לימודים באוניברסיטה הפתוחה

תכניות לימודים מובנות

במקביל לבחירה החופשית של הסטודנטים בהצבר קורסים שיכול להוביל לתואר (או הצבר קורסים שהסטודנטים לומדים להנאתם) מציעה האוניברסיטה לסטודנטים המתחילים את לימודיהם באו"פ תכניות לימוד מובנות בתחומי דעת אחדים. בתכנית לימוד מובנית יהיה סדר ברור של לימוד הקורסים מתחילת הלימודים עד סופם. בכל סמסטר ילמדו הסטודנטים מספר מוגדר ומוסדר של קורסים לפי התכנית האמורה. הקורסים המוצעים בסדר ובקצב המוגדר בתכנית לימוד המובנית יהיו זמינים יותר, ויוצעו להוראה ביותר מרכזי לימוד ו/או באמצעות טכנולוגיות למידה. הלימודים בתכנית המובנית מיועדים לסטודנטים המבקשים ללמוד באופן אינטנסיבי, להקדיש את מרבית זמנם ללימודים ולסיים את לימודיהם בפרק זמן קצר. ניתן להצטרף לתוכנית מובנית עם תחילת הלימודים אך כל סטודנט רשאי להחליט בכל סמסטר (אך לא תוך כדי הסמסטר) לעזוב את התכנית המובנית ולהירשם ללימוד קורסים בודדים. במעבר ממסלול למסלול יישמרו לסטודנטים כל נקודות הזכות שצברו.  על סטודנטים המבקשים להירשם לתכנית לימוד מובנית לקבל ייעוץ ללימודים אקדמיים. ההרשמה לתכנית הלימוד המובנית אינה מחליפה את הרישום לקורסים. לפרטי הרשמה ראו נספח: שכר לימוד בתכניות לימודים מובנות ופרק הרשמה. לתכניות הלימודים המובנות.

קורסים וסמסטרים

היצע הקורסים של האוניברסיטה הפתוחה כולל קרוב ל-700 קורסים אקדמיים בנושאים, ברמות ובהיקפים שונים. בקטלוג הקורסים מצוי תיאור מפורט של כל אחד מהם.

שנת לימודים באוניברסיטה הפתוחה כוללת שלושה סמסטרים: סמסטר סתיו (אוקטובר עד פברואר), סמסטר אביב (מרץ עד יולי), וסמסטר קיץ מרוכז (יולי-ספטמבר). מרבית הקורסים של האוניברסיטה הפתוחה נלמדים במשך סמסטר אחד. קורסים אחדים נלמדים גם (או רק) במתכונת שנתית (מתחילים בתחילת סמסטר הסתיו ונמשכים עד סוף סמסטר האביב).

ייש קורסים שניתן ללומדם מדי סמסטר, כלומר שלוש פעמים בשנה, יש קורסים הנלמדים פעמיים בשנה בלבד, ויש קורסים הנלמדים רק פעם אחת בשנה. בטבלת התכנון הרב-שנתי  מצוינים ליד כל קורס, הסמסטרים שבהם הוא מוצע.

לקראת כל סמסטר נרשמים ומשלמים שכר לימוד רק לקורס(ים) שמתכוונים ללמוד באותו סמסטר.

הרשמה מושכלת מדי סמסטר לקורסים המתאימים ליכולת הלימודית הנוכחית של הסטודנטים ולידע שצברו עד לאותו סמסטר, תגדיל את סיכוייהם לסיימם בהצלחה. תכנון הלימודים לטווח ארוך יותר יסייע לסטודנטים להתקדם למילוי כל הדרישות לקראת התואר או התעודה המבוקשים.

לפני ההרשמה על הסטודנטים לבחון איזה קורסים הם חייבים או רוצים לכלול בתכנית הלימודים האישית שלו, ומהו הסדר שבו רצוי ללמוד אותם. יש לקחת בחשבון את תנאי הקבלה או הידע המומלץ או הנדרש ללימוד הקורסים.  בשלב זה יש להיעזר בפרק תואר ראשון – תכניות לימודים ובתיאורי הקורסים בקטלוג הקורסים.

מומלץ לפנות לייעוץ ללימודים אקדמיים שכן ייעוץ מתאים עשוי להועיל ולהקל בתכנון ההרשמות (ראו ייעוץ והדרכה ללימודים אקדמיים).  בעת ההרשמה לסמסטר הקרוב כדאי לתכנן גם מעבר לכך, מאחר שלא כל הקורסים מוצעים בכל סמסטר.

קורס חדש: קורס אקדמי בסמסטר הראשון להוראתו. בקורסים אלה ייתכנו שינויים בלוח הזמנים, הם עלולים להיפתח או להסתיים באיחור, ספרי הלימוד שלהם עלולים להגיע במהדורה זמנית, ומערכות ההוראה והתרגול שלהם נמצאות בשלבי התהוות. כיוון שלא נצבר בהם עדיין ניסיון בהוראה ובתרגול, הם אינם מומלצים לסטודנטים העושים את צעדיהם הראשונים באוניברסיטה הפתוחה. בטבלת התכנון הרב-שנתי באתר האו"פ מופיעחדש ליד שמות הקורסים האלה. בדרך כלל, בסמסטר הראשון להוראתם נלמדים הקורסים החדשים בהנחיה רגילה בלבד.

חזרה

מאפייני הקורסים

לכל קורס של האוניברסיטה הפתוחה יש מספר מאפיינים בסיסיים, שהכרתם חיונית להרשמה נכונה, לבחירת כיוון הלימודים המועדף לתואר, להבנת הדרישות הלימודיות באוניברסיטה הפתוחה, ולתכנון תכנית לימודים אישית.

מאפייני הקורס שבו אתם מתעניינים, מופיעים בתיאור הקורס בקטלוג הקורסים. כאן נסביר את מהותם הכללית של מאפיינים אלה.

תחום ודיסציפלינה של קורס

הקורסים הנלמדים באוניברסיטה הפתוחה נחלקים לתחומים ולדיסציפלינות:

מדעי הרוח

מדעי היהדות; היסטוריה; גיאוגרפיה; פילוסופיה; בלשנות; לשון עברית; ספרות; תאטרון; קולנוע; מוסיקה; תולדות האמנות; לימודי תרבות; ארכיאולוגיה.

מדעי החברה

כלכלה; ניהול; חשבונאות; סוציולוגיה ואנתרופולוגיה; תקשורת; מדע המדינה ויחסים בין-לאומיים; חינוך; פסיכולוגיה; מדעי הקוגניציה; משפטים.

מדעים

מתמטיקה; מדעי המחשב; הדיסציפלינות של מדעי הטבע והחיים: פיסיקה; כימיה; מדעי החיים; מדעי כדור-הארץ.

הנדסה

הנדסת תעשייה וניהול; הנדסת תוכנה.

בדרך כלל קורס משויך לדיסציפלינה אחת (בתחום אחד), אבל ישנם קורסים אשר לאור תכניהם ניתן לשייכם לדיסציפלינות אחדות, באותו תחום או בתחומים שונים. מלבד זאת, ישנם קורסים המשויכים לתחום בלבד, ללא שיוך דיסציפלינרי.

בנוסף נלמדים באוניברסיטה הפתוחה קורסים שאינם מקנים נקודות זכות אקדמיות: קורסי אנגלית כשפה זרה, קורסי שפות, סדנות והשלמות לתואר שני וקורסים לתעודות הוראה.

היקף של קורס (נקודות זכות)

עמידה בכל הדרישות וסיום בהצלחה של קורס מזכה בנקודות הזכות (נ"ז) שמקנה הקורס. כמות נקודות הזכות שמקנה כל קורס תלויה בהיקפו. במדעי הרוח והחברה רוב הקורסים מקנים 6 נקודות זכות, אך יש גם קורסים בהיקף מצומצם יותר. במדעים יש גם קורסים (בעיקר קורסי מעבדה) שהיקפם 2 נקודות זכות, וישנם גם קורסים בודדים שאינם מקנים כלל נקודות זכות. בתיאור הקורס בקטלוג הקורסים ובטבלת התכנון הרב-שנתי מצוין מספר נקודות הזכות שהקורס מקנה.

לעתים יש חפיפות בין נושאי הלימוד של קורסים שונים. לפיכך, לימוד צירוף של קורסים חופפים כאלה מגביל את סך נקודות הזכות שאפשר לצבור בגינם. לפרטים ראו  בתיאורי הקורסים ובטבלת קורסים חופפים.

רמה של קורס

הקורסים הנלמדים במסגרת תכניות לימודים לתואר ראשון מסווגים לרמות המשקפות את דרגות הקושי והעמקות שלהם, כדלהלן.

רמת פתיחה: קורסים ברמת פתיחה הם בדרך כלל מבואות רחבים לדיסציפלינות שונות. לצורך הבנתם לא נדרש מן הסטודנטים ידע אקדמי קודם. לרוב מוגש החומר הנלמד בהם בדרך המתאימה למפגש ראשון עם שיטת הלימוד הייחודית של האוניברסיטה הפתוחה.

בתכניות הלימודים לתואר אין חיוב פורמלי ללמוד קורסי פתיחה, אך גם אין מניעה מכך, כל עוד היקפם הכולל אינו עולה על 36 נ"ז.

רמה רגילה: קורסים ברמה רגילה מתמקדים בדרך כלל בנושא מצומצם יותר מקורסי הפתיחה, והם מניחים על-פי-רוב ניסיון לימודי והבנה דיסציפלינרית מעמיקה יותר אצל הסטודנטים. כדי להבינם נחוץ לעתים ידע קודם המצוי בקורסים ברמת פתיחה או בקורסים רגילים אחרים, אבל זו אינה חובה פורמלית קשיחה. רק חלק מן הקורסים הרגילים מכתיבים תנאי קבלה לנרשמים.

הקורסים הרגילים הם חטיבת הקורסים הגדולה ביותר באוניברסיטה הפתוחה, וככלל – החטיבה הגדולה ביותר בתכנית לימודים אישית לתואר.

רמה מתקדמת: הקורסים המתקדמים הם על-פי-רוב הקורסים המעמיקים ביותר במסגרות הלימודים לתואר ראשון, ומרביתם כוללים גם חומר לימוד מקצועי הכתוב באנגלית.

