למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
מירב » מאמרים » עזרה ראשונה לקיץ

עזרה ראשונה לקיץ

הקיץ מעודד לצאת החוצה, לטייל, לשבת על החוף. אבל הוא מביא עמו גם תופעות פחות נעימות כגון וירוס בטן ועקיצות. יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים, מספר על טיפולים לעונה החמה

כשהקיץ מגיע, מתקצרים השרוולים, נשלפים כובעים ושמשיות, מתארכות שעות העֵרוּת, ומשתנים הרגלי המפגש עם נופים ואנשים. הגוף שלנו מגיב למזג האוויר, ואם מקשיבים לו, שומעים שהוא דורש מנוחה ותזונה קצת אחרת.
"בקיץ, הגוף נוטה להתחמם וכדי לסייע לו אפשר לאכול מזונות קרירים ולהשתמש בצמחים שיצננו אותו", אומר יניב מורסיאנו, ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים בבית הספר מירב לרפואה משלימה. "הטעמים שנחשבים למצננים הם מר וחמוץ.
העונה החמה והשמשית מאופיינת בתופעות גופניות שונות, שניתן למצוא להן מענה בין צמחי המרפא. שאלנו את יניב מורסיאנו מה לעשות במקרים של תופעות קיץ בלתי נעימות: וירוס בטן, עקיצות, כוויות, חבלות וכינים.

הנאמר בכתבה אינו יכול לשמש כתחליף לטיפול רפואי והינו בגדר המלצה. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא.

וירוס בטן


"וירוסים התוקפים את מערכת העיכול שכיחים בקיץ, ונלוות להם תופעות של חום, בחילות, הקאות ושלשולים. מסביר יניב מורסיאנו. "הסכנה הגדולה ביותר היא התייבשות. למניעת וירוס בטן ולחיזוק יומי של מערכת העיכול ניתן ליטול הרכב קלאסי בשם "סווידיש ביטר", שמכיל תמציות של צמחי מרפא, המכילים שורש אנג'ליקה, עלי ארטישוק וזעפרן. לטיפול בווירוס ניתן ליטול תמציות נוזליות או יבשות של צמחים. התמציות הנוזליות נקראות טינקטורות, והן מיצוי הידרואלכוהולי של צמחים. התמציות היבשות הן אבקות מרוכזות הניתנות בכמוסות. היות שמדובר בתהליך ויראלי, יש לתמוך במערכת החיסונית ולהמריץ אותה. אחד הצמחים היעילים ביותר למטרה זו הוא קיפודנית (אכיניציאה). לצמח זה יש תכונות אנטיספטיות והוא נחשב למצנן. צמח יעיל נוסףהינו שרף מור (קומיפורה מולמול). הוא בעל פעילות אנטי-ויראלית חזקה במיוחד לאזור הבטן. נוטלים אותו בבליעה וכן מכינים ממנו קטורת. צמחים נוספים הם צמחים עיכוליים, בעלי השפעה . קרמינטיבית (סופחת גזים), כגון: מנטה, נענע, מינֵי קמומיל ופיליפנדולה. צמח הפיליפנדולה יעיל גם נגד בחילה, וכך גם שוש קרח. שימוש בזנגוויל, שהוא חם וארומטי, עוזר להעלות את חום הגוף ולהזיע, ובכך לפלוט את המחלה החוצה. חשוב לציין כי בזמן המחלה מומלץ לשתות הרבה (שתי לגימות מים בכל רבע שעה) ולהמעיט באכילה".

עקיצות יתושים


"מי שרגיש לעקיצות יתושים וחרקים שונים רצוי שישתמש בטיפול מונע באמצעות השמנים האתריים ציטרונלה ואקליפטוס לימוני. שמנים אלה מערבבים עם שמן נשא כגון שמן שקדים או שמן שומשום ולאחר מכן מורחים על הגוף בכמה נקודות או מטפטפים מעט על הכרית לפני השינה. אפשר גם להשתמש בהם במבער, שפועל במהלך הלילה. אם נעקצים, כדאי להחזיק בבית תכשירים על בסיס אלוורה או קרם המכיל סינפיטון רפואי, או בשמו העממי קומפרי".

כוויות שמש


"גם לטיפול בכוויות שמש מומלץ להחזיק ערכת עזרה ראשונה צמחית, המכילה תכשירים המבוססים על צמח האלוורה (ניתן בג'ל), סינפיטון רפואי, המאיץ את תהליך ההחלמה של העור, ובכך למזער נזקים עתידיים כמו צלקות. קומפרסים של קמומיל יעילים לצינון העור".

חבלות בטיולים


"כשמטיילים, רצוי לצייד את תיק העזרה הראשונה בקרם ארניקה. צמח זה יעיל ביותר לטיפול בנקעים, שטפי-דם, חבלות וחבורות. מומלץ למרוח מהקרם ביד נדיבה, מיד אחרי הפציעה, ולהמשיך בטיפול מספר ימים. חשוב לשים לב שלא למרוח קרם ארניקה על פצע פתוח".

כינים


"למניעה, מומלץ למרוח טיפת שמן רוזמרין מאחורי כל אוזן, לפני שהילד מגיע לגן. לטיפול ניתן להשתמש (בייעוץ מקצועי של איש מקצוע בלבד) במסיכת שיער, המבוססת על צמחי מרפא שונים".

הנאמר בכתבה אינו יכול לשמש כתחליף לטיפול רפואי והינו בגדר המלצה. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא.

יניב מורסיאנו הוא ראש מגמת נטורופתיה ורפואת צמחים ומורה לרפואת צמחים מודרניים בבית הספר מירב לרפואה משלימה

כתיבה ועריכה: טלי גלסקי.

לפרטים נוספים והרשמה נא לפנות לטלפון: 1-700-703-100.

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים