האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20275 גנטיקה

20275 גנטיקה‏1

6 נקודות זכות ברמה רגילה + 2 ברמה מתקדמת

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי החיים

ידע קודם דרוש: הקורסים ביולוגיה כללית א, ביולוגיה כללית ב, ביוכימיה א: חלבונים – מבנה ותפקוד. ידע קודם מומלץ: הקורסים התא: מבנה ופעילות (‏שנתי או סמסטריאלי‎)‏, מבוא לסטטיסטיקה ולהסתברות לתלמידי מדעים.

פיתוח הקורס: עידית ברלס (‏עריכה מדעית וריכוז הפיתוח‎)‏, פרופ' דניאל סגל (‏ייעוץ מדעי‎)‏; מעיין שטיינברג, עדי מרקוזה-הס (‏תרגום‎)‏; טובה צורף, ענת לויט (‏עריכה‎)‏

אחראית אקדמית: פרופ' מירי סורוז'ון

הגנטיקה היא ענף במדעי החיים העוסק בגנים, בתורשה ובדרך שבה הגנים מעורבים בקביעת תכונות של אורגניזמים. הגנטיקה מספקת כלים לחקירת תפקודם של הגנים ומאפשרת לבחון את הפעולה ההדדית של כלל הגנים באורגניזם ואת השפעתם של הגנים על אוכלוסיות. משנות השבעים של המאה ה-20 השתנו פניה של הגנטיקה בעקבות גילויים בעלי משמעות מרחיקת לכת לכל מדעי החיים, כולל השלכות ופוטנציאל ליישומים חסרי תקדים בתחומי הרפואה והחקלאות. בקורס מוצגים בהרחבה החידושים האלה, וזאת בלא לזנוח את יתר ההיבטים וענפי המשנה העיקריים של הגנטיקה הקלאסית.

הקורס מבוסס על מהדורה מתורגמת של הספר:

A.J.F. Griffiths, S.R. Wessler, R.C. Lewontin & S.B. Carrol, Introduction to Genetic Analysis, 9th ed. (‏W.H. Freeman, 2008‎)‏

חומר הלימוד

הקורס נלמד במתכונת שנתית. במהלך הקורס יתקיימו שלושה מפגשי מעבדה. ההשתתפות בהם היא חובה.


1 בגרסתו הקודמת נקרא הקורס ממנדליזם להנדסה גנטית.

להשלכות על צבירת נ"ז בשל חפיפה עם קורס(‏ים‎)‏ אחר(‏ים‎)‏, ראו פירוט החפיפה.

החל מסמסטר א2017 הוחלף הקורס גנטיקה (‏20275‎)‏ בשני הקורסים: גנטיקה א (‏4 נ"ז רגילות‎)‏ וגנטיקה ב (‏2 נ"ז רגילות + 2 נ"ז מתקדמות‎)‏. סטודנטים שתכנית הלימודים שלהם מחייבת את הקורס גנטיקה (‏20275‎)‏ (‏מדעי החיים בהדגשת הביוטכנולוגיה, מדעי החיים בהדגשה תאית-מולקולרית, מדעי החיים עם צבר קורסים של קדם-רפואה והשילוב של מדעי החיים ומדעי המחשב‎)‏ יחויבו ללמוד את הקורסים גנטיקה א וגנטיקה ב. בשאר התכניות במדעי החיים, הקורסים גנטיקה א וגנטיקה ב יהיו קורסי בחירה.