סטודנטים אינם מורשים להירשם לקורס מתקדם, אלא אם כן הוכיחו ידע באנגלית ועמדו בדרישות ההדרכה הביבליוגרפית בספרייה. הדרכים להוכחת הידע באנגלית מפורטות בסעיף לימודי אנגלית כשפה זרה, ופרטים על סדנת ההדרכה הביבליוגרפית מופיעים בסוף פרק זה. בתחום מדעי הרוח והחברה יש תנאי קבלה כללי נוסף –  צבירה של לפחות 36 נ"ז בקורסים קודמים. מלבד הדרישות הכלליות האלה, כל קורס מתקדם תובע ידע קודם ייחודי שנרכש מלימוד קורסים ספציפיים אחרים. אי לכך, מרבית הסטודנטים מתחילים ללמוד קורסים מתקדמים בשלב מאוחר יחסית במסלול לימודיהם באוניברסיטה, לאחר שצברו ניסיון וידע.

בכל תכנית לימודים לתואר ראשון יש לכלול קורסים ברמה מתקדמת בהיקף של לפחות 24 נ"ז.

רמה מתקדמת-סמינריונית: זוהי הרמה של חלק מן הקורסים המתקדמים – אלה אשר בהם כתיבת עבודה סמינריונית או עמידה בדרישה סמינריונית אחרת היא חלק אינטגרלי מדרישות הקורס, ובלעדיה לא יוענק ניקוד עבורו.

מרבית הקורסים המתקדמים במדעי הרוח והחברה ובמתמטיקה הם דו-תכליתיים. סטודנטים רשאים ללומדם ולקבל ניקוד עבורם בלי לכתוב בהם עבודה סמינריונית, ומנגד, אפשר ללומדם ולכתוב בהם עבודה סמינריונית עם סיומם בהצלחה. בדיסציפלינות אחדות במדעים ניתן לכתוב עבודה סמינריונית במנותק מקורסים מתקדמים. באחרות – עבודות נכתבות רק במסגרת קורסים סמינריוניים.

כל סוגי תעודות הבוגר מחייבים עמידה בדרישות סמינריוניות כלשהן. הפרטים האקדמיים מצויים הלימודים לתואר ראשון, ופרטי ההרשמה בפרק הרשמה.

תנאי קבלה וידע קודם לקורס

רבים מבין הקורסים האקדמיים נסמכים על ידע קודם, מומלץ או דרוש, ולחלקם יש תנאי קבלה.

ידע קודם מומלץ לקורס הוא ידע המצוי בקורסים אחרים של האוניברסיטה הפתוחה שאותם כדאי (אך לא הכרחי) ללמוד לפניו.

ידע קודם דרוש1 לקורס הוא ידע המצוי בקורסים אחרים של האוניברסיטה הפתוחה אשר מי שעדיין לא למד אותם יתקשה, ולעתים לא יוכל, להבין את חומר הלימוד בקורס. האוניברסיטה אינה מונעת (אדמיניסטרטיבית) את ההרשמה לקורס, גם כאשר הנרשם לא למד קודם לכן את הקורסים שהם בחזקת ידע דרוש עבורו. זאת – מתוך הנחה שהסטודנט רכש את הידע הדרוש בדרכים אחרות.

תנאי קבלה הם אותם קורסים שהעמידה בהם היא בגדר חובה שאינה נתונה לשיקול דעתם של הסטודנטים. סטודנטים שאינם עומדים בתנאי הקבלה המפורטים בתיאור הקורס שבקטלוג הקורסים (ולא קיבלו מהם פטור בגין לימודים אקדמיים פורמליים קודמים) לא יורשו ללמוד את הקורס.


1 קטגוריה זו קיימת רק בקורסים בתחומי המדעים.

חזרה

צוות ההוראה של קורס

אנשי אקדמיה רבים שותפים ליצירת כל קורס של האוניברסיטה הפתוחה. להלן נזכיר מביניהם רק את נושאי התפקידים ההוראתיים, שאיתם יש לסטודנטים קשר ישיר ושוטף במהלך לימוד קורס.

מְרַכֵּז ההוראה

לכל קורס יש מרכז הוראה, והוא האחראי לתכנון האקדמי והאדמיניסטרטיבי של הוראת הקורס ולתיאום כל הפעילויות המתנהלות במהלכו.

הסטודנטים יכולים לפנות למרכז ההוראה של הקורס שבו הם לומדים בכל שאלה אקדמית או מינהלית. שמו של מרכז ההוראה, שעות הקבלה שלו ואופן ההתקשרות איתו מובאים לידיעת כל הסטודנטים בקורס בתחילת הסמסטר.

לקראת תום ההרשמה לכל סמסטר, הנרשמים לכל קורס משובצים לקבוצות לימוד ומרכז ההוראה דואג להקצאת מנחים לקבוצות הלימוד הללו.

מנחה

תפקידו של מנחה קבוצת הלימוד להנחות את הסטודנטים בקבוצה במסגרת המפגשים, לתת להם תמיכה אקדמית, לבדוק את עבודותיהם ולהעריך אותן, ולסייע להם אישית, בעל-פה, בטלפון ובאתר, במהלך הסמסטר.

אחראי אקדמי

לכל קורס יש אחראי אקדמי, שהוא חבר סגל אקדמי בכיר, והוא אחראי לפיקוח האקדמי על הפעלת הקורס.

