למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » אדמת חיבור

אדמת חיבור

העונה החמישית, לפי הרפואה הסינית, היא עונת מעבר, שמהווה גשר בין שתי עונות - זו שלפניה וזו שאחריה. ורדי בנש-רביב, מומחית לרפואת נשים סינית, מספרת על תכונותיה המיוחדות, על הקשר אל אלמנט האדמה, ועל הכנת הגוף לעונה זו

ארבע עונות כוללת המחזוריות של הטבע, את זה לומד כל ילד בגן. אך מסתבר שיש עוד עונה אחת, שאליה מתייחסת הרפואה הסינית. זו העונה החמישית, שהיא עונת מעבר, והיא מתרחשת ב-18 הימים האחרונים של כל אחת מארבע העונות האחרות, ולמעשה מחברת בין שתי עונות - זו שלפניה וזו שאחריה.

החלוקה לחמש עונות מקבילה לחלוקה של חמשת האלמנטים: האביב משויך לאלמנט העץ, הקיץ - לאלמנט האש, הסתיו - לאלמנט המתכת, והחורף - לאלמנט המים. עונת המעבר משויכת לאלמנט האדמה. "העונה החמישית מהווה גשר בין שתי עונות, ויש לה תכונות שנובעות מאלמנט האדמה", אומרת ורדי בנש-רביב, ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה.

מהן התכונות האדמתיות שלה?


"אלמנט האדמה מאופיין ביציבות, ודאיות, מרכזיות. 18 הימים האלה הם הזדמנות לשינוי הדרגתי. אנחנו לא קמים בבוקר ופתאום העולם עובר מאביב לקיץ, אלא יש גשר שמאפשרת האדמה. כשמביטים על מה שמתרחש בטבע, רואים שהאדמה מאפשרת את השינויים הרבים שמתרחשים מעליה. כלומר, האביב הוא זמן של לבלול ונביטה חדשה, והאדמה מעניקה כוח ואנרגיה לנביטה ממנה. בקיץ מאפשרת האדמה את הבשלות. בסתיו אוספת האדמה אליה את מה שנשר בשלכת, קולטת את הפרי הרקוב שנשר מן העץ, וסופגת אליה מחדש את החומרים כדי להתכונן לחורף. בעונה הקרה האדמה שומרת על הזרעים שלא ייהרסו, כדי שתוכל להניב שוב. האדמה נמצאת בנוכחות חזקה לאורך כל השנה, בכל האיכויות היא נותנת מרכז יציב. אם נחשוב על דימוי פיסי, הדבר דומה לכך שכדי לצאת לכל כיוון צריך לדחוף ברגליים את האדמה. כל שינוי חייב לעבור דרך אדמה טובה ויציבה".

כיצד באות תכונותיה של עונת המעבר לידי ביטוי אצלנו?


"האיברים שקשורים לאלמנט האדמה הם חלק ממערכת העיכול. כל שינוי שאנחנו עושים נסמך על אנרגיה בסיסית שמספק המזון שאנחנו צורכים. התזונה מאוד מרכזית ומשמעותית לגופנו, כי עם כל הכבוד ללב, שמזרים דם ולכליות שמצננות - בלי תהליך עיכול בסיסי של מזון, דבר לא היה מתקיים".

כיצד מגיבה מערכת העיכול לעונת המעבר?


"בימים אלה חשים בתופעות שקשורות במערכת העיכול; למשל, וירוס בטן שאופייני לתחילת הקיץ. הרפואה הסינית מכנה את הווירוס הזה חום קיץ".

כיצד ניתן להכין את הגוף לעונה החמישית?


"תזונה טובה, מאוזנת ומתאימה לעונה היא נכונה לכל עונה. באביב מומלץ להרבות באכילת ירקות טריים, ירקות ירוקים ונבטים, כדי לנקות את הרעילות שנצברה בגוף במשך החורף. בקיץ רצוי לאכול מזון שאיכותו קרירה ולספק לגוף הרבה נוזלים. בסתיו רצוי לצרוך מזונות שתומכים בתנועת ההתכנסות של הסתיו. לחורף מתאימים מזונות חמים לאחר בישול ארוך, שמחממים את הגוף. בעונת הביניים יש להקפיד על תזונה שתומכת באדמה; כלומר, לצרוך מזון בסיסי. יש לתבל פחות את המזון ולהכליל פחות מרכיבים בכל מנה. מומלץ לאכול שורשים ומזון שיש בו מתיקות טבעית, כמו בטטה וסלק".

הנאמר בכתבה אינו יכול לשמש כתחליף לטיפול רפואי והינו בגדר המלצה. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא.



ורדי בנש-רביב היא מומחית ברפואת נשים סינית. היא ראש המגמה לרפואה סינית בבית הספר מירב לרפואה משלימה

כתיבה ועריכה: טלי גלסקי

לקריאה נוספת:
יין-יאנג במטבח
חמשת האלמנטים

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים