חדש על המדף


החיילים היהודים של היטלר: הסיפור שטרם סופר על חוקי הגזע הנאציים ועל החיילים ממוצא יהודי ששירתו בצבא גרמניה

בריאן מארק ריג


החיילים היהודים של היטלר

 

בדרכו הרצחנית ל"טוהר הגזע", נתקל אדולף היטלר במכשולים לא צפויים. לאחר מאות שנים של התבוללות ונישואי תערובת, התברר לו כי הפרדתם של היהודים משאר האוכלוסייה היא משימה קשה מכפי שציפה. התהליך המתועב של "טיהור גזעי" בצבא הגרמני היה אפוף מבוכה ובלבול יותר מבכל מקום אחר.

 

במחקר החדש המוצג בספר זה, חושף ההיסטוריון בריאן ריג כי עם חקיקת חוקי הגזע באמצע שנות השלושים, מספר מדהים של אנשי צבא גרמניים סווגו בידי הנאצים כיהודים או "יהודים למחצה" (מישלינג). המספר היה גבוה בהרבה מכפי שסברו בעבר - והגיע עד 150,000 איש - ובין היתר נכללו בהם קצינים בכירים ואפילו גנרלים ואדמירלים.

 

במחקר ראשון שה - המגובה במספר מרשים של מסמכים ותעודות, מוכיח בריאן ריג כי רבים מאותם אנשים לא ראו את עצמם כיהודי, ובחרו בקריירה צבאית כפטריוטים מסורים, הנחושים לשרת את האומה הגרמנית המתחדשת. הם שולבו באופן מלא בצבא הגרמני, אשר בטרם היטלר לא הקדיש תשומת לב של ממשל ל"גזע" שאליו השתייכו, אבל נדרש כעת לבחון את מוצאם של חייליו.

 

חקירתם של ה"מישלינג" והרחקתם מהצבא נעשתה תוך יישום לא-עקבי של החוק הנאצי. חיילים רבים זכו ל"פטורים", שבזכותם יכלו להישאר בשירות או להציל הורה, בת זוג או קרובים אחרים ממאסר או מגורל רע עוד יותר. (על רבים ממסמכי הפטור הללו ניתן למצוא את חתימתו של היטלר עצמו). אבל כל שהמלחמה הלכה ונתמשכה, השתלטה המדיניות הנאצית על ההיגיון הצבאי, ומנעה כמעט לחלוטין מאותם חיילים להימלט מגורלם של מיליוני קורבנות אחרים של הרייך השלישי.

 

בריאן מארק ריג סיים בהצטיינות את לימודיו לתואר ב"א בהיסטוריה באוניברסיטת ייל, ומשמש כפרופסור להיסטוריה באוניברסיטה הצבאית האמריקנית ((American Military University. הוא שירת כמתנדב בצה"ל וכקצין בחיל הנחתים האמריקני. המחקר שערך לספר זה הוצג ב"ניו יורק טיימס", ב"לוס אנג'לס טיימס" וב"לונדון דיילי טלגרף".