חדש על המדף


הפשיטה על הכור

רודג'ר ו. קלייר

 

הפשיטה על הכור

 

ב-7 ביוני 1981, לקראת השקיעה, המריאו מטוסי חיל האוויר הישראלי לאחת המשימות הנועזות והמסוכנות ביותר שביצע החיל מעודו: הפצצתו והשמדתו של הכור הגרעיני בעירק.

 

לראשונה מתפרסמים באישור ישראלי ראיונות עם מתכנני המבצע ומבצעיו, ביניהם עם מי שהיה אז מפקד חיל האוויר, אלוף דוד עברי, ועם כל שמות הטייסים, המספרים את סיפוריהם האישיים ומגלים כיצד נבחרו ואיך התאמנו. בין המרואיינים גם הטייס אילן רמון. מי שהיה לאסטרונאוט הישראלי הראשון ונספה בהתרסקות מעבורת החלל "קולומביה". הספר הוא תיעוד דרמטי מרתק הפורש את הקרע המדיני, ואת השיקולים ואת המניעים לקבלת ההחלטה, את ההכנה הקפדנית והחשאית ביותר ואת מהלך המבצע כולו.

 

 

מנקודת מבט היסטורית, בעיקר לאחר מלחמת המפרץ ב-1991 והמעורבות האמריקנית במשטר בעירק והפלת משטרו של סדאם חוסיין ב-2003, שוב אין מטילים ספק בכך שהמבצע שינה את מאזן האימה הגרעינית לשנים רבות. כיום עולה חשיבותו ומקבלת נופך חדש לנוכח האיום הגרעיני הנשקף מאירן.

 

רודג'ר ו. קלייר הוא עיתונאי ועורך. הוא העיתונאי הראשון שהותרה לו גישה לחומר ארכיוני הנוגע להפצצת הכור בעירק. וכן ניתן לו אישור לראיין את האנשים שהובילו את המבצע ואת הטייסים שביצעו אותו.