.

 

ברוח הטרור טוען בודריאר שזמן רב לא ראה העולם פיתוי כה חם ופטאלי כמו  באירועי ה11 בספטמבר. אולי משום כך הוא רואה אותם כאות הפתיחה למלחמת העולם הרביעית, שכן בשלישית, שהייתה קרה ונמשכה עשרות שנים, התמוטט הגוש הסובייטי, ובמלחמת העולם הרביעית אנו ניצבים מול תאי טרור ספורדיים שבסיועה של טכנולוגיית מוות חדישה, אמצעי תקשורת ומחשוב, מסוגלים לייצר הרס גדולים יותר מכל תקופה אחרת בהיסטוריה. מלחמת העולם הרביעית אינה עוד קונפליקט אלים בין אנשים, מדינות או אידיאולוגיות, אלא מלחמת המין האנושי כנגד עצמו, הגלובוס כנגד הגלובליזציה. זו בפירוש לא התנגשות הציוויליזציות, כמו בתזה הידועה של סמואל הנטינגטון, אלא קריסת המערכת הגלובלית אל תוך עצמה.

 

הספר מכיל את תרגום מסתו הפרובוקטיבית של בודריאר "רוח הטרור" שפורסמה לראשונה בלה מונד ב- 3 לנובמבר 2001 (פחות מחודשיים לאחר המאורע האולטרה טראומטי) וחוללה סערה רבתי וכן את ספרו Power Inferno

משנת 2002 שהכיל שלושה מאמרים נוספים המפתחים את טיעוניו על הטרור, הגלובליזציה  והקפיטליזם, שלטון המדיה והסימולציה. בשל העובדה שנכתבו סמוך לאירועי ה- 11 בספטמבר, ניתן לראותם כרווי פאתוס ונחרצות המאפיינים תגובות מידיות לאירוע. יחד עם זאת, טבוע בהם חותם חשיבתו העקבית, המקורית והאמיצה, שמלווה אותו מתחילת דרכו.

 

הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר, המזוהה יותר מכל עם הזרם הפוסט - סטרוקטורליסטי, הוא אחד ההוגים החשובים ביותר הפועלים בדורנו, בעידן הסימולציה. מחשבתו נעה בין המשגות פילוסופיות לניתוחים תרבותיים;  בין התבוננות באירועים מיקרוסקופיים להכללת ענק על המצב הגלובלי. כתיבתו פרובוקטיבית, אפוקליפטית, נבואית, פואטית, נוטה להגזמות - אינה מקבלת שום הנחה מטאפיזית מקובלת.

 

לספר מצורפת אחרית דבר על מחשבתו של בודריאר, מאת ד"ר אייל דותן מאוניברסיטת תל אביב.