קצרים אופ"טימיים 8
דיקנט הלימודים האקדמיים   גיליון 9 ספטמבר 2009    גיליונות קודמים

סטודנטים יקרים,
עם פרוס השנה החדשה אנו שמחים להגיש לכם גיליון חדש וחגיגי של "קצרים או"פטימיים" המביא מקבץ מהמתרחש ומהמתחדש באוניברסיטה.
את שנת תש"ע האוניברסיטה הפתוחה מתכבדת לפתוח עם שלושה דיקנים חדשים: פרופ' סוניה רוקס התמנתה לתפקיד דיקן הלימודים האקדמיים, פרופ' ענת ברנע התמנתה לתפקיד דיקן מחקר ופרופ' יואב יאיר התמנה לתפקיד דיקן פיתוח וטכנולוגיות. כמו כן, אנו גאים לבשר על עלייתו לאוויר של אתר חדש של דיקנט הלימודים האקדמיים. האתר נועד לספק מידע לכם הסטודנטים וכן לסגל ההוראה, לראשי המחלקות האקדמיות ולמנהלי מוסדות הלימוד.
לקראת גיליון החג ערכנו ריאיון עם סטודנט לתואר שני בחינוך המספר על השילוב בין לימודים, משפחה וקריירה.
כמו תמיד, גם הפעם תוכלו למצוא בגיליון מידע על תכניות לימוד חדשות, על קורסים וספרים חדשים, על מרכזי לימוד שנפתחו זה עתה, על אירועים שעתידים להתקיים באוניברסיטה ועוד ועוד.
אנו שמחים לקבל את תגובותיכם, והנכם מוזמנים להמשיך לכתוב אלינו.

שנה טובה, שנת לימודים פורייה
ולהתראות בגיליון הבא!
דיקנט הלימודים האקדמיים

מנכ"ל חדש לאוניברסיטה הפתוחה

ב-1 באוקטובר יתמנה מר עמית שטרייט לתפקיד מנכ"ל האוניברסיטה הפתוחה עם פרישתו של מר דוד קליבנסקי מתפקיד זה. מר שטרייט הוא בוגר אוניברסיטת תל-אביב בכלכלה וניהול ומוסמך למנהל עסקים מטעם אוניברסיטת באר-שבע. אל האוניברסיטה הפתוחה שטרייט מגיע עם סיום תפקידו כסמנכ"ל כספים באוניברסיטת תל-אביב.

עד היום כיהן שטרייט בתפקידים שונים הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. בין שאר תפקידיו שימש חשב וראש מטה כספים בשב"כ ומשנה למנכ"ל חברת 13. כמו כן עבד שטרייט באגף התקציבים של משרד האוצר וכיהן כסגן בכיר לממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר .

אנו מאחלים למנכ"ל החדש הצלחה בתפקידו.

זה עתה הוצעו

לימודי מדיניות ציבורית

רוצים להשפיע על המדיניות הציבורית בישראל?
אתם ודאי נתקלים בתקשורת בביטויים, כגון: שחיתות, הקושי של הממשלה למשול, גלובליזציה, יחס שוויוני (או לא) של המדינה כלפי אזרחיה, העוצמה הרבה של הממסד הצבאי ועוד ביטויים. אם אתם מבקשים לא רק לקרוא על כך בעיתון, אלא ללמוד לעומק ובעיקר להבין כיצד ניתן להשפיע על המדיניות הציבורית, מקומכם אִתנו.

אם אתם מעוניינים בתואר המשלב את עולם התאוריה עם עולם המעשה, האוניברסיטה הפתוחה מציעה לכם לראשונה תואר ראשון או שני משולב בלימודי מדיניות ציבורית. תואר זה פותח בפניכם אפשרויות להשתלב במגזר הציבורי במשרדי הממשלה, בשלטון המקומי, במלכרי"ם או להתקדם במערכות אלה למי שכבר ממלא בהן תפקיד. כך אתם מרוויחים לימודים בעלי עניין ועתיד מקצועי.

לימודי תואר ראשון במדעי החברה בהדגשת מִנהל ומדיניות ציבורית פתוחים בפני סטודנטים שכבר לומדים לתואר ראשון במדעי החברה או בפני נרשמים חדשים לתואר זה המבקשים למקד את לימודיהם במדיניות ציבורית. התכנית משלבת הכרה של המערכת הפוליטית בישראל, של החברה הישראלית ושל עולם הניהול יחד עם סדנאות הממוקדות במדיניות ציבורית.

לימודי תואר שני בלימודי דמוקרטיה במגמת ממשל ומדיניות ציבורית פתוחים בפני בעלי תואר ראשון בכל תחום שממוצע ציוניהם גבוה מ-80. התכנית מקנה הבנה של ממשל דמוקרטי במשולב עם קורסים בתחום הניהול והמדיניות הציבורית. ניתן ללמוד במסלול עם כתיבה של עבודת תזה ובלעדיה.

מידע נוסף על תואר ראשון במדעי החברה בהדגשת מִנהל ומדיניות ציבורית ועל תואר שני בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים כאן.

תואר ראשון במדעי הקוגניציה במסגרת דו-חוגית

בשנת הלימודים הקרובה תש"ע נפתחים באוניברסיטה הפתוחה לימודים לתואר ראשון במדעי הקוגניציה במסגרת דו-חוגית. בשלב ראשון מוצעים צירופים של החוג בקוגניציה עם החוגים בפסיכולוגיה, בפילוסופיה, במתמטיקה ובמדעי המחשב.

מדעי הקוגניציה חוקרים מנקודת מבט רב-תחומית תהליכים וכישורים קוגניטיביים, כמו תפיסה חושית, שימוש בשפה, זיכרון, הסקת מסקנות, קבלת החלטות ועוד. ההנחה המרכזית של מדעי הקוגניציה היא שאפשר לנתח תהליכים קוגניטיביים במונחים של קליטת מידע, קידודו בדרכים שונות, עיבודו ושימוש בו. הבנה ממצה של תהליכים אלה תושג בשיתוף פעולה בין-תחומי. התחומים המרכזיים הנוטלים חלק במדעי הקוגניציה הם פסיכולוגיה קוגניטיבית, פילוסופיה, בלשנות, מדעי המחשב (בעיקר בינה מלאכותית) ומדעי המוח.

פירוט התכנית במדעי הקוגניציה מופיע בידיעון האקדמי ובאתר האו"פ לייעוץ ולקבלת הבהרות אפשר לפנות לפרופ' אמיר הורוביץ, [email protected],
09-7781378, 03-6054668, 054-7230259.

תואר ראשון בפיזיקה במסגרת דו-חוגית

בשנת הלימודים הקרובה תש"ע נפתחים באוניברסיטה הפתוחה לימודים לתואר ראשון בפיזיקה במסגרת דו-חוגית. ניתן לשלב חוג זה עם חוגים משלימים במדעים, כגון: כימיה, מתמטיקה או מדעי המחשב. עם זאת, אפשר לשלב את לימודי הפיזיקה גם עם חוג בתחומי דעת אחרים, אפילו במדעי הרוח.

התכנית כוללת מקבץ קורסים בפיזיקה הנחוצים ליצירת תמונת עולם פיזיקלית מאוזנת ונוסף עליהם קורסי תשתית במתמטיקה, בפיזיקה ובמדעי המחשב שמעניקים את הרקע ההכרחי הנדרש. הקורסים בפיזיקה הנלמדים במסגרת זו מהווים את הגרעין העיקרי ללימודי המשך בפיזיקה.

פירוט התכנית בפיזיקה מופיע בידיעון האקדמי ובאתר האו"פ לייעוץ ולקבלת הבהרות אפשר לפנות לד"ר יוסי ורבין [email protected] 09-7781770 או לפרופ' יורם קירש, 09-7781776 [email protected].

חדש באו"פ - שנת השלמה בחשבונאות

מועצת רואי החשבון אישרה לאוניברסיטה הפתוחה לקיים לימודי שנת השלמה בחשבונאות. האישור ניתן לאחרונה לאחר קיום בקרת איכות על תכנית הלימודים של האו"פ. במוסדות האקדמיים שבהם לומדים חשבונאות, נהוג להציע שנת לימודים נוספת לאחר התואר בחשבונאות - "שנת השלמה בחשבונאות ", ובמסגרתה הסטודנטים משלימים ידע מקצועי בתחומי החשבונאות הפיננסית, ביקורת חשבונות ומסים. עמידה בהצלחה בלימודי שנת ההשלמה פוטרת את הסטודנטים מחלק מהבחינות הסופיות של מועצת רואי החשבון.

שנת ההשלמה בחשבונאות נפתחה בחודש ספטמבר 2009 בקמפוס האוניברסיטה ברמת אביב. מרכזת שנת ההשלמה היא רו"ח שחר הלל. בשנת ההשלמה ילמדו טובי המרצים בתחומם, ובהם רו"ח שלומי שוב, רו"ח יזהר קנה, רו"ח ארנון אטיס ורו"ח נסים כהן.

לפני כשש שנים נפתחה באו"פ התכנית ללימודי בוגר בחשבונאות עם חטיבה בכלכלה. מטרת התכנית היא להכשיר את בוגריה לקבלת תואר רואה חשבון מוסמך ולמילוי תפקידי ניהול מרכזיים בתחום החשבונאות והכספים במשק הפרטי והציבורי. התכנית זכתה להכרה של המועצה להשכלה גבוהה ושל מועצת רואי החשבון, שמופקדת על-פי חוק על הכשרה והסמכה של העוסקים במקצוע ראיית חשבון. בוגרי תכנית החשבונאות זוכים לפטור מחלק מבחינות המועצה הסופיות הנדרשות לקבלת רישיון רואה חשבון. כדי לקבל הסמכה כרואי חשבון נדרשים הבוגרים להיבחן גם בבחינות ממשלתיות סופיות וכן לעמוד בחובת התמחות במשך שנתיים.

מבזקים

אולפן רדיו חדש במרכז ללימודי תקשורת

במסגרת "המרכז ללימודי תקשורת" של האוניברסיטה הפתוחה מוקם בימים אלו בכפר הירוק אולפן רדיו משוכלל. האולפן ישמש אולפן משדר ואולפן לימודי, ובו יילמדו נושאים, כגון: הקלטה, עריכה ושידור תכניות רדיו.

בסמסטר הקרוב (א2010) מתוכננת להיפתח סדנת רדיו אקדמית (10749), ויוצע לראשונה מסלול ללימודי עיתונות ורדיו בבית ספר "חשיפה". האולפן החדש ישמש את הסטודנטים הלומדים אשר יפיקו, יערכו ויגישו תכניות רדיו. התכניות ישודרו על גבי רשת האינטרנט ובהמשך גם בערוץ FM ייעודי. האוניברסיטה הפתוחה מייחסת חשיבות רבה לרכישת ציוד דיגיטלי חדיש ביותר, וזאת כדי לחשוף את הסטודנטים לטכנולוגיות חדישות הנהוגות היום בעולם הרדיו המקצועי ולאפשר להם להתנסות בעבודה מעשית בגמישות רבה, באיכות מרבית ותוך שמירה על היכרות עם צורות עבודה קודמות. המשך

לב המערכת היא קונסולת קול מקצועית של חברת d&r . לדברי גבי חיון, מנהל אולפני אופק ויועץ טכני לפרויקט, לקונסולה יכולות מתקדמות, כגון: חיבור ותקשורת בין מודולים שונים, עבודה ידנית מלאה או לחילופין שליטה מלאה דרך מחשב צמוד או מרוחק, תצוגה מלאה על גבי מסכים, שליטה משותפת בו-זמנית מנקודות שונות, הרחבת מספר כניסות ויציאות על-פי הצורך וזחלנים (פיידרים) נשלטים. כל אלו יחד עם מעבדי קול חדישים ומתוחכמים יוצרים סביבה חדישה, איכותית ונוחה לכל צורת שידור. הסטודנטים אשר ילמדו במסלול, יקבלו הכשרה מקיפה המאפשרת שימוש בכל סוגי המדיה: קלטות קול, תקליטים, קלטות דיגיטליות, גלילי סלילים ועוד. סגירה

פתיחת מסלול זה ומסלולים מעשיים נוספים במסגרת המרכז ללימודי תקשורת מאפשרת לסטודנטים ללמוד, נוסף על לימודים לתואר B.A.‏ בתחום התקשורת, גם לימודי תעודה והכשרה מקצועית במסלולים שונים בתחומי התקשורת והמולטימדיה, לחוות ולהתנסות בסדנאות מעשיות ולהתמקצע ביצירת תכנים ופורמטים בסטנדרטים מקצועיים, אשר יאפשרו להם בעתיד להשתלב בשוק העבודה. אתר המרכז ללימודי תקשורת

טקסי הענקת תארים

1,321 בוגרים חדשים לאוניברסיטה הפתוחה
בשני טקסים של הענקת תארים שהתקיימו בשבוע שעבר במתחם קריית האוניברסיטה הפתוחה ברעננה הוענקו 1,321 תארים, מהם 1,133 תארי בוגר אוניברסיטה ,(BA) 169 תארי מוסמך 17 ,(MA) תעודות הוראה ושתי תעודות במדעי המחשב.

