האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10615 פסיכולוגיה פיזיולוגית

10615 פסיכולוגיה פיזיולוגית‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעי החברה / פסיכולוגיה

ידע קודם מומלץ: הקורס מבוא לפסיכולוגיה.

פיתוח הקורס: ד"ר רביד דורון (‏‏ראש צוות הפיתוח‎ ועורך מדעי‎)‏‏; ד"ר יעל לביא אבנון, ד"ר יפית הירשלר, ד"ר יוסף לזר, ד"ר גלית לנדסהוט (‏‏תרגום‎‎)‏‏; ‏; ענת אראל-גפני (‏‏עריכת תרגום‎)‏‏

הקורס הוא קורס שנתי שנועד להקנות לסטודנטים ידע בסיסי בפיזיולוגיה של ההתנהגות, כלומר – בחלקה של מערכת העצבים בקביעת ההתנהגות. תחום זה, השייך למדע העצב (‏Neuroscience‎)‏, משלב את שיטות המחקר של הפסיכולוגיה הניסויית ושל הפיזיולוגיה הניסויית.

חומר הלימוד

הספר הפיזיולוגיה של ההתנהגות (‏האוניברסיטה הפתוחה, 2020‎)‏, שהוא תרגום של הספר:

N.R. Carlson &Melisa A. Birkett Physiology of Behavior, 12th ed. (‏‏Allyn & Bacon, 2017

בספר חמישה חלקים. החלק הראשון עוסק ביסודות: ההיסטוריה של התחום, המבנה והתפקוד של נוירונים, תקשורת עצבית, נוירואנטומיה ושיטות מחקר. החלק השני עוסק בתשומות ובתפוקות: מערכות החושים והמערכת המוטורית. החלק השלישי דן בהתנהגות ספציפית למין: שינה, רבייה, התנהגות רגשית, אכילה ושתייה. החלק הרביעי עוסק בלמידה ובשכחה. החלק החמישי דן בתקשורת מילולית ובהפרעות נפשיות. למרבית פרקי הספר נלווה מדריך למידה ובו הבהרות ושאלות לתרגול.

תוכנות מולטימדיה: בתוך ספר הלימוד יש הפניות אל תוכנת מולטימדיה ייעודית שנועדה לבאר ולהנגיש מבחינה ויזואלית את תוכן הכתוב בספר. אל התוכנה מגיעים באמצעות קודי QR. סריקת הקוד באמצעות הטלפון הנייד מובילה לאיורים אינטראקטיביים, לחיצה על הקודים מהספר הדיגיטלי מובילה לסרטוני אנימציה הממחישים את חומרי הקורס.