מדריך לעבודה סמינריונית

בשלב כתיבת העבודה הסמינריונית מופנה כל סטודנט למדריך, בדרך כלל חבר סגל באוניברסיטה, שידריך אותו בכתיבת העבודה. סטודנט אינו יכול לכתוב יותר מעבודה סמינריונית אחת אצל אותו מדריך.

חזרה

חומרי הלימוד בקורס

סמוך לתחילת הסמסטר מקבל כל סטודנט שנרשם לקורס חבילת דואר המכילה את כל הדרוש לשם לימוד הקורס. בתוך החבילה נמצאת רשימת תכולה, המפרטת את תוכן החבילה, כדי שניתן לוודא שלא נשמט ממנה דבר.

המרכיבים העיקריים בחבילה הם ספרי הלימוד של הקורס וחוברת הקורס. החבילה כוללת גם מעטפות ממוענות בכתובת האוניברסיטה הפתוחה וציוד משרדי נוסף לשליחת המטלות (עבודות הבית) אל המנחה לבדיקה. יש קורסים אשר חבילת החומר שלהם כוללת עזרי לימוד נוספים, מיוחדים לקורס (ראו פריטים נוספים בהמשך).

ספרי הלימוד

אלה ספרים שפותחו או עובדו במיוחד לצורך לימוד עצמי, בשיטה הייחודית של האוניברסיטה הפתוחה. כדי שהלימוד מן הספרים יהיה פעיל ויעיל, משולבים בהם בדרך כלל תרגילים ושאלות מסוגים שונים – תרגילי חזרה, שאלות מנחות, שאלות להערכה עצמית ומשימות מסכמות. לעתים כלולות בספרי הלימוד גם תשובות, ואלה אמורות לספק משוב ראשוני על מידת ההתקדמות בלימודים.

חוברת הקורס

חוברת הקורס המוצגת באתר הקורס מספקת מידע מעודכן ומפורט על תוכני הקורס ועל דרך הלימוד המומלצת. יש בה הסבר מפורט בנוגע לדרישות הייחודיות בקורס הנדון: כמה מטלות צריך להגיש במהלך הסמסטר, מתי ואיך, ומהם התנאים שבהם צריך לעמוד כדי לסיים את הקורס בהצלחה.

בחוברת נמצאות המטלות לכל הסמסטר, וכן מידע על אתר הקורס באינטרנט ועל הפעילות התקשובית בקורס.

לוח הזמנים והפעילויות שבחוברת עוזר לארגן היטב את מהלך הלימודים של הקורס. התקדמות בלימודים בקצב המוצע בלוח הזמנים אמורה להבטיח, שבהגיע מועד ההגשה של מטלה כלשהי, יהיו לסטודנטים הכלים הדרושים למילויה, ובבוא זמן בחינת הגמר – יהיה בכוחם להתמודד אִתה. בלוח מצוינים גם מועדי הגשת המטלות שעליהם יש להקפיד (ראו סעיף מטלות בהמשך).

באתר הקורס (ראו אתר הקורס באינטרנט בהמשך) קיימת מערכת זמנים ממוחשבת – מפ"ה (מערך פעילויות האו"פ). המערכת מציגה לכל סטודנט בהיבט אישי את המועדים הרלוונטיים לו: מועדי מפגשי ההנחיה בקבוצות הלימוד שלו בכל הקורסים, מועדי הגשת מטלות, מועדי הרשמה ועוד.

פריטים נוספים

יש קורסים שבהם נדרשים הסטודנטים לקרוא ספרים נוספים, כגון: יצירות ספרות, פרקים מספרי מדע או מספרי עיון שאינם נשלחים בחבילת חומר הלימוד. כותרי הספרים הנוספים הדרושים רשומים בתיאור הקורס שבקטלוג הקורסים ו/או בחוברת הקורס, לרוב תחת הכותרת ספרים נלווים.

האוניברסיטה מחזיקה מלאי של חלק נכבד מן הספרים האלה וניתן לרכוש אותם במחיר מוזל באמצעות ה שאילתא או ב למדאחנות הספרים של האוניברסיטה הפתוחה.

בקורסים מסוימים נדרשים הסטודנטים להשתמש גם בעזרי לימוד לצורך ניסויים והמחשות, כגון: ערכות ניסוי בפיסיקה ובמדעי החיים, מעבדות ביתיות באלקטרוניקה או כותרי מולטימדיה על גבי תקליטור, DVD, סרטי וידאו 1 וכיו"ב.

מקצת העזרים נשלחים יחד עם חומר הלימוד ומקצתם מושאלים דרך מרכז ההַשְׁאָלוֹת (בחנות למדא). פירוט סוגי העזרים בקורס המושאלים נשלח לסטודנטים לאחר הרשמתם לקורס. לצורך ההשאלה וכתנאי לקיומה, מתבקשים הסטודנטים, לאחר שנקלטה הרשמתם לקורס, לחתום על התחייבות שלפיה יחזירו את הציוד בשלמותו ויידרשו להפקיד באוניברסיטה עירבון כספי (שטר חוב או צ'ק דחוי ובמקרים מיוחדים היתר לחיוב כרטיס אשראי). כמו כן, הסטודנטים יתבקשו לשלם דמי שימוש עבור העזרים. עם החזרת הציוד במועד, יוחזר הצ'ק/שטר החוב תוך 45 יום. אם לא יוחזר הציוד במועד שנקבע תיפדה תמורתו.