נתונים אחדים על הבוגרים שלנו:
טווח הגילאים של בוגרי תואר ראשון נע בין 19 ל-73 (!), וגילם הממוצע הוא 34. גילם הממוצע של המוסמכים הוא 37, ואילו גילם הממוצע של מקבלי תעודות ההוראה הוא 34. נשים מהוות רוב בקרב בוגרי תואר ראשון (60.5%), וגם בקרב המוסמכים (55.6%) והמקבלים תעודות הוראה (65%).

טקס הבוגרים הראשון התקיים ב-8 בספטמבר 2009, ונשא בו דברים ד"ר שמשון שושני, מנכ"ל משרד החינוך. בטקס השני שהתקיים ב-9 בספטמבר נשאה דברים פרופ' חנה נוה, דקאן הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, אוניברסיטת תל-אביב.

ברכות לבוגרים ואיחולי הצלחה בהמשך הדרך!

העלאת מהדורה דיגיטלית של חוברות הקורסים

החל מסמסטר סתיו א2010 יופיעו חוברות הקורסים בחלק מהקורסים במהדורה דיגיטלית בלבד ויהיו זמינות בדף הבית של אתר הקורס באינטרנט ובשאילתא.

חוברת הקורס היא המסמך המארגן את הלמידה בקורס והיא כוללת את המטלות, את לוחות הזמנים והפעילויות, הנחיות למידה, מידע על אתר הקורס, ביבליוגרפיה וכדומה. החוברת מספקת מידע מעודכן ומפורט על תוכני הקורס, על דרך הלימוד המומלצת וכן הסבר מפורט בנוגע לדרישות הייחודיות בקורס. הצגת חוברת הקורס במהדורה דיגיטלית מרחיבה את נגישות הסטודנטים למידע זה מכל מקום ובכל זמן.

חוברת הקורס תהיה זמינה במערכת שאילתא החל מחודש לפני פתיחת הסמסטר ובאתר הקורס כשבוע לפני פתיחת הסמסטר. סטודנטים שייתקלו בבעיית גישה לחוברת שבאתר או שיהיו מעוניינים בעותק קשיח של החוברת, יוכלו להזין פנייה באמצעות מערכת שאילתא או לפנות בבקשה למוקד הפניות ולקבל את החוברת באמצעות הדואר.

הישגים לסטודנטים של האו"פ בתחרות ביזטק

דורון בלי וערן בינקין מחברת Mail Mining רוצים לייעל את עבודתם של מיליוני המשתמשים בדואר אלקטרוני ברחבי העולם. בוריס לייבמן ושותפו רוצים להגן על ילדים מפני פורנוגרפיה אינטרנטית. יונתן לווייב מנסה לפתח דרך מהפכנית למיון אשפה על ידי יצירת פח אשפה "חכם". דני וייסברג, מחברת יוביטק, בונה פלטפורמה מהפכנית שתאפשר לכל טלפון סלולרי להריץ כל תוכנה (גם אם לא יועדה לדגם ספציפי). ארז אבו מנסה לגרום למחשבים לייצר ריחות וניחוחות שילוו קבצים, תמונות ודפי אינטרנט.

כל היזמים הללו, בעלי הרעיונות החדשניים המבטיחים לנפץ את תמונת עולמנו המוכר ולשפרו בדרכים שונות, הם סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה שהשתתפו במהלך השנה האחרונה בתחרות היזמות "ביזטק".

התחרות החלה בדצמבר 2008 והסתיימה ביוני השנה. סטודנטים מכל רחבי הארץ ומכל האוניברסיטאות והמכללות הוזמנו להשתתף בה.מתוך האו"פ נרשמו 64 סטודנטים: כ-15 סטודנטים ממדעי המחשב, למעלה מ-30 מהפקולטה לניהול וכלכלה ומספר קטן יותר של סטודנטים מהנדסת תעשייה וניהול ואף מלימודי מדעי החברה ותקשורת. המשך

מבין 64 האמיצים צלחו את המיונים הקשים ואת השלבים הרבים 9 קבוצות שהגיעו לשלב ההגשה של תקצירי מנהלים. מהן התמודדו 5 קבוצות בשלב הגמר, והגיעו אליו 24 קבוצות מכל המוסדות האקדמיים בארץ.

הנציגות האו"פית הייתה מרשימה הן בכמות, אך לא פחות מכך באיכות.

בטקס הסיום זכתה קבוצתו של ארז (CSD) בציון לשבח ובמקום הרביעי והחמישי המכובדים שאותם חלקה עם קבוצה נוספת. שתי קבוצות נוספות (קבוצותיהם של דני וייסברג ושל בוריס לייבמן) הופנו דרך "ביזטק" לתחרות מיזמים מטעם חברת סיסקו, ושם נבחרו מבין מיזמים רבים לייצג את ישראל בתחרות סיסקו הבין-לאומית.

עוד על תחרות "ביזטק"

מידע על 5 הקבוצות הזוכות

תחרות ביזטק הבאה תהיה גם היא פתוחה לכל סטודנט וגם לעובדי המוסדות האקדמיים (אף אם אינם סטודנטים). אם פועם בקרבכם חוש יזמות, זה הזמן לשלוף את הרעיון שתמיד חלמתם עליו בסתר ולעקוב אחר הפרסומים לקראת ביזטק 2010 שיתפרסמו לקראת החודשים נובמבר-דצמבר 2009. סגירה

שביתת סגל ההוראה האקדמי

במהלך סמסטר אביב ב2009 התקיימה שביתה של סגל ההוראה האקדמי – מרכזי הוראה ומנחים. עם סיום השביתה החליטה הנהלת האוניברסיטה הפתוחה יחד עם אגודת הסטודנטים על הקלות שיאפשרו לסטודנטים לסיים בהצלחה את הסמסטר למרות השביתה, מבלי להתפשר על הרמה האקדמית. בין ההקלות: מועדי בחינה נוספים, מפגשים מרוכזים, הנחיה פרטנית ועוד. דיקנט הלימודים האקדמיים, מחלקת מרכזי לימוד ומרכזי ההוראה דאגו להשלמה של מפגשי הנחיה חלופיים ומרתונים לקראת הבחינות. כמו כן, ניתנו מענה פרטני והבהרות לסטודנטים שפנו בבקשות חריגות. במקביל הוגברה ההיערכות לסמסטר הקיץ ג2009 באמצעות הרחבה של היצע הקורסים ותגבורו בקורסים נוספים, שלא נלמדים בקיץ בדרך כלל.

