חדש על המדף


מי מפחד מלילית

אוהד אזרחי ומרדכי גפני


מי מפחד מלילית

 

לילית היא הדמות המיתולוגית שסביבה תפרה המיסטיקה היהודית לדורותיה את מסכת התשוקות והפחדים של העולם היהודי, הרבני והמסורתי, מפני הפן המיני, הפראי והמשוחרר של האישה. לילית היא האישה הבזויה, הפרוצה, המינית עד מאוד, זו שערכי המשפחה אינם נחשבים בעיניה למאום.

 

לילית היא האישה העצמאית מבחינה כלכלית ושכלית, שאיננה נכנעת לתכתיבי החברה הפטריארכאלית.

 

 ואולם, ספר זה עוסק בעיקר בתהליך גאולתה של לילית. זאת, על סמך עיון חדשני במקורות קבליים מספרות הזוהר וקבלת האר"י , המכירים לא רק בפרובלמטיות של נשמת לילית, אלא גם באיכות הרוחנית, המיוחדת והגבוהה המגולמת בה. קבלת האר"י  מזהה את נשמת לילית כפי שמופיעה שוב ושוב דרך דמויותיהן של נשים פרובוקטיביות בתולדות ישראל, כמו לאה אמנו, דינה, רות, ציפורה, ברוריה ונשים אחרות. באמצעות תורת הגלגול עוקבת הקבלה אחר גלגוליה המורכבים של נשמה דחויה זו, כשהיא משרטטת מהלך היסטורי מרתק, המחפש דרכים לקראת תיקונה של לילית ולהשבתה אל חיק הקדושה.

 

אוהד אזרחי ומרדכי גפני מסבירים את הדברים בפירוט ובדיוק, ומכניסים את הקורא אגב כך בסודותיה של השפה הקבלית. כדרכם, אין הם מקדשים את המקורות באופן דוגמטי, אלא עובדים דרכם: מתפעלים מהם, לעיתים מותחים ביקורת חריפה ומלומדת, ולעיתים דורשים דרשות חדשות, המרחיבות את ההגות הרוחנית היהודית של ימינו אל מחוזות חשובים, שלא רבים מעיזים לטפל בהם.

המחברים הם מוסמכים ומן הבולטים בהוגים ובמורים הרוחניים של העולם היהודי המתחדש בארץ ובעולם. הרב מרדכי גפני עומד כיום בראש "בית חדש" ) www.bayitchadash.com ( ואוהד אזרחי משמש כרב קהילת "המקום" (www.hamakom.org.il).