למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » תנאים של כאב

תנאים של כאב*

גל מ' ראן RH (AHG) Cl.H, N.D



הרומן שלי עם הכאב לא החל היום. בהיותי ילד נכוויתי קשות ואושפזתי משך חודשים אחדים עם כוויות בדרגה ג'. בשעות הראשונות שלאחר הטראומה הכאב היה קשה כל כך, שכל אשר נותר לי לעשות היה לפנות אל הבורא בתחינה שיקל, ולו במעט, על סבלי העצום והרב. אבינו המשותף, הרחום והחנון, שלח לי עזרה בדמות מזרק ובו חומר הנקרא פטידין (אופיאט סינתטי). דקות מספר לאחר שחומר זה הוחדר אל גופי הדואב החל הכאב להתפוגג, שקט ירד על העולם וחוויתי שעות של חסד.

מובן שלאחר זמן מה חזר הכאב ובגדול, ותהליך ההחלמה היה הדרגתי וממושך. אין בי ספק, כי כל אשר נדרש באותם רגעים של כאב בל-יתואר, היה משהו שיוכל למתן את עוצמתו.

פתחתי בנימה אישית על מנת להדגיש את העובדה שעבורי שאלת הכאב והטיפול בו הינה שאלה מהותית, אשר לה היבטים תיאורטיים "פילוסופיים", כמו גם היבטים מעשיים קליניים.

אין בכוונתי לדון במאמר זה בפיזיו-פתולוגיה של הכאב, או באבחנה מבדלת בין כאב הנובע מעימדון צ'י לכזה הנובע מתקיעוּת של דם. לכך מוקדשים חיבורים לרוב והקוראים מוזמנים לפנות אליהם. במאמר זה ניגע במספר שאלות יסוד, העומדות בבסיס הטיפול בכאב. כמו כן, נגדיר בקצרה את המקורות הפתולוגיים לכאב, כפי שאנו פוגשים בהם בעבודה הקלינית, ובהתאמה נעסוק בפעילויות הפרמקולוגיות של הצמחים, הרלוונטיות לטיפול בסוגים השונים של הכאב.

על השאלה אם הכאב הינו צרה או ברכה הייתי משיב, כיהודי טוב, במילים "גם וגם" או אולי, באווירת המזרח משהו, הייתי משיב כי הכאב אינו טוב או רע - הוא פשוט קיים! אם נתבונן מעט יותר לעומק נבחין כי הכאב, למרות היותו לא נעים באופן ידוע, אכן משרת את המטרה האולטימטיבית של שימור האורגניזם.

נביא דוּגמה שכיחה מהחיים: עד שלא כואבות לי השיניים ממש, אבל ממש, אני לא טורח לבקר אצל רופא השיניים שלי (אולי בשל החשש מהכאב המצפה לי על הכיסא במרפאתו). בנוסף, עד אשר כואבות לי השיניים, אני אפילו לא מודע לכך שמשהו אינו כשורה, וכי מן הראוי לעשות מעשה.

עולה השאלה, אז למה צריך שיכאב כל כך? אי אפשר רק קצת? בואו ונודה על האמת, אנו עצלים למדי ונהנתנים מטבענו, ולכן דרוש לנו כלי רב עוצמה, כאב למשל, על מנת להוציאנו מעט מאדישותנו ומשלוותנו המדומה כדי שנעשה מעשה - יהא זה צום, תרופה כלשהי או שינוי דפוס חיים כזה או אחר. אנחנו לומדים בדרך הקשה.

כדי לחזור אל הסיטואציה הקלינית, נחלק תחילה את הסיבות לכאב למספר קבוצות:
  • כאב ממקור זיהומי דלקתי
  • כאב ממקור רעלני דלקתי
  • כאב ממקור עוויתי
  • כאב ממקור עצבי ישיר

כאן יש לדייק ולומר, כי הכאב כשלעצמו, בהגדרה, הינו חלק מתגובת האורגניזם לטראומה, הנקראת דלקת, וכן כי חוויית הכאב במהותה הינה חוויה עצבית, כך שיש חפיפה מסוימת בין הקבוצות שהגדרנו.

סוגים של כאב


כאב ממקור זיהומי דלקתי


מחולל הטראומה המובילה לכאב מסוג זה הינו מיקרואורגניזם פתוגני כלשהו, ולכן הטיפול מתבסס בעיקרו על צמחים מעוררי חיסון ונוגדי זיהום (ולא על צמחי מרפא שבמהותם הם משככי כאב ונוגדי דלקת). יתרה מכך, חומרים משככי כאבים במנגנון נוגד דלקת, עלולים לשבש את התגובה החיסונית נגד הפולש, ולכן יש לשקול היטב את השימוש בהם במצבים זיהומיים, דוגמת דלקות גרון, דלקות שלפוחית ודרכי השתן, ואפילו בשפעת.