פרומו

האוניברסיטה הפתוחה מקיימת ימי עיון ואירועים בקמפוס החדש ברעננה. אנו שמחים להזמינכם לאירועים הקרובים. תכנית מפורטת תמצאו בקישור האלקטרוני.

יום עיון: מעבר למגבלות: טכנולוגיות בשירות אנשים בעלי צרכים מיוחדים.
12 באוקטובר 2009.

"אסכולות", מפגשי תרבות ודעת: "טעימות". 14 באוקטובר 2009.

קצרצרים

חברת הפרלמנט הבריטי מבקרת באו"פ

חברת הפרלמנט הבריטי, לואיז אלמן, הגיעה לישראל בליווי בעלה לסיור פרטי, ובמהלכו ביקרה באוניברסיטה הפתוחה בקמפוס רעננה. נוסף על מפגש היכרות עם ראשי האוניברסיטה ביקרה חברת הפרלמנט במתקני האוניברסיטה, ובהם האולפנים, המרכז הלוגיסטי, הספרייה, למדא, מוקד הפניות ומחלקת הגרפיקה. במסגרת ביקורה נשאה גב' אלמן הרצאה בנושא "ישראל בפרספקטיבה של בריטניה". פרופ' בנימין נויברגר מהמחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת הנחה את הדיון שהתקיים בעקבות ההרצאה. גב' אלמן הביעה את הערכתה הרבה למוסד, וציינה ששימשה במשך שנים יועצת ואף לימדה באוניברסיטה הפתוחה בבריטניה לפני שפנתה לקריירה פוליטית.

קבוצות לימוד בכלא איילון ובכלא שיטה

השנה נפתחה לראשונה קבוצת לימוד מאורגנת הכוללת מפגשי לימוד והנחיה פעילה של מנחה בבית הכלא "איילון". בשנת 2009 למדו 11 אסירים את הקורסים "מבוא לחשיבה חברתית" ו"תקשורת המונים" ובסמסטר א2010 ילמדו 14 נרשמים את הקורס "מושגי יסוד ביחב"ל". עד כה הביעו הן הסטודנטים והן צוות החינוך של בית הכלא "איילון" שביעות רצון רבה. לאור הצלחת הפרויקט תיפתח בסמסטר א2010 קבוצת לימוד דומה בבית הכלא "שיטה", שתלמד את הקורס "מבוא לחשיבה חברתית". קבוצות לימוד בקורסים נוספים עתידות להיפתח גם בסמסטרים הבאים. שיטת ההוראה מרחוק של האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת לסטודנטים אסירים ללמוד לימודים אקדמיים באופן עצמאי בתקופת מאסרם. כיום לומדים באוניברסיטה הפתוחה כ-220 אסירים בבתי הכלא השונים הפזורים ברחבי הארץ. הדבר נעשה בשיתוף פעולה ובתיאום עם הנהלות בתי הכלא ועם מערכת החינוך שלהם.

החוויה הישראלית באו"פ

"החוויה הישראלית" או בכינויה "מסע פרפה" מתמקדת בהבאת סטודנטים יהודיים צעירים מצרפת לישראל לשהות ממושכת. הסטודנטים מסוגלים ללמוד בעברית ומעוניינים ללמוד שניים או שלושה קורסים באוניברסיטה הפתוחה במסגרת אפיקי מעבר ולהמשיך לאחר מכן את לימודיהם בטכניון. הם מתמקדים בקורסים ספציפיים במתמטיקה ובמדעי הטבע וילמדו בסמסטר א2010 בקמפוס בית בירם בחיפה.

פרופ' אביבה חלמיש נשיאת האגודה הבין-לאומית
ללימודי ישראל

ברכות חמות לפרופ' אביבה חלמיש מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ומדעי היהדות על בחירתה לנשיאת האגודה הבין-לאומית ללימודי ישראל (Association for Israel Studies). אנו מאחלים לה הצלחה בתפקידה החדש.

פרס צ'ציק לפרופ' יגיל לוי

פרופ' יגיל לוי מהמחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת, זכה בפרס צ'צ'יק למחקרי ביטחון לשנת 2008 על ספרו "מצבא העם לצבא הפריפריות".

הפרס מוענק על ידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) שליד אוניברסיטת תל-אביב.

ברכותינו לפרופ' לוי על זכייתו בפרס.

הצלחה לתלמידי האו"פ באולימפיאדה בין-לאומית
לסטודנטים למתמטיקה

עמוס און (בן 19) וגל דור (בן 14), סטודנטים למתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה, זכו במקום השני באולימפיאדה לסטודנטים למתמטיקה (IMC) שהתקיימה בבודפשט בין
ה-25 ל-30 ביולי השנה. השניים לקחו חלק במשלחת הישראלית, שאורגנה על ידי האיגוד הישראלי למתמטיקה וכללה שבעה מתחרים - שניים מהאוניברסיטה הפתוחה, ארבעה מאוניברסיטת תל-אביב ואחד מהאוניברסיטה העברית.

ברכות לזוכים. פרטים על התחרות ועל הזוכים ניתן למצוא באתר התחרות.

שירות צילום מאמרים בספריית האו"פ

ספריית האוניברסיטה משיקה שירות חדש של צילום מאמרים עבור סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה. במסגרת שירות זה סטודנטים הזקוקים לצורך כתיבת עבודות למאמרים אשר אינם קיימים בפורמט אלקטרוני במאגרי המידע של ספרייה, יכולים לפנות לספרייה ולקבל את החומר המבוקש בדואר האלקטרוני שלהם. עלות השירות נועדה לכיסוי ההוצאות בלבד.

לקבלת שירות זה יש למלא טופס הזמנה הכולל את פרטי המאמר המבוקש. את ההזמנה ואת התשלום אפשר לבצע במערכת שאילתא.

פרטים נוספים אפשר למצוא באתר הספרייה או בטלפון 09-7781551.

מרכזי לימוד חדשים

קרן ידע בחולון

החל מסמסטר א2010 ילמדו בבית האקדמאי של "קרן ידע" בחולון אקדמאים במדעי החברה והרוח לתואר שני במנהל עסקים של האוניברסיטה הפתוחה.

רהט

החל מסמסטר א2010 יוצעו לימודים אקדמיים לסטודנטים במגזר הבדווי גם בעיר רהט עצמה. זאת נוסף על שתי המכללות הפועלות במגזר זה וממוקמות בבאר שבע.

המכללה למינהל - כפר סבא והמכללה למינהל - ירושלים

האוניברסיטה הפתוחה פתחה מסלול לימודים בחשבונאות בשתי שלוחות נוספות של המכללה למינהל: בכפר סבא ובירושלים, זאת בנוסף על המכללה למינהל בצפון והמכללה למינהל – גינת תל-אביב.

