למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
חשיפה » מאמרים » מאמר

גוּד ג'וב, מיידלע

קל מאוד לצפות בסדרה "מד מן" בתחושה של זחיחות נאורה. אבל פרשת קצב הציפה את נושא הכוחנות על רקע מיני נגד נשים במרחב העבודה, והזכירה שגם היום מסתובבים בינינו הרבה בוסים בסגנון דון דרייפר

כתבה: טלי גלסקי


שבע שנות מאסר בפועל נגזרו לאחרונה על גבר שאנס נשים, ביצע בהן מעשים מגונים, הטריד אותן מינית, והשפיל אותן במסגרת עבודתו. העובדה שאותו גבר שימש כנשיא המדינה בעת ביצוע עבירות אלה מעוררת תחושה עגומה שלפעמים, הדג באמת מסריח מהראש.

פרשת משה קצב הציפה בתרועות תקשורת רמות את סוגיית היחסים בין נשים וגברים במרחב התעסוקתי, משום שקצב, כפי שרבות מאיתנו יודעות, לא היה יוצא דופן. הוא אולי הגדיל לעשות, כראוי לאדם הישגי ומצליח במיוחד, אבל יחס סקסיסטי, שוביניסטי, כוחני ומפלה במקום העבודה הוא תופעה שעדיין קיימת, למרות החקיקה ולמרות התודעה הנשית המתחזקת. במקרים רבים, נשים פשוט לא מתלוננות.

נושא יחסי מיגדר נדון רבות בהקשר לסדרת הטלוויזיה "מד מן". הסדרה, שעוסקת בעולמם של אנשי פרסום אמריקאים בשנות ה-60 של המאה הקודמת, מדגישה - ברובד הגלוי שלה - את ההבדלים בין התקופה החשוכה שבה חיו נשים אז לבין תקופתנו. גילויים של גזענות ושוביניזם מוצגים בסדרה כלגיטימיים. הערות שהיום נחשבו כהטרדות ברורות נתפסו אז כדינמיקה מקובלת, כחלק מהמשחק. שהרי, אם אישה ממש רוצה לעבוד, שתשלם את המחיר של חשיפתה לציבור הגברים.

והמחיר הוא להיאלץ לקבל הערות לגבי לבושה, "מחוות" כגון משחק ברוכסן המכנסיים מול פניה, שליחת מבטים לגופה, ובמקרים מסוימים - נגיעות בגופה. כשארוסה של ג'ואן אונס אותה על רצפת המשרד היא לא מתלוננת נגדו. זה מה שאת רוצה, נכון? - הוא קובע אכול קנאה על קרבתה היומיומית לגברים אחרים, מדמיין אולי שהיא עשתה זאת כבר בעבר עם קולגות שלה.

מה נשתנה?

קל מאוד לומר שהגברים של "מד מן" מייצגים גישה שעברה מן העולם, אלא שהרובד העמוק יותר של הסדרה יוצר הזדמנות להתבונן על החיים שלנו. האם באמת הכל כל כך שונה היום? באופן רשמי, נשים מערביות ומודרניות יכולות ללמוד, לעבוד ולפתח תחומי עניין שאינם קשורים לתפקידיהן הפוטנציאליים כרעיות ואמהות. הן יכולות להתגרש ולתפקד כמשפחה חד-הורית בלי להיות מוקצות, להחזיק חשבון בנק, לנהוג במכונית ולטוס לחו"ל.

אבל נשים בישראל של ימינו עדיין מרוויחות פחות מגברים באותם תפקידים שיש להם אותו ותק ואותה השכלה. נשים עדיין צריכות להילחם על מקומן כשוות לגברים - שהרי הגבר הוא המודל שאליו צריך לשאוף. מקצועות אשר מוגדרים כנשיים (כגון הוראה או סיעוד) זוכים ליוקרה נמוכה. אשר ליחסי עבודה, גם היום נשים רבות זוכות להערות סקסיסטיות שלא תמיד נחשבות להטרדה. על הנשיא קצב נכתב בהכרעת הדין, שנהג להעיר לעובדת שלו בפגישות עבודה שהיא חמודה, שיש לה עיניים יפות, ושהיא לבושה יפה היום. הערות כאלה, במסווה של מחמאה ומתן יחס אישי, מתקבלות במקרים רבים כלגיטימיות. נסו לדמיין אותו גבר אומר משפטים כאלה לגבר אחר במשרד. לא נשמע טוב, נכון? אז למה זה בסדר כשהוא אומר את זה לאישה?

כי עדיין, יש הבדל. גם כשאישה מצליחה במקצועה, היא עדיין תיתקל בסביבה שמזכירה לה לעיתים תכופות את מקומה. בסדרה "מד מן", כשפגי אוזרת עוז לבקש מהבוס שלה משרד משלה, כמו שיש לגברים, הוא עונה לה שנשים הפכו להיות אגרסיביות. היא מתנצלת על חוצפתה, אבל הוא עונה לה בנימה פטרונית: "זה בסדר, זה חמוד". וזה גם נראה חמוד כשדון דרייפר כופה את עצמו על מזכירה, כי הוא כזה מצליח והיא כזו יפה, ומשום שהסדרה גורמת לצופים להכיר את הדמויות מקרוב ולחבב אותן על חולשותיהן והתלבטויותיהן.

האמפתיה הזו כלפי הצד הכוחני היא אחת הסכנות של המצב הנוכחי. הדבר בולט במיוחד בסיקורים תקשורתיים של משפטי אונס והטרדות. עברה המיני של המתלוננת פרוס מול צרכני החדשות, מחזק דעה רווחת שלא יכול להיות שהיא לא הביאה זאת על עצמה. שלוש הנחות בסיס בעייתיות נחשפות ביחס התקשורתי לנפגעות אונס ותקיפה מינית: האחת, מי שזה קורה לה, היא מלכתחילה לא תמימה או שלא נזהרה מספיק; השנייה היא, שמי שפעילה מינית גם אינה סלקטיבית בבחירת פרטנרים; והשלישית היא, שיש קוד התנהגות שונה לנשים ולגברים: כשנשים מחליפות בני זוג הן נתפסות כמופקרות, בעוד הגברים שמחליפים בנות זוג נתפסים כמי שמגוונים.

ממשפט לפרקטיקה

"שדה פעילותו הציבורית היה שדה הציד", אמר השופט ג'ורג' קרא על קצב, שהבטיח קידום לנשים אשר נענו לחיזוריו, והשפיל, מידר ופיטר מי שלא נענתה להם. פרשת קצב עשויה להיתפס כהישג משפטי לטובת נשים באשר הן, וכדגל אדום שעשוי לגרום לגברים בעלי סמכות לחשוב שנית לפני שהם מטרידים עובדות.

אבל מאחורי הנשים שקמו והתלוננו נגדו עומדות נשים רבות ששותקות. שכן קצב הוא קצה הקרחון. מקרים רבים של ניצול יחסי מרות, שימוש לרעה בסמכות, וכוחניות על רקע מיני נגד נשים נפתרים בדלתיים סגורות בלי להגיע לידיעת הציבור ולתודעתו. השאלה היא - איך להצעיד את החברה שלנו עוד צעד קדימה.



אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים