האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20202 פילוסופיה של המדע

20202 פילוסופיה של המדע‏

6 נקודות זכות ברמה רגילה

 

שיוך: מדעי הרוח / פילוסופיה

שיוך נוסף: מדעים / מדעים - כללי

ידע קודם מומלץ: שני הקורסים יסודות הפיסיקה א, יסודות הפיסיקה ב, או אחד מבין הקורסים ביולוגיה כללית א, אשנב למדעי החיים.

פיתוח הקורס: פרופ' גד פרוידנטל, פרופ' שמעונה גינצבורג, ד"ר חנה הרציג, ד"ר אורלי שנקר; קרין חזקיה (‏עריכה‎)‏

יועצים: פרופ' יוסף בן-דוד, פרופ' ימימה בן-מנחם, פרופ' ישעיהו ליבוביץ, פרופ' אבישי מרגלית, פרופ' עדנה מרגלית, אילנה קראוזמן

פילוסופיה של המדע היא תחום העוסק בשאלות פילוסופיות אשר עניינן הוא המדע, ובפרט מדע הטבע. הפילוסוף מקבל את המדע ואת טענותיו כ"נתונים" ושואל שאלות על אודות המדע; הוא מתבונן במדע כביכול "מבחוץ". עיסוקו הוא, אפוא, במטא-מדע. הקורס מורכב משני חלקים עיקריים. בחלקו הראשון עוסק הקורס בשאלות מטא-מדעיות הנוגעות למבנה המדע, בעוד שבחלקו השני נדונות שאלות מטא-מדעיות הנוגעות להתפתחות המדע. החלק הראשון מתייחס לספר פילוסופיה של מדע הטבע מאת קרל המפל;1 והחלק השני מתייחס לספר המבנה של מהפכות מדעיות שמחברו הוא תומס קון2 (‏שני הספרים תורגמו לעברית‎)‏.

הקורס מיועד בעיקר לסטודנטים למדעי הטבע והחיים המעוניינים להרחיב את אופקיהם ולראות את התחום שבו הם עוסקים במבט מקיף ומכליל יותר. מורים גם עשויים לגלות עניין מיוחד בקורס זה משום שלשאלות פילוסופיות על אודות טבעו של המדע יש קשר ישיר לשאלות הנוגעות לדרכי הוראת המדע. הקורס עשוי גם לגרות את סקרנותו של המתעניין בשאלות פילוסופיות בכלל, ובשאלות על אודות טבעו של מדע הטבע בפרט. לכל המעוניינים בקורס מומלץ ללמוד קודם את אחד מקורסי המבוא למדעים, שכן, ללא היכרות עם אחד התחומים המדעיים יהיה הקורס תלוש מן התכנים שאליהם הוא מתייחס.

חומר הלימוד

יחידות 4-1

פילוסופיה אנליטית של המדע

יחידה 5

הפילוסופיה של המדע של קרל פופר

יחידות 11-7

הפילוסופיה של המדע של תומס קון

יחידות 13-12

"התכנית החזקה" בסוציולוגיה של המדע


1 Carl G. Hempel, Philosophy of Natural Science (‏1966‎)‏

2 Thomas S. Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions (‏1962, 1970‎)‏