על מי שקיבלו את העזרים עם חומר הלימוד ולא החזירו אותם במועד, יופעלו סנקציות מינהלתיות. על הטיפול בהשאלת עזרי הלימוד השונים מופקד מרכז ההשאלות (בחנות למדא). בעת קבלת הציוד כדאי לברר אילו כללים חלים על מי שהפסיקו את לימודיו במהלך הסמסטר ועל מי שנזקקו לציוד למשך סמסטר נוסף בשל דחיית לימודים.

בקורסים מסוימים הסטודנטים מקבלים בהשאלה תקליטורים (של יצירות מוסיקליות, למשל). בכמה מן הקורסים יכולים המעוניינים בכך לשמור את התקליטורים ברשותם, להנאתם. במקרים אלה נמצא בסוף חוברת הקורס, טופס שיש למלא ולשלוח כדי לרכוש את התקליטורים.

בקורסים מסוימים במדעי המחשב, עבודה מול מחשב היא חלק מדרישות הקורס. פרטים על התצורה הדרושה במחשב אישי (PC), מופיעים בתיאור הקורס בקטלוג הקורסים ו/או בחוברת הקורס או באתר הקורס. ניתן להשתמש גם במחשבים שהאוניברסיטה מעמידה לרשות הסטודנטים במרכזי לימוד ברחבי הארץ. רשימת מרכזי הלימוד שבהם מתאפשר מופיעה בתרגול חופשי במחשבים.


1 לתשומת לב סטודנטים השוהים בארצות הברית – סרטי ה-DVD מותאמים לשיטה האירופית. האוניברסיטה הפתוחה אינה ממירה את התקליטורים לשיטה האמריקנית.

חזרה

הלימוד במהלך הסמסטר

לימוד עצמי

חלק הארי של זמן הלימודים יושקע בלימוד עצמי ובהכנת המטלות. מפגשי ההנחיה, שעות הקבלה של מרכז ההוראה בקורס, שעות הקבלה הטלפוניות של מנחי הקורס, ואתרי הקורסים ברשת האינטרנט – כולם נועדו לשפר ולייעל את הלימוד העצמי.

כדאי מאוד לשמור בקפידה על לוח הזמנים, ואם אפשר – אפילו להקדים אותו לפעמים.

ללימוד קורס צפו להקדיש 15-8 שעות בכל שבוע. זוהי כמובן הערכה בלבד, שכן כמות הזמן שלה תזדקקו תלויה בגורמים רבים ובהם – מידת מוכנותכם ללימוד הקורס, כישוריכם האישיים, רמת הקושי של הקורס, כמות החומר, ועוד.

לאחר מספר שבועות של לימוד לפי קצב ההתקדמות המומלץ בלוח הזמנים, בוודאי תגיעו להערכה אישית מדויקת יותר של היקף הזמן שעליכם להקדיש, בכל יום או בכל שבוע, כדי להתקדם כראוי.

מטלות

מטלות (עבודות בית) מסוגים שונים, הנשלחות לבדיקה ומוחזרות לסטודנטים מתוקנות ומוערכות, הן חלק אינטגרלי של תהליך הלמידה. בשל כך, בכל קורס של האוניברסיטה הפתוחה חלה על הסטודנטים חובה להגיש מטלות ולציוניהן יש משקל בחישוב הציון הסופי בקורס. שאלוני כל המטלות מצויים, כאמור, בחוברת הקורס. בראש כל מטלה מצוין חומר הלימוד אליו היא מתייחסת, והמועד האחרון להגשתה.

אין לאחר בהגשת מטלות. מטלות שיישלחו לאחר המועד שנקבע בלוח הזמנים של הקורס ייבדקו, אך לא יינתן עליהן ציון, והן לא יובאו בחשבון בחישוב הציון הסופי בקורס. במקרים מיוחדים אפשר לפנות ישירות אל מרכז ההוראה בקורס ולבקש מראש אַרְכָּה בהגשת מטלה.

ברוב הקורסים תידרשו להגיש רק חלק מן המטלות, לא את כולן, אך על סמך ניסיון רב אפשר לומר בבטחה שככל שתרבו להגיש מטלות, כן תשתפר איכות למידתכם.

בחוברת הקורס תמצאו הוראות מפורטות בנוגע לדפוס ההגשה הנדרש, כלומר כמה מטלות עליכם להגיש ואילו מטלות ספציפיות הן מטלות חובה (אם יש כאלה). יימסרו לכם גם הנחיות בקשר לאופן שבו יש לשלוח את המטלות לבדיקה ולאיזו כתובת.

את המטלות אפשר למיין לשלושה סוגים עיקריים:

מטלת מנחה (ממ"ן) היא מטלה הנבדקת על-ידי המנחה של קבוצת הלימוד אליה שובצתם. השאלות המופיעות בממ"ן הן פתוחות ומאפשרות לנסח תשובות באופן חופשי, תוך הפעלה מלאה של כושר הביטוי, הניתוח והסינתזה לגבי הנושאים שנלמדו.

את הממ"ן יש לשלוח רק למנחה הקבוצה שבה אתם משובצים. ציון ממ"ן שיישלח למנחה אחר (ללא אישור מראש של מרכז ההוראה), לא ייחשב.

תהליך הבדיקה, הבקרה והתיעוד של ממ"ן צורך זמן. ממ"ן שהגשתם לבדיקה יוחזר מתוקן תוך כשלושה שבועות.

מטלת מחשב (ממ"ח) היא מבחן-רב-ברירה ("אמריקאי") שעליו עונים באמצעות מערכת שאילתא, לפי ההוראות שבחוברת הקורס. בהגשת ממ"חים יש להקפיד לא רק שלא לאחר, אלא אף לא להקדים ביותר משבוע את התאריך הנקוב למטלה.

מטבע הדברים משוב על ממ"חים הוא מהיר יותר.

הכנת מטלה הינה אישית. עבודה משותפת עם סטודנט אחר תיחשב בגדר הונאה ועבירת משמעת (ראו תקנון המשמעת לסטודנטים).

מטלה מקוונת שיתופית (ממ"ש) היא מטלה המתבצעת באופן שיתופי על-ידי קבוצת סטודנטים בקורס באמצעות האינטרנט בכלי טכנולוגי כלשהו (ויקי, בלוג, פורום וכד').

המטלה לרוב חשופה לכל הסטודנטים בקורס, נבדקת על-ידי מנחה הקבוצה או מרכז ההוראה של הקורס, וההערכה למטלה מתחלקת בין הערכה אישית לתרומתו של כל סטודנט בנפרד לבין הערכת תרומתה הכוללת של הקבוצה. ממ"ש היא מטלה חדשנית באוניברסיטה הפתוחה ומוצעת כיום במספר מצומצם של קורסים.

מערכת המטלות המקוונת

מערכת המטלות המקוונת מאפשרת לשלוח קובצי מטלות דרך אתרי הקורסים באינטרנט, ובכך היא חוסכת את מילוי הטפסים הנלווים ואת המשלוח בדואר.

לאחר שליחת המטלה אפשר לעקוב אחריה: לראות מתי המנחה הוריד אותה לבדיקה, לצפות במטלה הבדוקה עם הערות המנחה וכמובן – להתעדכן לגבי הציון.

המערכת ידידותית, קלה ונוחה להפעלה. הגישה למערכת נעשית מדפי הבית של הקורסים.

מֶרְכְּזֵי לימוד ומפגשי הנחיה

מֶרְכְּזֵי לימוד

מרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה פזורים בכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת. חלק מהם ממוקם במבנים המשמשים גם למטרות אחרות – בתי ספר, מתנ"סים, מכללות, ועוד, אך יש גם מרכזי לימוד שזה להם הייעוד היחיד.

המרכזים משמשים כמקומות התכנסות למפגשי הנחיה ולמפגשי מעבדה וכמקומות מפגש בין סטודנטים לבין עצמם. כמו כן ניתנים בהם שירותי הרשמה וייעוץ, שירותי ספרייה וציוד עזר אחר לקורסים, שירותי מחשבים, ועוד. ישנם מרכזים גדולים שבהם ניתנים כל השירותים כאחד ובאחרים ניתנים רק חלק מן השירותים.

סמוך לתחילת הלימודים תקבלו הודעות המפרטות את מיקום מרכז הלימוד שבו ייערכו המפגשים בכל קורס שאליו נרשמתם ומועדי המפגשים.

קבוצות לימוד

בעת ההרשמה הסטודנטים המעוניינים במפגשי הנחיה יכולים לציין את מרכז הלימוד ואת קבוצת הלימוד שבהם הם מעוניינים ללמוד. האוניברסיטה משבצת את הנרשמים לקבוצות לימוד, וקובעת מנחה לכל קבוצה. המגמה היא לשבץ כל סטודנט המעוניין בכך לקבוצת לימוד שתתכנס סמוך ככל האפשר למקום מגוריו. עם זאת, גם סטודנטים הגרים בסמיכות למרכז לימוד כלשהו של האוניברסיטה הפתוחה עשויים להימצא משובצים לקבוצת לימוד שמפגשיה מתקיימים במקום מרוחק יותר מביתם, שכן בתהליך ההחלטה על החלוקה לקבוצות הלימוד ועל קביעת מקומות התכנסותן, האוניברסיטה מתחשבת במכלול הצרכים והרצונות השונים של הנרשמים לכל קורס.

פתיחת קבוצת לימוד מותנית במספר הנרשמים לקבוצה עד מועד קבלת ההחלטות בנדון (7-6 שבועות לפני תחילת הסמסטר). קבוצה לא תיפתח אם מספר הנרשמים אינו מצדיק את פתיחתה. כאשר מיעוט הנרשמים באזור מסוים, או לקורס מסוים, אינו מאפשר פתיחת קבוצות לימוד מתאימות, האוניברסיטה משתדלת למצוא פתרונות חלופיים הולמים. אחת מהחלופות המקובלות לפעילות הקבוצתית היא קבוצת קורס. הסטודנטים המשובצים לקבוצה כזאת מקיימים קשר ישיר עם מרכז ההוראה באוניברסיטה הפתוחה, בכתב, בטלפון, או בדואר אלקטרוני. אין להם מפגשי הנחיה קבוצתיים, אך במידת הצורך (בדרך כלל לפי בקשתם), מרכז ההוראה קובע איתם פגישות אישיות מרוכזות.

סמוך להתחלת הסמסטר תקבלו, יחד עם הפרטים על מרכז הלימוד שאליו שובצתם, גם את פרטי קבוצת הלימוד ואת שם המנחה וכתובתו. ההודעה תכיל גם את לוח המפגשים, המפרט את התאריכים והשעות שבהם יתקיימו מפגשי ההנחיה של קבוצתכם במרכז הלימוד שלכם.

אופן הלימוד

לימודים ללא מפגשי הנחיה

סטודנטים שאינם מעוניינים להשתתף במפגשי הנחיה יכולים להירשם במרבית הקורסים ללימודים ללא מפגשי הנחיה (מלבד בקורסים בהם קיימת חובת השתתפות). לסטודנטים אלה יוקצה מנחה בו יוכלו להסתייע, בכתב, בטלפון או בדואר אלקטרוני.

כמו כן יהיה באפשרותם לצפות במפגשי הנחיה מוקלטים באינטרנט, אם קיימים כאלה.

מפגשי הנחיה

מפגשי ההנחיה מספקים הזדמנות ללבן בעיות שונות עם המנחה ועם עמיתים ללימודים. במהלך המפגשים המנחה מסייע להתמקד בעיקרי הדברים שלמדתם ומתרגל פתרון בעיות. הוא מאיר סוגיות קשות, ולעתים גם מוסיף על החומר הכתוב במגמה לשפר את יכולתכם להתמודד עם המטלות.

ההשתתפות במפגשי ההנחיה היא בדרך כלל בחזקת רשות. היוצאים מן הכלל הם מפגשי מעבדה, סיורים לימודיים וכו'. חובת השתתפות זו מצוינת בתיאור הקורס בקטלוג הקורסים.

לנוחותכם, במרבית הקורסים מוצגים באתר הקורס מפגשי הנחיה מוקלטים. עם זאת, ניסיון רב שנים מלמד שלחלק נכבד מהסטודנטים מפגשי ההנחיה הם עוגן חשוב ומועיל, בפרט לסטודנטים המגיעים אליהם לאחר שקראו בעצמם את החומר שהיה עליהם ללמוד, לפי לוח הזמנים, עד למפגש. חשוב להדגיש, המפגשים אינם מהווים תחליף ללימוד העצמי, המנחה אינו מרצה הקורס! אין כוונה, וגם לא ניתן בפועל, שהמנחה ילמד את כל הקורס במהלך המפגשים.

מתכונת ההנחיה: רגילה, מוגברת.
אופן ההנחיה: מפגש פנים-אל-פנים או מפגש הנחיה אינטראקטיבי מרחוק.
 

מתכונת ההנחיה

הנחיה רגילה: מתכונת ההנחיה הסטנדרטית מכונה הנחיה רגילה, והיא כוללת בדרך כלל 8-5 מפגשים בני 3-2 שעות במהלך הסמסטר. מועדי המפגשים בהנחיה רגילה (של מרבית הקורסים) מופיעים באתר האוניברסיטה הפתוחה, בכתובת: היצע קורסים ברחבי הארץ.

הנחיה מוגברת: יש קורסים שבהם מוצעת לבחירת הסטודנטים גם מתכונת הנחיה אינטנסיבית יותר, המכונה הנחיה מוגברת. במתכונת זו מתקיים בדרך כלל מפגש של 3-2 שעות כמעט בכל שבוע. מועדי המפגשים מתפרסמים באתר האוניברסיטה הפתוחה, בכתובת: היצע קורסים ברחבי הארץ.

הנחיה מוגברת כרוכה בתשלום נוסף (ראו טבלה 1, שכר לימוד).

אופן ההנחיה

מפגשי הנחיה פנים-אל-פנים: ברוב הקורסים מפגשי ההנחיה הם מפגשי פנים-אל-פנים בין מנחה קבוצת הלימוד לבין הסטודנטים המשובצים לקבוצה שלו. מפגשי הנחיה פנים-אל-פנים מתקיימים באחד ממרכזי הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה הפזורים בכל רחבי הארץ.

מפגשי הנחיה אינטראקטיביים מרחוק: בקורסים מסוימים חלק ממפגשי ההנחיה מתקיימים באמצעות מערכת הוראה סינכרונית אינטראקטיבית מרחוק. המנחה והסטודנטים נמצאים במקומות שונים ומרוחקים אלו מאלו (בכיתה, במשרד או בבית) ונעזרים בטכנולוגיות תקשורת שונות כדי לקיים שיעור משותף. השיעור מוצג על-ידי המנחה, והסטודנטים יכולים להשתתף, לשאול שאלות, לבקש הבהרות או להשיב לשאלות המנחה בעזרת אמצעי התקשורת העומדים לרשותם. בשיעורים משולבים עזרים אודיו-וויזואליים מגוונים: מצגות, תמונות, קטעי וידאו, עזרי המחשה וחומרים נוספים. מפגשי ההנחיה האינטראקטיביים מרחוק מתקיימים בזמן אמת, והם מוקלטים ומוצעים לסטודנטים לצפייה חוזרת (או כחלופה למפגש החי) באתרי הקורסים.

