למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דיפלומה » ערוץ התוכן » מבעד לחלון

מבעד לחלון-וילונות ופתרונות הצללה

כתבה:אבישג כהנא (מעצבת פנים)




בשנים האחרונות נושא הוילונות בבית התפתחו מאוד והפכו לאלמנט עיצובי לכל דבר.

כפריט טקסטיל, וילונות שייכים לתחום הלבשת הבית המשדרג ומשלים את העיצוב האדריכלי והפנימי של החלל.
כאלמנט עיצובי, וילונות עומדים בפני עצמם אך בו זמנית משתייכים לפריטי הטקסטיל האחרים בחדר כגון ריפוד, שטיחים וכריות.
הוילונות הם אלמנט דקורטיבי ועיצובי מעבר לשימושם הפרקטי ,לכל חלל יש את הוילון המתאים לו. ישנם שלל עיצובים מרהיבים ופתרונות טכנולוגיים משוכללים עבור וילונות ופתרונות הצללה.מעבר להיותם אלמנט עיצובי, וילונות מנטרים ומסננים את כמות האור החודרת לחלל. בישראל, מדינה שטופת שמש במשך רוב חודשי השנה, נודעת חשיבות רבה ליכולת צמצום כמות האור המסנוור שחודר לחדר. אור, כידוע לכל, יוצר אווירה. לכן, וילונות הם אלמנט עיצובי האחראי במידה רבה לאווירה השורה בחדר. בחירת סוג וילון מסוים משפיעה באופן אוטומאטי על תחושת החלל ועל האווירה העיצובית הנוצרת בחדר..

אז איך נתאים את הוילון לכל חדר בבית ? איזה סוגי וילונות יש לנו ? ולמה הם משמשים ?

לפני הכל...


כאשר מעצבים את הבית בעזרת מעצב פנים או לבד, יש לתכנן מראש אילו סגנונות של וילונות נתלה באזורים השונים בבית.
יש לערוך מדידה של החלונות, לבדוק מהם כיווני האוויר בחדרים ומה מידת החדירה של קרני השמש אליהם. לאחר הבדיקה הזאת יש לבחור את הצבעים הרצויים לוילונות שיתמזגו בהרמוניה עם הריהוט. צריך להחליט גם לגבי הסגנון של הוילון, סוג התפירה, האריגים, אביזרים נלווים וכו'.

הצללה


וילונות הם כרטיס הביקור של הבית וחלק חשוב בתכנונם,במיוחד בכל הנוגע למשחקי אור וצל בחלל.
כאשר אנו באים לבחור וילונות, יש לקבוע ראשית את רמת ההצללה הנדרשת לנו, על פי הצורך המוכתב על ידי השימוש בחלל. אם החלל מוצף באור שמש צריך לבחור וילונות העמידים בפני דהייה ומסננים את הקרינה. יכולת ההצללה הינה בהתאם למידת אטימות הוילון .
חדר שינה,לדוגמא,דורש האפלה מוחלטת בניגוד לסלון שבו חשוב יותר האור הטבעי החודר מהחלון.
ישנם וילונות היכולים למנוע חדירת רעשים, ישנם וילונות שמונעים הצטברות אבק ווילונות שמונעים הצטברות של חיידקים.חשוב לדעת שוילונות עם הצללה וויסות הקור והחום בחדר חוסכים בצורך במזגן ומונעים סנוור .

חלונות


כשאר ישנם חלונות קטנים כמו בעליית הגג, יש להתאים להם וילון המתאים למידותיהם המכווץ בחלק העליון. הוילון יכול לכסות את כל החלון או להשאיר חלל ריק באמצע. רצוי לבחור וילון בצבע נטרלי ואוורירי לחדירת אור ואוויר. את מוט הוילון צריך לתלות מעל החלון וסמוך לתקרה. לחלון צר וארוך כדאי להתאים וילון נגלל צבעוני או בעל דוגמא מיוחדת. לחלונות מעוגלים כדאי להתאים וילונות גלילה.
חלק נוסף ומהותי בעיצוב החלון ובחירת הוילון הוא יכולת שמירת הפרטיות אל מול חלונות ובתי השכנים או, במקרה ההפוך, יכולת ההנאה מהנוף הנשקף בחלון.

סוגי וילונות


סגנון הוילון הוא חלק מהמסר העיצובי וכמו כן, הוא משפיע על האמירה האמנותית.
כל בחירה של וילון תעצים, תשלים או תוסיף לאמירה העיצובית שבחרתם לחדר.
הוילונות הקלאסיים והשכיחים ביותר הם וילונות רינגים המחוברים באמצעות מסילה וטבעות.
וילונות אלה משתלשלים עד לרצפה ויוצרים מראה רומנטי, דרמטי ומלא. בעבר, וילונות מסוג זה אופיינו בבדים כבדים ואטומים ובקפלים רבים, מה שהשרה אווירת יוקרה ויקטוריאנית. כיום, ניתן למצוא וילונות רינגים בבדים קלילים וללא קפלים ליצירת מראה צעיר ורענן.

סוג נוסף וידוע של וילונות הוא הוילון הוניצאני. וילון זה משתייך לקטגוריית וילונות גלילה, זאת משום שהם נגללים כלפי מעלה באמצעות מוט או חוט הקבוע בצד.

וילונות וניצאנים מקנים לחלל מראה תעשייתי ומודרני, כיוון שהשלבים עשויים מתכת ומונחים בצורה אופקית. באמצעות המוט הקבוע בצד ניתן לסנן את כמות האור בכל שלב במהלך היום.

ישנו גם וילון כיווצים,זהו וילון קלאסי שניתן לכווצו למראה שכבתי ואלגנטי,ניתן גם להשתמש בו בשתי שכבות ,האחת אטומה והשנייה שקופה.

טרנד נוסף ועכשווי המגיע מקטגוריית וילונות הגלילה הוא וילון רומאי. הוילון מורכב מכיסי בד פשוטים ונקיים היוצרים מראה קליל ולא מחייב ובו בזמן אסתטי ואוורירי.

לאחרונה אנו עדים גם לוילונות ידידותיים לסביבה הנקראים וילונות מיקדו.
וילונות אלה עשויים מחומרים מתכלים וידידותיים לסביבה,המורכבים מחומרים טבעיים עם אפשרות גלילה,וילונות אילו עשויים מעץ או קש ואפילו במבוק כיאה לאג'נדה הירוקה.

וילון הצללה – וילונות המאפשרים וויסות של אור ועוזרים בבקרת הטמפרטורה בבית. הם מתאימים לחדרים בהם יש אור חזק ומסנוור.

במקרה שצריכים בידוד בחדר ניתן להשתמש בוילון אקוסטי – שמיוצר מבד חדשני וייחודי המשלב יכולת ספיגה אקוסטית עצמאית ויוצר לנו בידוד אקוסטי ותרמי.

וילונות ורטיקלית - וילון רצועות בד התלויות על גבי מסילה ,יכול לשמש להצללה לשטחים גדולים , נפתח על ידי חוט משיכה וניתן להזזה ע"י שרשרת , או בעזרת מנוע חשמלי.

והפטנט החדש בעולם ההצללות נקרא " הוילון ההפוך". הוילון ההפוך פועל על מנגנון המאפשר את פתיחתו של הוילון מלמעלה למטה )בנוסף לפתיחה הרגילה- מלמטה למעלה(, כך שהאור נכנס רק דרך חלקו העליון של החלון וחלקו התחתון מוגף, לקבלת פרטיות מושלמת ולחדר מואר באור טבעי

בחירת בדים לוילון


אפשר לבחור בדים טבעיים שמתאימים לסגנון כפרי או סינתטיים שהם עמידים יותר וקלים לניקוי.
הכותנה היא בד טבעי ורך עם מגוון של אפשרויות כמו גוונים שונים, רקמות והדפסים. גם הפשתן הוא אריג טבעי ואוורירי שגווניו הבסיסיים הם שמנת ואוף וויט. עם אפשרות לצביעה בצבעים אחרים.
המשי עשוי מסיב טבעי או סינתטי והוא בד אלגנטי עם אפשרויות דקורטיביות רבות. הוואל הוא בד שקוף ונעים למגע שצבעו הבסיסי הוא לבן וניתן להזמינו מקומט או עם רקמה. בד האורגנזה הוא סינתטי ויש לו מראה קליל ואפשרות משחק עם בדים שקופים, מרקמים וצבעים שונים כולל זהב וכסף. בד שיפון הדק והשקוף מעניק לחדר מראה יוקרתי ואלגנטי. עוד דבר שניתן לעשות הוא לשחק עם הצבעים של בדי הוילון ולהתאים אותם למראה החדר.

אביזרים משלימים ויצירת אווירה באמצעות וילונות


לווילונות יש אביזרים משלימים וחשוב להתאימם לחלון ולווילון הנבחר: מסילת הווילון הממוקמת מעל החלון והיא מוסתרת על ידי הווילון, מוט הווילון העשוי ממגוון חומרים כגון ברזל שחור, במבוק וכו'.
כמו עץ, אלומיניום, ועוד. המוט הוא גלוי לעין ומסיבה זו הוא צריך להיות מעוצב. את הוילון משחילים עליו על ידי הטבעות. בנוסף, ישנם סרטים מחומרים שונים בשילוב של חרוזים, כותרות, קרניזים עשויים גבס להסתרת מסילת הוילון,קריסטלים ופרזולים מהודרים ועוד.

לפרטים נוספים אודות לימודי עיצוב פנים

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים