האוניברסיטה הפתוחה

תיאורי הקורסים

20493 מבוא לאוקיינוגרפיה

20493 מבוא לאוקיינוגרפיה‏

4 נקודות זכות ברמה רגילה

שיוך: מדעים / מדעי הטבע והחיים / מדעי כדור-הארץ

ידע קודם: דרוש הקורסים יסודות הפיסיקה א או יסודות הפיסיקה לביולוגים א או יסודות הפיסיקה. ידע קודם מומלץ: עולם הכימיה (‏או כימיה כללית א,‎ מבוא למדע כדור-הארץ או צפונות כדור-הארץ, אשנב למדעי החיים ‏או ביולוגיה כללית א + ביולוגיה כללית ב.

פיתוח הקורס: פרופ' חזי גילדור, ד"ר אייל וורגפט

יועצים: ד"ר נורית טייטל-גולדמן, ד"ר יעלה שקד

האוקינוסים מכסים 70% מפני כדור-הארץ, וממלאים תפקיד מפתח באקלים, במאזן ההידרולוגי הגלובלי והמקומי ובקביעת ריכוזיהם של הגזים השונים המשתתפים בפעילות הביולוגית של כדור-הארץ בכלל ובאטמוספירה בפרט. בנוסף, האוקינוסים משפיעים רבות על החברה האנושית, ומאידך, מושפעים מפעילות האדם.

האוקיינוגרפיה מחולקת לאוקיינוגרפיה פיסיקלית, כימית, ביולוגית, וגיאולוגית. אוקיינוגרפיה פיסיקלית עוסקת במעבר חום וקרינה בגוף המים, התנהגות הזרמים השונים באוקינוסים, גלים, טמפרטורה ומליחות במים ואינטראקציה של האוקינוס עם האטמוספירה. אוקיינוגרפיה כימית עוסקת בתהליכים כימיים וגיאוכימיים באוקינוסים: הרכבם של מי הים, גזים מומסים במים (‏חמצן, CO2‎)‏ חילוף חומרים בשוניות אלמוגים, וכדומה. אוקיינוגרפיה ביולוגית מקיפה תחום נרחב של נושאים, החל ממיקרוביולוגיה ימית, דרך מנגנונים פיסיולוגיים בבעלי חיים ימיים ועד מחקרים אקולוגיים נרחבים בשוניות האלמוגים ובים הפתוח. באוקיינוגרפיה גיאולוגית עוסקים בהיווצרות אגני האוקינוס ובתכונותיה של קרקעית הים.

הקורס עוסק בסביבה האוקינית באופן איכותי וכמותי, מההיבטים הגיאוגרפי, הגיאולוגי, הפיסיקלי, הביולוגי, והכימי.

מבנה הקורס וחומר הלימוד

נושאי הלימוד