האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20329 עקרונות פיסיקליים ברפואה

20329 עקרונות פיסיקליים ברפואה‏

3 נקודות זכות ברמה מתקדמת סמינריונית

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / פיסיקה

תנאי קבלה: 36 נקודות זכות עבור קורסים קודמים במדעים, ובכללם הקורס יסודות הפיסיקה (‏או יסודות הפיסיקה א + יסודות הפיסיקה ב‎)‏, או שני הקורסים מכניקה, חשמל ומגנטיות‎)‏, וכן הקורסים פרקים בפיסיקה מודרנית, חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי א (‏או חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20474‎)‏ + השלמות בחשבון אינטגרלי‎)‏,1 קורס מעבדה במדעי הטבע והחיים, וכן עמידה בדרישות האנגלית ובדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה.

פיתוח הקורס: וילי בן-ארי, פרופ' יוסף דותן, פרופ' יואב יאיר, ד"ר גבריאלה דורפמן-פורמן

האבחון הרפואי נעזר בשנים האחרונות במספר רב של שיטות המבוססות על עקרונות פיסיקליים. בקורס זה ירחיבו הסטודנטים את הידע שלהם בפיסיקה, על-ידי לימוד השימוש בגלים על-קוליים, בקרינת לייזר ובקרינה לשם אבחון רפואי. לימוד זה כולל דיון בתכונותיהם היסודיות של גלים על-קוליים, האינטראקציה שלהם עם חומר ואפקט דופלר. כמו כן ילמדו הסטודנטים על לייזרים ותכונותיהם הפשוטות ועל שיטות אבחון בעזרת קרני X וטומוגרפיה. בקורס משולבים נושאים בחקר המוח באמצעות טכנולוגיות חדישות כגון MRI ו-f-MRI, חקר השינה והלב. הסטודנטים יידרשו להשתמש בידע שרכשו בקורס זה ובקורסים קודמים בפיסיקה למציאת פתרונות לבעיות המתעוררות באבחון רפואי.

בשלב ראשון ילמדו הסטודנטים חומר עיוני הקשור לשימוש בגלים על-קוליים ובקרינת לייזר ברפואה. כדי לסיים שלב זה יידרשו הסטודנטים להגיש מטלות בהיקף מורחב.

בשלב השני יכתוב כל סטודנט עבודה סמינריונית על נושא המעניין אותו. העבודה תתבסס על חומר מדעי וטכנולוגי הכתוב בדרך כלל באנגלית, ובכתיבתה ייעזר הסטודנט במדריך. כל סטודנט יהיה חייב להרצות על עבודתו בפני עמיתיו לקורס.


1 או הצמד חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20474‎)‏ + חשבון אינפיניטסימלי 2 (‏20475‎)‏, או הקורס חשבון אינפיניטסימלי 1 (‏20106‎)‏, שאינו מוצע עוד.