האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

10932 יהודים חילונים: היסטוריה, תרבות, זהות

10932 יהודים חילונים: היסטוריה, תרבות, זהות‏1

6 נקודות זכות ברמה מתקדמת עם אפשרות לכתיבת עבודה סמינריונית


עמידה בהצלחה בחובות העבודה הסמינריונית תזכה ב-6 נקודות זכות עס.

שיוך: מדעי הרוח / מדעי היהדות

שיוך נוסף: מדעי הרוח / היסטוריה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים, ובכללם קורס במדעי היהדות או בהיסטוריה של העת החדשה או בהיסטוריה של עם ישראל בעת החדשה, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. ידע קודם מומלץ: אחד מהקורסים יהודים בעידן של תמורות, פולין: פרקים בתולדות יהודי מזרח אירופה.

פיתוח הקורס: פרופ' אבריאל בר-לבב, פרופ' רון מרגולין, פרופ' שמואל פיינר (‏אחראים אקדמיים וכתיבה‎)‏, ד"ר שי פרוגל, ד"ר דניס שרביט, ד"ר גדעון כץ, ד"ר מיכל ארבל, זאב סוקר, נסים ליאון (‏כתיבה‎)‏; משה שפרבר (‏עריכה‎)‏

יועצים: פרופ' מנחם ברינקר, פרופ' זאב גריס, פרופ' אבנר הולצמן, פרופ' אמיר הורוביץ, פרופ' תמר הרמן, פרופ' מוטי זלקין, פרופ' אלחנן יקירה, פרופ' אורן סופר, פרופ' חיים סעדון, פרופ' בת ציון עראקי-קלורמן, פרופ' משה פלאי, ד"ר תמר אילת יגורי, ד"ר גדעון כץ, ד"ר עדיה מנדלסון-מעוז, ד"ר יונית עפרון

מה היו הנסיבות ההיסטוריות שהצמיחו את התרבות היהודית החילונית המודרנית ואת דמותם של היהודים החילונים?

הקורס פותח בדיון בתרומת הפילוסופיה להולדת החילוניות בתרבות האירופית ובוחן את הגותו פורצת הדרך של "החילוני הראשון", היהודי ברוך בנדיקטוס שפינוזה.

בפרק הבא, ההיסטורי, נדונה צמיחתה של אליטה משכילית יהודית במרכז אירופה במאה ה-18, שפרצה את מסגרת הקהילה המסורתית, ואת התעצמות תהליכי החילון היהודי במרחב זה במאה ה-19. משם עובר הדיון ליהודים בארצות האסלאם, ובוחן את מאפייניו היחודיים של החילון היהודי במרחב זה.

הפרק הבא, הספרותי, בוחן את התפתחות הרומן העברי במזרח אירופה מאמצע המאה ה- 19, שביטא – בעברית חילונית – את משברי היהדות המסורתית. בהמשך בוחן הפרק את התכנים הרוחניים החדשים שניסחו "סופרי התחייה" בתשובה לשבר האישי והלאומי.

הפרק הבא עוקב אחר דרמת האזרוח של היהודים בצרפת בתקופת המהפכה ותהליכי החילון שהתפתחו בקרבם לאחריה. בחלקו השני נדונה החילוניות היהודית שהתפתחה ברוסיה במסגרתן של תנועות שמאל מהפכניות, ובסופו בוחן את תרומתה של הציונות הסוציאליסטית להתפתחות החילוניות היהודית, בתקופת העליות שקדמו להקמת מדינת ישראל ובמדינת ישראל עצמה.

הפרק האחרון ממשיך ובוחן את התרבות היהודית החילונית שנוצרה במדינת ישראל. מדיון ב"ציונות הרוחנית" של אחד-העם ובפולמוס שעוררה העברית החילונית, לתפיסות תרבותיות את היחסים שבין חילוניים לדתיים בישראל ולהשפעות השואה על השסע הדתי-חילוני.

חומר הלימוד


1 אפשר לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת קורס זה, אם כי אין חובה לעשות כן.

בעבר נקרא הקורס תהליכי חילון בתרבות היהודית בעת החדשה.