למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

קורס קשב וריכוז (ADHD) - טיפולי מגע



רכזת הקורס:

פנינה אפלבאום - פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, מאמנת אישית ועסקית מקצועית מוסמכת, משלבת בעבודתה התמחויות מקצועיות מתחומי הגוף – נפש, הקינסיולוגיה והיוגה. פסיכולוגית המלווה מערכת חינוכית קיבוצית, קליניקה פרטית.

הטיפול המשלים בילדים ובמבוגרים המתמודדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD)



רקע:


הקשב והריכוז הם מנגנונים תיפקודיים חיוניים לחיינו. אלו תיפקודים המושפעים מתהליכים ומפעילויות מוחיות-ביולוגיות, ויש להם השלכות על תחומי חיים שונים: גופניים, פסיכולוגיים, רגשיים, שפתיים, חינוכיים-לימודיים, חברתיים וסביבתיים.

התסמונת של לקות בקשב ובריכוז מוגדרת ומסוּוגת בספרות האבחון הרפואית כ-ADHD, ראשי תיבות של המונח Hyperactivity Disorder Attention Deficit . ביטויים של ADHD יכולים להופיע בכמה דרכים: קשיים שונים בתיפקודי הקשב ו/או הריכוז עצמם, בפעילות יתר ובחוסר שקט, בנטייה לאימפולסיביות, בקשיי ויסות, וכן בפגיעה בתיפקודים ניהוליים כמו ארגון, תכנון ויוזמה. זוהי תסמונת מורכבת: יש שמופיע קושי בתיפקוד אחד בלבד, ויש שמופיעים קשיים במספר תיפקודים בעת ובעונה אחת.

ADHD נחשבת כיום לאחת התסמונות השכיחות בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה, ומחקרים מעידים כי כ-10% מהאוכלוסייה לוקים בה, ושכיחותה הולכת ועולה. התסמונת מקבלת ביטוי שונה בשלבים שונים של ההתפתחות מינקות לבגרות, וכ-70% מהאנשים המתמודדים עימה היא ממשיכה ללוות גם בחייהם כבוגרים.
ללקויות בקשב וריכוז (באופנים השונים שבהם הם יכולים לבוא לידי ביטוי) יש השפעות רבות על ההתפתחות העצמית ועל התיפקוד הלימודי, הרגשי וההתנהגותי. נוכח המאפיינים המורכבים של ADHD, הטיפול היעיל בלקות זו הוא רב-מערכתי, תוך התייחסות לגוף ולנפש גם יחד.

מתוך ראייה רב-תחומית זו של גוף-נפש מציע בית ספר מירב קורס שהוא בו בזמן גם תיאורטי וגם יישומי ומעשי - ללימוד דרכי טיפול במאפייני לקות הקשב והריכוז וסיוע ללוקים בה.

"הנפש" - הקורס משלב הבנה פסיכולוגית של תסמונת ADHD תוך התייחסות לביטויים השונים שלה ולמורכבותה. יפורטו דרכי האבחון והסיוע במקביל להדרכה מעשית לקראת התמודדות עם מצבי חיים, עם תיפקודים ועם התנהגויות המאפיינות תסמונת זו. ההדרכה תכלול התייחסות לאסטרטגיות טיפוליות המאפשרות שיפור של איכות החיים וההתנהלות.

"הגוף" - הקורס משלב הבנה של התיאוריה הסינית והתיאוריה הרפלקסולוגית כבסיס לטיפולי מגע, וזאת בשילוב עם לימודים מעשיים של טיפול באמצעות טכניקות מעולם השיאצו ומעולם הרפלקסולוגיה.

מטרות לימודי קשב וריכוז:


לחשוף הורים, מורים, מטפלים וקהל רחב לתחום ה-ADHD תוך הצגת נושאי היסוד המשמעותיים לסיוע המשכי; להעשיר את ארגז הכלים היישומיים לסיוע ללוקים ב-ADHD; לחזק ולהגביר משאבים, כוחות וחוזקות של המתמודדים עם לקויות הקשב ושל המסייעים להם.

נושאי הלימוד:

  • מהי התסמונת של קשב וריכוז - הבהרות לגבי מושגים בסיסיים, מאפייניה השונים, סוגֶיה השונים, השפעותיה והשלכותיה על ההתפתחות והתיפקוד, תיאוריות ומחקרים עדכניים.
  • מאבחון לסיוע טיפולי - על פי מה קובעים שמדובר ב-ADHD, אילו סוגי אבחונים קיימים, בניית תוכנית עבודה לאור ממצאי האבחון, כיצד מסייעים טיפולית - המלצות, הדרכה והכוונה.
  • הצגת אסטרטגיות וטכניקות שונות לעזרה יישומית וביניהן:
גישות לניהול עצמי- גישות התורמות לאיזון הקשב וביניהן תרגילים לאיזון הקֶשֶב באמצעות תנועה (מעולם הקנסיולוגיה).
טיפול במגע - שיאצו - התיאוריה של הרפואה הסינית כבסיס לטיפולי המגע; לימוד מעשי של הטיפול באמצעות טכניקות שיאצו.
טיפול במגע - רפלקסולוגיה - התיאוריה של הרפלקסולוגיה כבסיס לטיפולי המגע; לימוד מעשי של הטיפול באמצעות טכניקות מעולם הרפלקסולוגיה.

קהל היעד:


הקורס מיועד לאנשי טיפול וחינוך, להורים לילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז, ולקהל הרחב.

משך הקורס:


הקורס נלמד במהלך 21 מפגשים, 3 שעות לימוד בכל מפגש.

אישור:


המסיימים את הקורס יקבלו אישור על לימודיהם מטעם מירב - בית הספר לרפואה משלימה מבית לימודי החוץ של האוניברסיטה הפתוחה.



למידע נוסף מלא/י פרטיך
ויועץ לימודים יחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים