פרופ' יורם עשת
המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה
אוריינות דיגיטלית: מיומנויות חשיבה בסביבות דיגיטליות
המונח "אוריינות דיגיטלית" מתאר לא רק את היכולת להשתמש בתוכנה או להפעיל מכשיר דיגיטלי; הוא כולל מגוון רחב של מיומנויות מורכבות בתחומים שונים: הקוגניטיבי, המוטורי, הסוציולוגי והרגשי. משתמשים זקוקים למיומנויות אלה כדי לפעול ביעילות בסביבה דיגיטלית: "לקרוא" הוראות מממשקים גרפיים; להשתמש בשעתוק דיגיטלי של חומרים קיימים כדי ליצור חומרים חדשים ומשמעותיים; להפיק ידע באמצעות ניווט בסביבות היפרמדיה לא-ליניאריות; להעריך את איכות המידע ואת תקפותו ולהיות בעלי הבנה בוגרת ומציאותית של ה"כללים" המקובלים במרחב הממוחשב. המחקר מציע מסגרת מושגית מפורטת חדשה בעבור מיומנויות החשיבה הנכללות במונח "אוריינות דיגיטלית": חשיבה צילומית-חזותית ( photo-visual thinking ); חשיבת שעתוק ( reproduction thinking ); חשיבה מסתעפת ( branching thinking ); חשיבת מידע ( information thinking ) וחשיבה חברתית-רגשית ( socio-emotional thinking ). שימוש במסגרת זו לצורך הערכה של איכות עבודתם של לומדים בסביבה דיגיטלית עשוי לספק לחוקרים ולמפתחים אמצעי תקשורת טובים יותר, שישפרו את יכולת העיצוב וההפקה של סביבות מכוונות-משתמש. במחקר נמצא כי הנבדקים הצעירים עולים על המשתמשים המבוגרים ביכולת החשיבה הצילומית-חזותית והחשיבה המסתעפת. לעומת זאת, הנבדקים המבוגרים עולים על הצעירים ביכולת חשיבת המידע וחשיבת השעתוק.