צמחים מעוררי חיסון ונוגדי זיהום רלוונטיים:


ניל הצבעים (בפטיסיה) aptisia tinctoria
קיפודנית (אכינצאה) .Echinacea spp
אנדרוגרפיס פניקולטה Andrographis paniculata
טבבויה (לאפאשו) .Tabebuia spp

כאב ממקור רעלני דלקתי


כאן אנו מוצאים את כל אותן מחלות רעלניות מטבוליות כרוניות, דוגמת דלקות מפרקים ורקמת חיבור, מחלות אוטואימוניות, וכדומה. אמת, קיימים צמחי מרפא הפועלים במנגנונים נוגדי דלקת, אשר עשויים להקל על מכאוביהם של הסובלים ממחלות אלו, לדוּגמה:

כורכום (Curcuma longa)
לבונה (Boswellia spp)

עם זאת, יש לזכור כי התהליך הרעלני הכרוני, שהינו הגורם הראשוני להיווצרות הכאב, אינו בא על תיקונו כאשר אנו משתמשים רק בצמחי מרפא נוגדי דלקת.
טיפול משולב, הכולל צמחי מרפא מנקזי רעילות (alteratives), דוגמת שינן רפואי (.Taraxacum off), אשר משפרים את תפקוד אברי ההפרשה ואת ניקוז הפסולת המטבולית אל מחוץ לגוף, לצד הדרכה תזונתית והכוונה לגבי דפוסי החיים אשר הובילו להיווצרות הליקוי הכרוני, עשוי לתת תשובה מקיפה הרבה יותר, וליצור פתח לבריאות שלמה יותר לאורך זמן.
במקרים רבים מעורבים בתחושת הכאב מתווכי דלקת. כאבי מחזור נובעים מעווית של הרחם עקב ייצור מוגבר של פרוסטגלנדינים (מתווכי דלקת). נראה שגם במיגרנה יש מעורבות של מתווכי דלקת, וזו אחת הסיבות לכך שהצמח בן חרצית ריחני (Tanacetum parthenium), המפחית ייצור של מתווכי דלקת, מועיל כטיפול מונע למיגרנה.

כאב ממקור עוויתי


כצפוי, הצמחים הנבחרים בהקשר זה הינם צמחי מרפא נוגדי עווית (בראייה הסינית: מניעי צ'י). עם זאת, יש להתייחס גם להיבטים הנפשיים-רגשיים הנמצאים בבסיס המצב העוויתי, ולכן גם צמחי מרפא מרגיעים, נוגדי חרדה ונוגדי דיכאון הינם רלוונטיים.

דוגמאות לצמחי מרפא המתאימים לטיפול בכאב ממקור עוויתי:


קורידלית (Corydalis yanhusuo)
קוהוש שחור (Cimicifuga racemosa)
מורן (Viburnum spp)

כאב ממקור עצבי ישיר


כאב מסוג זה דורש התערבות ישירה, באמצעות שימוש בצמחי מרפא משככי כאבים (anodynes), המדכאים את תחושת הכאב במערכת העצבים מבלי לטפל באופן מובהק במקור הבעיה. כפי שכבר תואר בתחילת המאמר, הטיפול בכוויות חמורות, למשל, הינו מורכב וממושך, אך בשלבים הראשונים חשוב מאוד להקל על הכאב הקשה המלווה פגיעות מעין אלו. מצבים שכיחים יותר הקוראים לשיכוך כאב ישיר, כוללים, בין השאר, כאבי מחזור, מיגרנה, נורלגיות למיניהן וכן הכאבים הקשים הנלווים לעתים לשלבים המאוחרים של מחלות ממאירות.

דוגמאות אופייניות למשככי כאבים:


יסמין צהוב (Gelsemium sempervirens)
פיסידיה (Piscidia erythrina)

כקלינאי, אני ניצב בפני שאלה. בידיי הכלים להקל על כאבו של האדם עמו אני נמצא בקשר טיפולי ברגע נתון. עם זאת, מובן לי כי לעתים הכאב הינו בלתי נמנע בדרך אל עבר בריאות שלמה יותר. לדעתי אין הכרח להשקיט כל כאב, אלא רק כאשר הוא ממש בלתי נסבל. במצבים של כאב מתון יותר, הפחתת הכאב אמנם מביאה להקלה זמנית, אך היא גם מעכבת את תגובת הגוף, אשר מטרתה להתמודד עם גורם המחלה ולהועיל לאורגניזם. להבנתי, עדיף לנסות ולהכיל את הכאב ככל הניתן, מתוך הבנה שהוא חלק בלתי נפרד מפעילות המערכת החיסונית ומתהליך הריפוי.
לסיכום, ניתן לומר כי הטיפול הצמחי בכאב, למרות היותו כולל לעתים השפעה נוגדת כאב ישירה, מתמקד בסיבות העומדות בבסיס התהליך אשר גרם לכאב.

המאמר פורסם לראשונה בקול הצמחים, ביטאון העמותה הישראלית לצמחי מרפא.

לפורטל צמחי מרפא "ראן צמחים" www.ranherbs.com

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים