שהם והמרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה
הציבור מוזמן להרצאתה של
ד"ר אורנת טורין
החוג לתקשורת, האקדמית גורדון
כיצד מדומיין בית הספר העתידי ביצירות קולנוע וספרות של מדע בדיוני?

מועד: יום שני, 15.12.2014, 14:30-13:00
מקום: אולם קנבר
להקלטה

תקציר:
למדע הבדיוני שמורה הזכות להתנבא על המצאות רבות שבעת שהופיעו בספרות היו בגדר פלאות ואילו בחלוף השנים קרמו עור וגידים. הדוגמאות השכיחות להדגמת  טענה זו הינן הצוללת והמסע לירח אצל ז'ול וורן, לווייני תקשורת בחזונו של ארתור סי קלרק, טלפונים סלולריים במסע בין כוכבים, רובוטים ושיבוטים ברבים  מיצירות של הז'אנר. בניגוד גמור לחדשנות ולתעוזה של הז'אנר, בית הספר הוא מוסד שמרני מאוד. הרבה מהרכיבים שהפציעו במהפכה התעשייתית עדיין שם: הלוח, הכיסאות, ההפסקה המתוזמנת על ידי פעמון והמורה מול התלמידים. מנקודת מבט זו מעניין לבחון כיצד מדומיין בית הספר העתידני במדע בדיוני? כללית, תיאורים של מוסדות חינוך מד"בים מציגים יותר שכפול מאשר שינוי. העתידניות מומחשת על ידי ואריאציות קלות מאוד על מה שאנו כבר מכירים. אזור אחד של חידוש הינו התלכדות הגוף המוחשי עם הגוף הווירטואלי. המדע הבדיוני בקולנוע מספר לנו על תהליך שמתרחש כבר עכשיו, גופנו וחיינו צמודים בקשר נפשי ופיזי הדוק עם המחשב והסלולרי. קידוח פתחי יו.אס.בי. ויציאות לחיבור של כרטיסי זיכרון ותוכנות בגוף האנושי הוא אחד הביטויים הקולנועיים לתופעה זו. מוטיב חוזר ברבות מהיצירות הוא רעיון האאוגניקה. בשל התפתחות המדע הגנטי יתרחשו בעתיד תהליכי המיון והסיווג בגיל מוקדם מאוד, בחלק מהיצירות עוד לפני הילודה. הקוריקולום של המדע הבדיוני קשור עם מלחמה והכנה ללוחמה. כאשר ישנם ייצוגים חיוביים של הוראה הם קשורים בהוראה על ידי מנטור. ההרצאה תבקש להסביר את מיעוט המודלים החינוכיים האלטרנטיביים בז'אנר והתובנות העולות מהיעדר זה.

על המרצה:
ד"ר ארנת טורין הינה ראש החוג להוראת תקשורת ב"אקדמית" גורדון – מכללה לחינוך ועמיתת הוראה בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב.