למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » זמן חורף

זמן חורף

כשטומנים זרע באדמה, יש לחכות בסבלנות עד שיוציא את ראשו אל האור. כך, גם בתקופת ההתכנסות החורפית יש לתת לדברים לנבוט ולהבשיל. המטפלת זהרה שלו מדברת על חשיבותה של אינקובציה בהבשלת תהליכים פנימיים ומציעה כלים לתרגול קשב

כשהטמפרטורות צונחות, העננים ממטירים, והשמש מתחבאת, נורא מתחשק להתכרבל מתחת לשמיכה חמה או לשבת על כסא נדנדה להתבונן על העולם דרך זגוגית. דובים, סנאים, קיפודים, עטלפים ועוד בעלי חיים עושים זאת באופן קיצוני יותר - ונכנסים לתרדמת חורף.
"זמן החורף מאופיין באנרגיה של התכנסות", אומרת זהרה שלו, מטפלת גוף-נפש ומורה לשיאצו בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "זו התקפלות אל תוך היין, שיוצרת סוג של אינקובציה, אשר במהלכה מתהווים דברים".

מה מאפיין את התקופה הזו?


"זהו פרק זמן שנראה שלא קורה בו כלום, אבל מתחת לפני השטח מתרחשים תהליכים חשובים, כמו אצל עץ, שהיה פעם זרע שנטמן באדמה, או אצל עובר. צריך ליצור תנאים מתאימים לצמיחה, כדי לאפשר את היציאה מן החושך אל האור. חשובה מאוד גם הסבלנות".

כיצד מגיבים אנשים לתקופה הזו?


"המצב של שהיה בתוך יין עלול להפחיד. אנשים אוהבים לראות תוצאות, ותקופות של שקט הן מפחידות לפעמים, אם כי הן חשובות מאוד. צריך לתת לרעיונות ליצור שורשים טובים, כדי שניתן יהיה להוציא אותם אל הפועל ולהצליח. בלי שורשים טובים וללא בסיס רחב יציב, כל רוח יכולה להעיף את מה שרוצים ליצור. ואז, עלולים להיכנס למצב רוח מעורער ולא יציב".

איך ניתן להימנע ממצב רוח רע בתקופה זו?


"כשאנחנו מתנגדים לתהליך מתוך פחדים, דפוסים או התנסויות קודמות, אנחנו בעצם משבשים את התהליך הטבעי של הדברים ונכנסים למצבים של סטרס ודיכאון, ומרגישים שלא מצליח לנו. לכן חשוב לשתף פעולה עם המחזוריות שלנו מתוך מקום של מודעות ושל הבנה. לכל אחד יש קצב משלו, והוא מאוד משמעותי. חשוב לזרום עם הקצב הזה. זה תרגול חשוב של being".

כיצד יודעים שזו התכנסות לצורך צמיחה ולא לקראת קיבעון?


"יושבים ועושים מדיטציה, ובודקים האם ההתכנסות הכניסה אותנו למקום של פחד ששיתק אותנו ויצר קיבעון. ייתכן שנדמה לנו שההתכנסות ארוכה מדי, ולכן אנו צריכים להיות מאוד קשובים ומודעים לעצמנו. לפעמים קשה לעשות את זה לבד, ולכן צריך לחפש מישהו שישקף לנו את מצבנו. עושים את זה מול מטפל או מול קבוצה".

תוכלי לתת כמה רעיונות לתרגול הקשב והמודעות?


"כתיבת בוקר היא כלי חשוב. אחרי שקמים, לפני שמתחילים את היום, יושבים מול מחברת וכותבים באופן אוטומטי וזורם, בלי לחשוב יותר מדי. המחשבות שלנו בשלב הזה של היום נושאות מסרים תודעתיים, שמאפשרים לנו לקבל מידע על עצמנו. הכתיבה מאפשרת גם לשאול שאלות ולקבל תשובות. כלים נוספים הם דמיון מודרך, עבודה עם קלפים אינטואיטיביים ומדיטציה.
"דרך נוספת היא לקיחת פסק זמן במהלך היום ופשוט להיות עם עצמנו. לבדוק איך אנחנו מרגישים, לשאול שאלות שמטרידות אותנו ולחכות לתשובה. התשובה יכולה להגיע דרך שיר ברדיו, ספר שהתגלגל ליד או מפגש עם אדם. דרך אחרת היא להיכנס לפני השינה לכמה דקות של שקט: לנשום עמוק, להרפות, ולהעלות שאלות במחשבה".
אז אם אתם מרגישים שתקופה של התכנסות מגיעה, קחו לכם מדי פעם פסק זמן מהתהליך הזה וצאו החוצה. חפשו סביונים, חמציצים ופרגים, נסו לחפש צורות מוכרות בעננים, ובעיקר נקו את הראש ותנו לזמן לעשות את שלו.

זהרה שלו היא מטפלת גוף-נפש ומורה לשיאצו בבית הספר מירב לרפואה משלימה;
תלמד קורס איזון גוף-נפש למטפלים


כותבת: טלי גלסקי

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים