האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

14022 טכנולוגיות לשירות אנשים עם צרכים מיוחדים

14022 טכנולוגיות לשירות אנשים עם צרכים מיוחדים‏

4 נקודות זכות

שיוך: תואר שני / חינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה / טכנולוגיות למידה

שיוך נוסף: תואר שני / חינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה / מערכות למידה

תנאי קבלה: קבלה לתואר שני בחינוך: טכנולוגיות ומערכות למידה: הקורס טכנולוגיות דיגיטליות במערכות למידה והדרכה1 ובנוסף עוד שלושה קורסי תשתית מבין: פיתוח והפעלה של תכניות לימודים, מחקר כמותי בחינוך2, מחקר איכותני בחינוך, תאוריות למידה והוראה. ידע קודם מומלץ: הקורס סוגיות בחינוך מיוחד או רקע קודם בנושא.

עדכון ופיתוח הקורס (‏2018‎)‏: פרופ' טלי היימן, ד"ר נועם שקד, ד"ר אפרת פיטרסה

פיתוח הקורס (‏2014‎)‏: פרופ' טלי היימן, ד"ר סיגל עדן

יועצים: פרופ' יורם עשת, פרופ' תמר וייס, פרופ' מלכה מרגלית, ד"ר אורית חצרוני

הקורס יזמן לסטודנטים היכרות עם מגוון רחב של גישות בשילוב טכנולוגיות סיוע – תחום דינמי המתאפיין בהתפתחות מואצת על רקע השינויים החלים בשנים האחרונות בעולם הטכנולוגי. במסגרת הקורס יידונו שאלות מעשיות ותאורטיות העולות מתהליכי ההטמעה והשימוש בטכנולוגיות אלה בקרב ילדים ומבוגרים עם צרכים מיוחדים, במערכת החינוך ומחוצה לה; משאלות אתיות ועד לשאלות הנוגעות ליעילות הטכנולוגיה והשפעתה על תחומים שונים כגון למידה, נגישות, השתלבות בסביבה החברתית והתעסוקתית, תפקוד בחיי היומיום ואיכות חיים.

מטרות הקורס

נושאי הלימוד

חומר הלימוד

הקורס מבוסס על מקראת מאמרים המציגים מחקרים בתחום ועל מדריך למידה.

במהלך הלמידה נדרשים הסטודנטים ל-3 מטלות הכוללות קריאה וניתוח חומר תאורטי ומחקרי, ביצוע תצפית על אדם המשתמש בטכנולוגית סיוע והצעת מתווה לחקירת אחת הטכנולוגיות המוצגות בקורס. בסיום הקורס תוגש עבודה מסכמת. כל מפגשי ההנחיה יהיו מקוונים.


1 או הקורס טכנולוגיה ולמידה (‏14010‎)‏, שאינו מוצע עוד.

2 הקורס נקרא בגרסתו הקודמת שיטות מחקר בחינוך.