אלוהים, הרב והפילוסוף

סודות הבריאה בספר הזהר ובתורת האר"י. דיאלוג קבלי פילוסופי

טוני לביא/ עקיבא אורצל



אלוהים, הרב והפילוסוף

"'בראשית ברא' פירושו שהבורא הוציא החוצה, והיא עילת הראשית... הבריאה היא שונות, וקיומה הוא תולדתה של שונותה מן האל... השאלה היא: איך נברא בעל גבול מבלי בעל גבול... מבחינה לוגית קשה לעכל את התפיסה שהאל, שהוא ישות טוטאלית, בבריאתו את היקום, הוא לכאורה דוחה את עצמו מפני עצמו... אילולא אור אין-סוף המקיים את הבריאה, היא לא הייתה מתקיימת... על פי תורת האר"י, האדם הוא אור בכלי, והשאלה היא: האם הוא רשאי לקבוע מסמרות בעצמות האל שאינה בכלי?... הנשמה כחלק אלוה ממעל אינה יכולה להיות שונה מן השלם, כפי שטיפה הנלקחת מן הים אינה שונה ממקורה... כדי להגיע להכרה גבוהה של הפוטנציאל הטוב האלוהי הטמון באדם, חובה עליו

לגלות גם את פוטנציאל הרע הטמון בו... האדם, באמצעות יכולת החכמה והבחירה שמקבל מן האל, יש בידו להביא לכך שגידול הבר יתורבת... שמות האל הם אמצעיים והשאלה היא: איך ניתן לאדם להתכוון לעצמות האל כאשר אין לו כתובת בלתי אמצעית?... אם אתה מקבל דבר ממישהו, איך יתכן שהוא נתן מבלי שהדבר יהיה אצלו, ואם נאמר שהכל כלול באל, עולה השאלה: מהי בריאה?... מקור כל גווני האור הוא אור אחד שאין בו שינויים, ומעת כניסתו בנברא הוא בעל פנים רבים... הקונספציה הטבועה בבריאה היא, שבגמר התיקון האדם יחזור אל חיק האלוהות, זה נשמע בדיוני למי שאינו מצוי במבנה העולמות ובפורמולות הפועלות בהם..." (מתוך הדיאלוגים)

 

ד"ר טוני לביא מאוניברסיטת בר אילן עוסק במחקר פילוסופי של המטאפיסיקה היהודית ופרסם ספרים ומאמרים. הספר תולדה של דיאלוגים שערך ד"ר לביא עם המקובל הרב עקיבא אורצל תלמידו המובהק של האדמו"ר המקובל שלמה בנימין אשלג. השיחות הם ברוח הדיאלוגים המרתקים שניהל  ד"ר לביא עם פרופ' ישעיהו ליבוביץ שהובאו בספר "מה שלמעלה ומה שלמטה" הספר מלא עניין, עומק, ידע והבנה בתורת הסוד הקבלית והדיונים בו מתרכזים בשאלות העומדות ברומו של העולם, כמו: בריאת העולם, מעשה בראשית ומעשה מרכבה, וכן במסעו של האדם ותכליתו בעולם הזה.

 

פרופסור שלמה גיורא שוהם