מעת לעת

המזרח החדש: כתב עת ללימודי המזרח התיכון והאסלאם (כרך מח, תשס"ט)

עורכים: בת-ציון עראקי קלורמן, מאיר חטינה

"המזרח החדש" הוא כתב העת של האגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם (אילמ"א), מחליפתה של החברה המזרחית הישראלית. "המזרח החדש" יוצא לאור משנת 1949 ומתפרסם אחת לשנה. כתב העת עוסק בהיבטים פוליטיים, חברתיים, תרבותיים וכלכליים של המרחב הערבי והאסלאמי במגוון דיסציפלינות. בכרך זה חמש תמות עיקריות: תרבות של יופי; אליטות והמונים; הערבים הפלסטינים וישראל; אסלאם ומערב; ספרות ופוליטיקה.

נגינות חדשות – עלון ללומדי מוסיקה

עלון חדש, רביעי במספר, ל"נגינות חדשות",
המיועד ללומדי המוסיקה באוניברסיטה הפתוחה
יצא לאור בימים אלה.

להלן הקישור לעלון

 

פרופ' סוניה רוקס - דיקן הלימודים האקדמיים

פרופ' סוניה רוקס החלה את כהונתה כדיקן הלימודים האקדמיים באוניברסיטה הפתוחה ב-1 בספטמבר 2009, במקום פרופ' תמר הרמן שסיימה את כהונתה בתפקיד.

הדיקנית הנכנסת, פרופ' סוניה רוקס, עובדת באו"פ משנת 1997. פרופ' רוקס מתמחה בחקר התהליכים המחשבתיים והרגשיים הנוגעים לזהויות חברתיות ולערכים ומשמשת עורכת בכתב העת The European Journal of Social Psychology. פרופ' רוקס שהתה כחוקרת אורחת באוניברסיטאות בחו"ל, ובהן אוניברסיטת פן בארצות הברית ואוניברסיטת קנט בקנטרברי באנגליה.


דיקנים חדשים באו"פ

שלוש רגליים לאוניברסיטה הפתוחה: הוראה, פיתוח ומחקר. כדי לשקף את חשיבותם של כל שלושת התחומים הוחלט למנות לצד דיקן הלימודים האקדמיים (דיקן הוראה) שני דיקנים נוספים: דיקן פיתוח וטכנולוגיות ודיקן מחקר.

דיקן פיתוח וטכנולוגיות, פרופ' יואב יאיר, יהיה אחראי ליחידת הפיתוח ולשה"ם.

דיקן מחקר, פרופ' ענת ברנע, תחליף את ראש רשות המחקר ותהיה אחראית לרשות המחקר ולמכוני המחקר באו"פ.

אנו מאחלים הצלחה לבעלי התפקידים החדשים.

פרופ' ענת ברנע - דיקן מחקר

פרופ' ענת ברנע תחל את כהונתה כדיקן מחקר
ב-1 באוקטובר 2009 במקום פרופ' מרים סורוז'ון המכהנת בתפקיד זה עתה. לאחר סיום עבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטת תל-אביב שהתה פרופ' ברנע באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה במסגרת לימודי פוסט-דוקטורט, שם חקרה את יחסי הגומלין שבין צמחים עושי פירות עסיסיים לבין עופות שמפיצים אותם. לימודי פוסט-דוקטורט נוספים השלימה באוניברסיטת רוקפלר בניו-יורק, שם חקרה את הבסיס הנוירוביולוגי של התנהגות הטמנת מזון בעופות. ב-1994 זכתה פרופ' ברנע במלגת אלון ונקלטה באוניברסיטה הפתוחה כחברת סגל אורחת במחלקה למדעי הטבע והחיים. מאז היא עוסקת בנוירוביולוגיה התנהגותית ובאקולוגיה התנהגותית. פרופ' ברנע פתחה קורסים שונים, ובהם הקורס 'נושאים בהתנהגות בעלי-חיים'. היא משמשת ראש תחום מדעי החיים באו"פ.

פרופ' יואב יאיר - דיקן פיתוח וטכנולוגיות

פרופ' יואב יאיר יחל את כהונתו כדיקן פיתוח וטכנולוגיות ב-1 באוקטובר 2009, לאחר שהשלים חמש שנות כהונה בתפקיד ראש שה"ם. פרופ' יואב יאיר, עובד באוניברסיטה הפתוחה משנת 1990. בתחילת דרכו במוסד, במקביל ללימודיו לתואר שלישי בחוג לגאופיזיקה ולמדעים פלנטריים באוניברסיטת תל-אביב, עסק בכתיבת יחידות הלימוד של הקורס "מבוא למטאורולוגיה". אחר כך שימש מנחה ומרכז ההוראה של הקורס. לאחר סיום עבודת הדוקטורט שלו באוניברסיטת תל-אביב בשנת 1994, שעסקה בחקר סופות ברקים באטמוספרת כוכב הלכת צדק, החל לעבוד על פיתוח הקורסים באסטרונומיה באו"פ. במקביל לעבודתו זו עבד כמעצב למידה והתמחה בטכנולוגיות הוראה במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח) ופיתח לומדות במדעי האטמוספרה ואסטרונומיה. כמו כן כתב ספרי לימוד למערכת החינוך.

בין השנים 2004-1998 ניהל פרופ' יאיר את פרויקט MEIDEX בהשתתפות האסטרונאוט הישראלי הראשון, אל"מ אילן רמון ז"ל, ועבד בצמידות עם סוכנות החלל הישראלית ועם נאס"א. תוצאות הניסוי הביאו ליצירת קשרים עם קבוצות מחקר בארצות הברית, ביפן, בצרפת ובדנמרק העוסקות בחקר תופעות זוהרות באטמוספרה הגבוהה. פרופ' יאיר ממשיך במחקרים על סופות ברקים בכדור הארץ ובכוכבי לכת אחרים וזכה לכמה מענקי מחקר מהקרן הלאומית למדע ומהאיחוד האירופי.

מינויים חדשים:

ד"ר ענת לרנר תתמנה לתפקיד ראש החטיבה למדעי המחשב החל מה-1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתו של ד"ר תמיר טסה בתפקיד זה.

פרופ' אלי לוין יתמנה לתפקיד יו"ר הוועדה לאישור תכניות לימודים החל מה-1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתה של ד"ר ציפי ארליך בתפקיד זה.

ד"ר יוסי ורבין יתמנה לתפקיד יו"ר ועדת המשנה למדעי הטבע והחיים החל מה- 1 באוקטובר 2009, עם סיום כהונתו של פרופ' שלמה שובאל בתפקיד זה.

תודות למסיימים את כהונתם אשר מילאו את תפקידם נאמנה, וברכות ואיחולי הצלחה לבעלי התפקידים החדשים

קידומים בדרגה של חברי סגל אקדמי בכיר:

פרופ' יורם עשת מהמחלקה לחינוך ופסיכולוגיה הועלה לדרגת פרופסור מן המניין.

ד"ר דפנה אפרת מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות הועלתה לדרגת פרופ' חבר.

מינויים חדשים של חברים בסגל האקדמי הבכיר:

ד"ר מתי מאיר מהמחלקה לספרות, לשון ואמנויות מונתה לחברת הסגל האקדמי הבכיר בדרגת מרצה בכיר.

ד"ר איריס שגריר מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות מונתה לחברת הסגל האקדמי הבכיר בדרגת מרצה בכיר.

חברי סגל חדשים שיצטרפו לאוניברסיטה הפתוחה בשנה האקדמית תש"ע (אוקטובר 2009):

ד"ר גל בן-יהודה (חינוך) למחלקה לחינוך ופסיכולוגיה.

ד"ר גליה בנזימן (ספרות כללית) למחלקה לספרות, לשון ואמנויות.

ד"ר יורם קלמן (ניהול מערכות מידע ) למחלקה לניהול וכלכלה.

ד"ר ישי לנדא (היסטוריה אינטלקטואלית של אירופה) למחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות.

מלגת ות"ת לבתר-דוקטורט לשנת תש"ע

במלגת ות"ת לבתר-דוקטורט לשנת תש"ע זכתה החוקרת ד"ר מנאר חסן שנושא המחקר שלה הוא: מגדר ונשים פלסטיניות במרחביה האורבניים של חיפה המנדטורית. המחקר יבוצע בהנחיית ד"ר מוצטפא כבהא מהמחלקה להיסטוריה, פילוסופיה ויהדות.

ברכות למקבלת המלגה.

גולשים

אתר דיקנט הלימודים האקדמיים עלה לאוויר

אנו שמחים לבשר על עליית אתר דיקנט הלימודים האקדמיים לאוויר.
באתר אפשר למצוא תכנים הפתוחים לכלל הציבור, לסטודנטים ולעובדי האוניברסיטה הפתוחה, וכמו כן תכנים המיועדים לקהלי יעד ייחודיים, כגון: ראשי המחלקות האקדמיות, סגל ההוראה האקדמי, ומנהלי המוסדות.
האתר מציג מידע מפורט על דיקנט הלימודים האקדמיים למחלקותיו: מערך הייעוץ האקדמי והדרכה בלמידה והיחידה ללקויות למידה, המחלקה להדרכה, הספרייה, מִנהלת הדיקנט, מערך תלמידי תיכון ומערך הסטודנטים.
באתר מופיע גם מידע שימושי לאוכלוסיות סטודנטים שונות, כגון: תלמידי תיכון, סטודנטים דוברי ערבית, סטודנטים דוברי רוסית, סטודנטים מחו"ל, סטודנטים בעלי צרכים מיוחדים וכדומה. הנכם מוזמנים לבקר באתר -
www.openu.ac.il/dean-academic-studies

או"פטק

עלייה חדה בצפיות באופק בתקופת המבחנים

סיום סמסטר אביב (ב2009) ובחינות מועד א שלו מאופיינים בשימוש רב בשידורים ובהקלטות של שיעורי אופק השונים. בתקופה זאת ניכר גידול משמעותי בהיקף הצפייה בווידאו. לשם המחשה, אם במהלך תקופת המבחנים של סמסטר אביב (ב2008) (כחודש) נצפו 25,763 שעות של שידורים חיים והקלטות, הרי בתקופה המקבילה ב- 2009 צפו כ-12,000 סטודנטים שונים ב-60,437 שעות של שידורים והקלטות.

גידול זה, של 134% לעומת שנה קודמת הוא אמנם חריג בגודלו, אך מגמה זו של גידול מואץ בשימוש בשיעורי הווידאו מאפיינת את הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה כבר שנים אחדות. מגמה זאת נמשכת גם בסמסטר קיץ. עד לשבוע הרביעי של הסמסטר נצפו כ-36,000 שעות, שהן 84% מסך כל השעות שבהן צפו הסטודנטים בסמסטר קיץ 2008 כולו.

סיכום השוואתי של שעות צפייה, כלל משתמשי אופק (ציר X: שבועות בסמסטר, ציר Y: שעות צפייה)

ריאיון עם סטודנט לתואר שני בחינוך

מאיר (השם המלא שמור במערכת), בן 37, אב לחמישה ילדים ועובד בחברת אמדוקס, לומד זה שנתיים בתכנית לתואר שני בחינוך. מאיר הנו בוגר תואר ראשון בכלכלה ומדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן ורב-סרן במילואים בחיל האוויר. הוא השתתף לאחרונה במבצע "עופרת יצוקה" ואף זכה לתעודת הצטיינות מטעם הרמטכ"ל.

מאיר, כיצד הגעת ללמוד דווקא תואר שני בחינוך?

תחום העניין המרכזי שלי הוא מערכות למידה. בעת שירותי הצבאי עסקתי בסימולציה ובהדרכות; היה לי הרקע הטכנולוגי מסימולטורים וממערכות אימון ורציתי לקשר ידע זה לחינוך, ובעיקר לחינוך מהבית. חשבתי תחילה ללמוד מנהל עסקים, אבל מצאתי שכולם לומדים את זה. רציתי להיחשף לתחומי ידע ולכיווני התפתחות נוספים ושונים מאלה שיש לכולם.

כבוגר תואר ראשון באוניברסיטת בר-אילן, מדוע פנית דווקא לאוניברסיטה הפתוחה?

חיפשתי מקום שיאפשר לי ללמוד במקביל למחויבויותיי לעבודה ולמשפחה. אני עובד במשרה מלאה, ויש לי חמישה ילדים. הלימודים באוניברסיטה הפתוחה מאפשרים לי ללמוד באופן גמיש, לאורך זמן ומבלי להגיע כלל לשיעורים. חומר הלימוד כולו מצוי בידיי, ואין לי צורך "לרדוף" אחריו. המשך

אני זוכר שבתואר הראשון עבדתי כבר בשנה השנייה ללימודים, והייתי עסוק בעיקר בחיפוש ובאיסוף חומר הלימודים. באוניברסיטה הפתוחה אתה לא צריך לחפש. יש לך כל החומר, ואתה רק צריך לשבת ללמוד ולגשת למבחן.

