ארמניה

ספרו של פרופ' יאיר אורון על רצח העם הארמני נמצא ברשימת רבי-המכר של "אמזון"


פרופ' אורון, מהאוניברסיטה הפתוחה, זכה לקבלת פנים כ"גיבור האומה" בארמניה


 
ספרו של פרופ' יאיר אורון, "הבנליות של האדישות: יחס הישוב והתנועה הציונית לרצח העם הארמני" התפרסם בעברית, ברוסית, באנגלית ובארמנית.  הגרסה באנגלית נמצאת כעת ברשימת רבי-המכר של "אמזון" בארצות הברית, והגרסה הארמנית נמצאת ראשונה ברשימת רבי-המכר בארמניה. לאחרונה יצאה משלחת ישראלית לארמניה, על פי הזמנת ממשלתה, מוזיאון הג'נוסייד בירוואן, בירת המדינה, ואגודת הסופרים הארמניים. במשלחת השתתפו פרופ' יאיר אורון מהאוניברסיטה הפתוחה, ויאיר צבן, שר וחבר כנסת לשעבר, המשתתף ב-24 השנים האחרונות במאבק למען הכרה בג'נוסייד שביצעו הטורקים בבני העם הארמני בשנת 1915.
אורון וצבן הוזמנו לארמניה לרגל תרגום ספרו של אורון לשפה הארמנית, דבר שהיה שם  בגדר אירוע לאומי-ממלכתי, ופרופ' אורון התקבל כגיבור האומה. לרגל הופעת הספר נערך אירוע חגיגי, מרגש במיוחד, באולם הנאה של התזמורת הפילהרמונית הארמנית, שהיה מלא עד אפס מקום. האירוע החל והסתיים בשירת מקהלה בת 40 זמרים, ובסוף הערב שרה המקהלה גם שיר בעברית. במהלך הערב קראו שחקנית ושחקן קטעים מספרו של אורון.
באירוע השתתפו מספר שרי ממשלה, ובהם ראש הממשלה, שנשא דברים נרגשים, בירך את יאיר אורון על עבודתו הייחודית, המשמעותית כל כך לבני העם הארמני, והודה לו. ראש הממשלה הציג את הספר כפתחה של תקופה חדשה, שבה אינטלקטואלים יהודים מביעים הזדהות עם סבל העם הארמני, ועומדים בראש המאבק להכרה בג'נוסייד שנערך בבני העם הזה בראשית המאה ה-20.
דבריהם של צבן ואורון בדבר המחויבות המיוחדת של יהודים למאבק למען הכרה ברצח העם שבוצע בארמנים זכו לתשואות נלהבות.
למחרת נפגשו השניים עם נשיא ארמניה, סרז' סרגיסיאן, ושוחחו עמו יותר משעה. בפגישה הביע נשיא ארמניה את הערכתו הרבה ואת תודתו העמוקה על הופעת הספר בארמנית.
במרוצת השבוע נערכו עם השניים ראיונות באמצעי התקשורת השונים, והביקור זכה לחשיפה רחבה ונלהבת מאוד. בין השאר הם השתתפו במסיבת עיתונאים בה נכחו עשרות עיתונאים וצלמים, ואורון אף הופיע בטלוויזיה הממלכתית בריאיון בלעדי בן 30 דקות.
השניים היו גם אורחי מנהל מוזיאון הג'נוסייד בירוואן, שהעניק לאורון מדליית זהב ע"ש פרנץ וֶרְפֶל, הסופר היהודי שגולל את הדרמה שהתחוללה ב-1915 בספרו "40 הימים של מוסה דאג", מטעם המוזיאון – לאות הוקרה על תרומתו לחקר הג'נוסייד שבוצע בבני העם הארמני ועל מאבקו למען הכרה בו.
המארחים הביעו הערכה רבה מאוד לפעילות ההוראה והמחקר הנערכת באוניברסיטה הפתוחה, ולהצלחה חסרת התקדים של ספרי האוניברסיטה, ושל הקורס עצמו, שבו משתתפים השנה יותר מ-2,000 סטודנטים הבוחרים בקורס.
הן הציבור הרחב והן ראשי המדינה העניקו קבלת הפנים חמה ומרגשת לספר. כבר בשבוע הראשון להופעתו הוא הגיע למקום הראשון ברשימת רבי-המכר, במרחק גדול מן הספרים שהופיעו במקומות השני והשלישי. נראה שהספר נגע בנימים הרגישות ביותר והמשמעותיות ביותר בנפשם של ארמנים רבים. בכל המפגשים נשמעו דברי הערכה חמים לעם היהודי, צוינו קווי דמיון משותפים לשני העמים, והובעה התקווה כי מדינתו של העם היהודי, אשר  ידע שואה נוראה, תחליט לבסוף להתייצב נגד הכחשת הרצח ההמוני שבוצע בבני העם הארמני.

http://www.tert.am/en/news/2013/07/17/president/

ספרי אורון