אתגרים בהנחיה מקוונת

הפיתוי של הלומדים מרחוק להתנתק באמצע השיעור המקוון הוא גדול מאחר ולרוב הלמידה מתרחשת מהבית במרחק נגיעה מבני המשפחה, מהטלוויזיה או מהמקרר, ולחיצת כפתור פשוטה מאפשרת זאת. על כן רבים הם האתגרים העומדים בפני המלמד או המלמדת מרחוק: עליה ליצור עניין ו"מתח" בזמן השיעור החי, לאתגר את הצופים, לעודד אותם להיות פעילים לאורך המפגש, ליצר אינטראקציה עם הסטודנטים ובינם לבין עצמם, ולתמוך בהם בארגון הלמידה.  זאת ועוד,  במהלך המפגש יש להתחשב בצרכים של שתי אוכלוסיות הלומדים – אלו המשתתפים בשיעור החי ואלו שיצפו מאוחר יותר בהקלטה.   

המלצות להנחיה מקוונת

שמירה על קשר עין

בהעדר קשר עין ישיר עם הסטודנטים חשוב להישיר מבט למצלמה כאילו הסטודנטים מולכם, לדבר בצורה טבעית, לשדר שפת גוף נינוחה וללא שימוש מוגזם בידיים. רצוי קצב דיבור מעט מהיר מ"הכתבה" וכדאי להימנע מסגנון דיבור מונוטוני.

הופעה ולבוש

השידור/הצילום מהאולפנים מתבצע על רקע מסכי Chroma key שצבעם ירוק או כחול. מומלץ מאד להימנע מלבוש בגוון דומה לצבע המסך, להימנע מבגדים "מקושקשים" (עם פסים דקים או נקודות) ועדיף ללבוש חולצה בגוון שונה מהמכנס או החצאית.

תכנון, פתיחה וסיכום המפגש

מפגש מקוון חשוב להתחיל בזמן מאחר והסטודנטים המרוחקים עלולים לחשוב שמדובר בתקלה טכנית. בתחילת המפגש מומלץ להתיחס אישית לסטודנטים כדי ליצר אוירה נינוחה. כדאי להתיחס בפתיחה לנושאים מהמפגש הקודם, ולהציג את נושאי השיעור. מומלץ לחלק את מבנה השיעור למנות קצרות (20-30 ד' כ"א), ולהוסיף לאחר מכן, למפגש המוקלט, תוכן עינינים בהתאם לחלוקה זו. כך המפגש המוקלט יהיה נוח יותר לצפיה ומותאם ללמידה.

אינטראקציה עם הסטודנטים

מומלץ לעודד סטודנטים להשתתף באופן אקטיבי במפגש. במערכת אופק דרכי האינטראקציה מוגבלות לצ'ט. במערכת זום האפשריות מגוונות – כבר בשיעור הראשון בסמסטר מומלץ לעודד סטודנטים לפתוח מצלמה ומיקרופון ולהזכיר זאת שוב  בתחילת כל מפגש. מומלץ להקדיש את הדקות הראשונות בכל מפגש לאינטראקציה לא פורמלית כדי "לחמם את האוירה". כדי לשמור על מתח וקשב רצוי ליצר אינטראקציה באינטרוולים קבועים (מידי 10-15 ד') . כדאי להשתמש במגוון כלי אינטראקציה  - הצבעה, סימון על גבי המצגת בדרכים שונות (עיגול, חץ,  מירקור), הזמנה לכתיבה על מסמך משותף, הזמנה לתשובה בקול או בצ'ט, הצגת נושא על-ידי סטודנטים.  מעת לעת אפשר לעבור לשיח פתוח ולהעביר את הממשק ל"מצב גלריה" בו ניתן לראות 25 משתמשים. במודל של שידור זום מכיתה מומלץ לעודד שיח בין הסטודנטים בכיתה לסטודנטים המרוחקים.

סביבת הצילום/השידור

באם השיעור משודר מהמשרד או מהבית, מומלץ לשבת מאחורי קיר עם רקע נקי (ללא תמונות או חלונות) ולהקפיד על סביבה שקטה, מוארת ומסודרת. אם יש אפשרות מומלץ לעשות שימוש בשני מסכים - האחד למצגת והשני לתצוגת הוידאו עם הסטודנטים.

הוספת מידע ותוכן עניינים למפגש המוקלט

ההנחיה אינה מסתיימת עם סיום המפגש החי. ההקלטה מתפרסמת באתר הקורס עד 48 שעות לאחר המפגש. מומלץ להעשיר את ההקלטה באתר במידע נוסף - לעדכן את נושא המפגש, להוסיף תקציר, להעלות את המצגת המלווה, לצרף קישורים לדוגמאות שהוצגו ולהוסיף תוכן עינינים לנושאים המרכזיים על מנת להקל על הסטודנטים את ההתמצאות באוסף ההקלטות. כמו כן מומלץ להתיחס להקלטה כאל חלק אינטגרלי מסביבת הלמידה, למשל על-ידי הפניה לקטעים מסוימים בסרט מאיזורים שונים באתר, מהסברים על המטלות וכד'. מומלץ גם להמשיך את המפגש בפעילות בפורום.

שילוב חומרי עזר

אנחנו ממליצים ללוות את ההרצאה המצולמת או המפגש המקוון באמצעי המחשה מגוונים (סרטונים, אתרים, תרשימים, אקטואליה). רצוי להכין מצגת המכילה את הדוגמאות הויזואליות יחד עם טקסט קצר וממוקד. כדאי לעשות שימוש במצגת לא עמוסה ולא צבעונית מידי, טקסט קצר וממוקד, עם ניגוד ברור בין צבע הרקע לגוון הטקסט. גודל פונט 27 לפחות, סוג גופן מומלץ אריאל או אהרוני, מרווח של לפחות 1.5 בין השורות.

תבנית מצגת למרצים המצטלמים באולפני הוידאו:
אנחנו ממליצים ללוות את ההרצאה המצולמת או המפגש המקוון במצגת המכילה דוגמאות ויזואליות וטקסט קצר וממוקד. למרצים המצטלמים באולפני הוידאו  - המצגת מופיעה כרקע לצד המרצה המצולם ועל כן יש חשיבות להכין את השקפים תוך שמירה על האיזור בו ימוקם המצולם (הדמות השחורה המסומנת בתבנית). לפניכם תבניות PP במספר גוונים. בחרו את הגוון המועדף עליכם והעזרו בבניית המצגת שלכם בהמלצות ששולבו בתוך התבנית:  כחול, ירוק, סגול, אדום