עד היום סיימתי ארבעה קורסים: קורס השלמה אחד ושלושה קורסי חובה. השנה נרשמתי לשני קורסים נוספים. בכל הקורסים עד היום לא נכחתי במפגשים, מלבד במפגש אחד ששודר באינטרנט. עבור אדם עסוק כמוני זהו יתרון עצום. מעבר לכך, כפי שאמרתי, האו"פ מאפשרת גמישות רבה ופרישׂת קורסים לאורך זמן ועל-פי הקצב של הסטודנט. גמישות זו מקלה עליי הן מבחינה כלכלית והן מבחינת עומס הלימודים. באופן זה אני יכול להתעמק בחומר הנלמד, כלומר, אני יכול ללמוד לתואר ולא רק להעביר אותו. שקלתי ללמוד באוניברסיטה רגילה, אבל שם אתה מחויב לכמות שעות גדולה, ולא יכולתי לעמוד בזה. סגירה

אבל מעבר לכל זאת, אני חושב שאין מקום כמו האו"פ ללמוד את התואר בחינוך. זה מקום שבו למידה מרחוק, למידה באמצעות אמצעים טכנולוגיים ולמידה לא קונסרבטיבית מיושמות בשטח מדי יום ביומו. אני נהנה מאוד מהלימודים. התכנית פותחת בפניי תחומי ידע ועניין חדשים ומרתקים, ואני רק בתחילת התואר... המשך

מעבר לעניין שלי בתחום החינוך, חשוב לי גם העניין הערכי, ואני מנסה לעשות דברים שלא קשורים ישירות ללימודים באוניברסיטה. בימים אלה אני מנסה להרים פרויקט חדש בחטיבת ביניים. במסגרת הפרויקט אני אלמד ילדי כיתה ט טכנולוגיה ועקרונות של הכנת שיעור והוראה. לאחר מכן תלמידים אלה יכינו מערכים באמצעים טכנולוגיים לילדים בכיתה או שתיים מתחתיהם. באופן זה גם הכיתות הנמוכות מרוויחות למידה באמצעים טכנולוגיים וגם הכיתות הגבוהות מקבלות שיעור ביוזמה, ביצירתיות וכמובן גם נחשפות לטכנולוגיות למידה והוראה. סגירה

לאחרונה השתתפת במבצע "עופרת יצוקה" כקצין מילואים. כיצד הצלחת לעמוד בדרישות הלימודים?

בעת המבצע פניתי בדוא"ל למנחת הקורס שלמדתי, והיא ענתה לי מיד כי יינתנו לי מטלות חדשות, ואוכל להגישן באיחור. בהשוואה למסגרות אחרות בחיי ההתחשבות שהפגינה האוניברסיטה הפתוחה לשירות המילואים שלי בזמן מבצע "עופרת יצוקה" הייתה יוצאת מגדר הרגיל והפתיעה אותי מאוד לטובה. בחברה שלנו אין היום הבנה כלפי מי שיוצא לשירות מילואים. באוניברסיטה הפתוחה נתקלתי ביחס אוהד, מבין ומתחשב. זהו יחס מדהים שאינו מובן מאליו בימינו.

ביכורי העתים

מבוא ללוגיקה (10703)

הלוגיקה עוסקת בעיקר בטיעונים – בגזירת מסקנות מהנחות או ממידע שיש ברשותנו. המרכיבים הלוגיים הם המרכיבים הבסיסיים ביותר במחשבה האנושית, ועליהם נסמכים כל המדעים וכן החשיבה הרציונלית היומיומית. בקורס זה יילמד תחום הדיון של הלוגיקה, תוך התמקדות בהבחנה שבין טיעונים תקפים לבין טיעונים שאינם תקפים והקניית יכולת להבחין בכשלים, שבהם אנו פוגשים במהלך חיינו. נכיר את השפה הלוגית ואת הטכניקות הלוגיות המרכזיות. בקורס יילמד גם כיצד "מתרגמים" משפטים וטיעונים מן השפה הרגילה לשפה הלוגית, וכך אפשר יהיה ליישם את הטכניקות הלוגיות לבדיקת תקפותם של טיעונים המובעים בשפה הרגילה. כמו כן, הקורס ידון בשאלות פילוסופיות שונות בדבר מהות הלוגיקה, בדבר מהות הקשר שבין השפות הרגילות ("השפות הטבעיות") לבין השפה הלוגית ועוד.
הקורס הוא קורס ברמה רגילה המעניק 6 נקודות זכות. לפרטים נוספים על הקורס

עלייתה ונפילתה של הקיסרות הסינית (10742)

האם חלמתם אי-פעם על המדינה המסתורית ביותר במזרח – סין? האם תהיתם מה סוד הקסם שלה? מדוע היא המקור להמצאות המשמעותיות ביותר בהיסטוריה האנושית, כגון: הנייר, המצפן, המשי, הזיקוקין די נור ואבק השרֵפה? כיצד בנו את החומה הסינית ואת העיר האסורה ומדוע?
האם חשבתם מהו סודה של הקיסרות הסינית, ששלטה על רבבות אנשים במהלך אלפי שנים? מהם עיקרי הפילוסופיה הסינית? מה כוחה של שלוות הנפש? אתם מוזמנים לגלות את התשובות!
הקורס "עלייתה ונפילתה של הקיסרות הסינית" סוקר את צמיחתה ואת התפתחותה של הקיסרות הסינית מראשית הציביליזציה במזרח היבשת האסיאתית ועד לנפילתה של השושלת הקיסרית האחרונה, שושלת צ'ינג, בשנת 1912. הקורס מציע היכרות ראשונית ומקיפה עם ההתפתחות ההיסטורית, התרבותית, החברתית והמדינית של סין הטרום-מודרנית. כמו כן, הקורס עורך היכרות עם מאפייני היסוד של התרבות הסינית, עם התפתחותה ההיסטורית, עם מוסדותיה החברתיים והמדיניים, עם חיי ההגות והדת שלה ועם מקומה בעולם הטרום-מודרני.
הקורס הוא קורס ברמה רגילה ומעניק 6 נקודות זכות. לפרטים נוספים על הקורס

חדש על המדף

פסיכולוגיה קוגניטיבית: מבוא ותהליכי זיכרון, כרך א, יחידות 3-1 / יונתן גושן-גוטשטיין, דן זכאי

הספר נלמד במסגרת הקורס "פסיכולוגיה קוגניטיבית"
(10264) העוסק בהקניית ידע בסיסי ומושגי יסוד בהבנה של תהליכים קוגניטיביים - תפיסה, זיכרון, חשיבה ושפה, מקומם בהתנהגות האנושית והשפעתם עליה. כרך זה מכיל שלוש יחידות. ביחידת המבוא נידונה בהרחבה השאלה מהי פסיכולוגיה קוגניטיבית, ומוצגת סקירה רחבה של הפרדיגמות בחקר מדע זה ושל התמורות שחלו בחקר המדעי של התהליכים המנטליים. יחידות 2 ו-3 עוסקות בסוגיית הזיכרון האנושי. מטרתן לסקור גישות שונות בחקר הזיכרון ולתאר את מבנהו המשוער ואת התהליכים המאפיינים אותו. יחידה 2 מציגה את הזיכרון המוצהר (דקלרטיבי) מול הזיכרון התהליכי (פרוצדורלי). יחידה 3 מייחדת את הדיון לזיכרון המוצהר המכיל ידע שאפשר להצהיר עליו, או לחילופין ידע שהזוכר יכול לתאר באופן מילולי, ציורי, מוזיקלי או אחר.
הספר נלמד במסגרת הקורס "פסיכולוגיה קוגניטיבית" (10264)

ספר בראשית: כרך א, יחידות 6-1 /
שמאי גלנדר

בספר זה, כרך ראשון מבין שני כרכים, נפרש לפנינו עיון מקיף בעולמו המופלא של ספר בראשית. הספר מאפשר חשיפה יצירתית ושיטתית של ההגות ושל הערכים המונחים ביסודם של הסיפורים הקדומים, תוך כדי התבססות על כללי המחקר המדעי. מוצגות בו גישות שונות בפרשנות ובמחקר לדרכי חיבורו, לתכניו ולהשתקפות הרקע ההיסטורי בחלקיו השונים של ספר בראשית. כמו כן, נידונים בו מקורות השפעתו של ספר בראשית והזיקה בינו לבין ספרויות המזרח הקדמון.

המחבר מתמודד עם המסרים הרעיוניים הגלויים והחבויים בספר בראשית ופותח צוהר להבנה של סממני אמנות הסיפור הייחודית בו. המעיין בספר מתוודע אל מגוון האמונות והדעות בסיפורים כחלק מהלקח המוסרי-דתי של המונותאיזם הבא לידי ביטוי בספר בראשית. בספר שתים-עשרה יחידות: ספר בראשית - מבנהו, תכניו וחיבורו; הבריאה וראשית האנושות; הסיפורים על מעשה הבריאה; סיפורי ראשיתה של האנושות; תולדות העמים ותולדות עם ישראל; סיפורי האבות והמציאות ההיסטורית; אמונתם של האבות; מחזור סיפורי אברהם; יצחק; יעקב; סיפור יוסף; אמנות הסיפור בספר בראשית.
הספר נלמד במסגרת הקורס "ספר בראשית" (10667)

לאן? זרמים חדשים בקרב יהודי מזרח אירופה: רדיקליזם חברתי - "הסוציאליזם היהודי" במזרח-אירופה, יחידה 3 /
יונתן פרנקל

יחידה זו מתמקדת ב"סוציאליזם היהודי" ובתנועות הפועלים בקרב יהודי מזרח אירופה מאז צמיחתם ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה. המונח "סוציאליזם יהודי" מורכב משני יסודות: יסוד כללי - הסוציאליזם הוא אידאולוגיה שהכתה שורש בצורות שונות בעולם כולו; יסוד ספציפי - שם התואר "יהודי" מבטא את הרעיון של התארגנות סוציאליסטית יהודית. יחידה זו עוקבת אחר מגוון האידאולוגיות הסוציאליסטיות שהשתרשו בחוגי האופוזיציה המיליטנטית ברוסיה ובמיוחד בקרב האוכלוסייה היהודית. כמו כן, מובא בה ניתוח של הגורמים שהאיצו את כוח המשיכה של הרעיונות הסוציאליסטיים ב"רחוב היהודי" מראשית שנות התשעים של המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה. היחידה מתמקדת בתיאור ובניתוח של הניסיונות הרבים ליצור סינתזה בין הרעיונות הללו לבין הלאומיות היהודית – כלומר, הניסיונות ליצור את מה שנהוג לכנות "סוציאליזם יהודי".
הספר יילמד במסגרת הקורס "על פרשת דרכים – יהודי רוסיה מול אתגרי העת החדשה" (10938)

אקולוגיה: אנרגיה וחומרים; אקולוגיה, גנטיקה ואבולוציה; יחידות 2-1 / איילת שוסטר, איירין רידג', מארי בל, עוזי ריטה

הספר סוקר את הנושאים המרכזיים ואת הגישות המקובלות כיום באקולוגיה של אוכלוסיות - תחום מרכזי במדע האקולוגיה. הוא דן במהותם של קשרים תוך-מיניים ובין-מיניים, נושא מרתק וחיוני להבנת ההשלכות שעשויות להיות לאוכלוסיית האדם על אוכלוסיות מינים אחרות ועל עצמה. הסוגיות המועלות בספר מוצגות בדרך של דיון בתופעות אקולוגיות, תוך שימת דגש הן בהקשרים אקולוגיים עכשוויים והן בהסברים אבולוציוניים.
הספר נלמד במסגרת הקורס "אקולוגיה" (20412).

מזווית אישית

להלן מכתב ששלחה צ' ט' (השם שמור במערכת), סטודנטית שלמדה בקורס "מבוא למיקרו כלכלה" באמצעות שידורי אופק בהנחייתה של רונית ינאי.

לרונית שלום רב,

כסטודנטית שזה לה הקורס ה-16 באו"פ רציתי לומר כמה מילים:

רונית - את מנחה נהירה וברורה. את מקשיבה ב"שלט רחוק" טוב הרבה יותר ממנחים שרואים בעין את הסטודנטים שלהם. ההוראה שלך את החומר היא הוכחה לכך ש"הזריקה חשובה מן התפיסה".

ההנחיה שלך נעימה ומקרבת את הנושא בדוגמאות שאת מביאה מחיי היום-יום של הסטודנט.

את מדהימה, ולולא את, לא הייתי מסיימת את הקורס.

קוראים כותבים

להלן תגובת הקוראת אביטל לוי, סטודנטית חדשה לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה:

זוהי הפעם הראשונה, מאז התחלתי את לימודיי באוניברסיטה הפתוחה, שאני מקבלת את גיליון "קצרים או"פטימיים", ואני חייבת להוריד בפניכם את הכובע...

כל כך נהניתי (וזה רק מקריאה ראשונית). התכנים, הבחירות, העיצוב של העמוד, כל כך ידידותי וכל כך מעניין.

אני מאוד נהנית מהאוניברסיטה הפתוחה ומכל פעילויותיה ויוזמותיה.

תודה על גיליון מעניין ומרענן!
אביטל