והוא אחר

שמעון בלס


והוא אחר

 

במרכז הרומן והוא אחר מאת שמעון בלס, שהתפרסם לראשונה ב-1991 (הוצאת זמורה-ביתן) ורואה עתה אור במהדורה חדשה, ניצבת דמותו של אינטלקטואל יהודי עיראקי שהתאסלם בשנות השלושים של המאה שעברה. בערוב ימיו מספר אחמד הרון סוסן בדפי זיכרונותיו (המסתמכים על סיפור חייו האמיתי של נסים סוסא, פקיד ממשלתי גבוה) את סיפור חייו מאז נידויו ממשפחתו עקב נישואיו לנוצרייה שאותה הכיר בשנות לימודיו בארצות-הברית ועד הערב החגיגי בחסותו של צדאם חוסיין שנערך לרגל צאת ספר חדש מפרי עטו על תולדות היהודים. לאורך זיכרונותיו עובר כחוט השני סיפור אהבתו הנואשת לאשתו הנוצרייה שנאלץ להיפרד ממנה. הוא נולד בעיירה לחופי הפרת והיה אחד משלישיית ידידים שכל אחד מהם סלל לעצמו דרך משלו המבדילה אותו מהמסגרת המסורתית של המשפחה שבה גדל. אסעד היהודי שנהיה משורר חשוב ועורך כתב-עת ספרותי בעיראק. קאסם בן הפלאחים שלמד משפטים והיה לקומוניסט לוחם למען צדק חברתי. ואילו הוא שבחר לנתק עצמו מיהדות ולהתאסלם היה היחיד מבין השלושה שבחר בביטול זהותו המולדת ובאימוץ זהות חדשה.

 

ברומן זה חוזר שמעון בלס אל דמות הגיבור בעל הזהות הכפולה, אך בשונה מכלל יצירתו, לא נדרש הגיבור ברומן זה לבחור בין הזהות המולדת והזהות המאומצת בתוקף עקירתו מארץ הולדתו לישראל או למקום אחד. ברומן זה הוא נדרש למאמץ מתמיד, הן בינו לבין עצמו והן בינו לבין סביבתו  שאינה שוכחת את עברו, להעלים את זהותו המולדת היהודית ולהפגין את זהותו המוסלמית המאומצת. במילים אחרות הוא נשאר בעיני סביבתו כמו בעיניו שלו א ח ר.

 

מספריו הקודמים של שמעון בלס: התחברות (1972) חדר נעול (1980) חורף אחרון (1984) אותות סתיו (1992) תל- אביב מזרח, טרילוגיה (2003).