לאוניברסיטה הפתוחה מערכות שונות לקיום שיעורים סינכרוניים מרחוק:

  • מערכת אופק – מערכת המשדרת שיעור חי של מפגש הנחיה מאולפני אופק באוניברסיטה הפתוחה ישירות למחשב האישי של הסטודנט בביתו. הסטודנטים מוזמנים לענות על שאלות שמעלה המנחה, להעלות שאלות בפני המנחה ובפני סטודנטים אחרים. הקשר בין הסטודנטים למנחה במהלך השיעור מתקיים באמצעות טלפון וצ'ט. השיעורים החיים המועברים באמצעות מערכת אופק מוקלטים ועומדים לרשות הסטודנטים באתרי הקורסים השונים.

  • מערכת וידאו קונפרנס – מערכת המאפשרת קיום שיעור חי בין מספר כיתות לימוד באמצעות שידור וידאו, כאשר המנחה הנמצא בכיתה משדרת והסטודנטים בכל הכיתות רואים אלה את אלה ויכולים לדבר ולשמוע את כולם. בחלק מהקורסים ניתן גם לצפות בשיעור הווידאו קונפרנס במחשב האישי, דרך שידור אינטרנט בזמן אמת, ולפנות למנחה בצ'ט. השיעורים החיים המועברים באמצעות מערכת הווידאו קונפרנס מוקלטים ועומדים לרשות הסטודנטים באתרי הקורסים השונים.

  • כיתה וירטואלית – מערכת המאפשרת העברת שיעורים חיים דרך האינטרנט אל המחשב האישי בבתי הסטודנטים. המחשב האישי מהווה את לוח הלימוד, באמצעותו המנחה מציג את השיעור. השיעור מתבסס על תקשורת קולית (לעתים ניתן לצפות במנחה גם בווידאו) והסטודנטים יכולים לשאול שאלות ולקבל מענה (בקול או בהודעה כתובה) ולתקשר עם שאר המשתתפים במפגש.

השיעורים החיים המועברים במסגרת כיתה וירטואלית מוקלטים ועומדים לרשות הסטודנטים באתרי הקורסים השונים.

לקורסים שבהם מוצעת הנחיה סינכרונית משודרת מצורפת הערה מיוחדת המציינת זאת בטבלת הקורסים השנתית.

אם נבצר מכם להשתתף במפגש הנחיה כלשהו של קבוצתכם, תוכלו, בדרך כלל, להשתתף במפגש מקביל של קבוצה אחרת, שבה מתקיימים מפגשים במתכונת של קבוצתכם. בקבוצות לימוד בהנחיה מוגברת רשאים להשתתף רק סטודנטים שנרשמו מראש להנחיה במתכונת זו. במפגשי הנחיה של קבוצות לימוד במכללות ובמוסדות רשאים להשתתף רק סטודנטים הלומדים בהם. הצטרפות למפגש הנחיה אפשרית כל עוד היא אינה פוגעת במהלך התקין של לימודי הסטודנטים שבקבוצה.1

מי שלמדו קורס באוניברסיטה הפתוחה ולא סיימו את חובותיהם בו, רשאים להיות נוכחים במפגשי ההנחיה של הקורס גם בסמסטר שבו אין הם רשומים לקורס זה, למעט בקורסים שבהם יש עבודה מעשית ומספר המקומות מוגבל (אנגלית, מעבדות, תרגול במסופי מחשב, וכדומה)2,1 בקבוצות לימוד במכללות ובמוסדות רשאים להשתתף רק מי שלומדים בהם או שהסדירו את שיבוצם לקבוצת לימוד באותו מוסד/מכללה.

חזרה

אתר הקורס באינטרנט (תקשוב)

לרוב הקורסים באוניברסיטה הפתוחה יש אתר קורס באינטרנט.2 במרבית הקורסים תמצאו באתר הקורס גם הרצאות מוקלטות או מפגשי הנחיה מוקלטים. האתר מאפשר לקיים תהליכי הוראה ולמידה וירטואליים. דרך האתר תוכלו "לשוחח" עם מרכז ההוראה, להשתתף ב"דיונים" בין סטודנטים, לקבל חומרי העשרה ותרגול, דוגמאות אקטואליות, להגיע למאגרי מידע רלוונטיים, להיעזר באמצעי המחשה, ועוד. בדרך זו תעשירו, ללא ספק, את החוויה הלימודית שלכם. הגישה לאתר אפשרית, כמובן, מכל עמדת מחשב בארץ ובעולם, בכל שעות היממה.

שימו לב: האוניברסיטה הפתוחה מעמידה לרשות הסטודנטים אפשרות לתרגול חופשי במחשבים במרכזי לימוד ברחבי הארץ. תרגול חופשי במחשבים במרכזי הלימוד תוכלו למצוא את רשימת מרכזי הלימוד האלה.

באחדים מבין הקורסים האלה, האמצעים העומדים לרשות המשתמשים באתר הקורס, והפעילות התקשובית הנעשית בהדרכת מנחה מספיקים כדי להוות תחליף מלא למפגשי ההנחיה במרכזי הלימוד.

ניתן להגיע לאתרי הקורסים דרך הכתובת: http://telem.openu.ac.il/

הנחיה טלפונית

לכל אחד ממנחי הקורס יש שעת קבלה טלפונית בכל שבוע (בדרך כלל בשעות הערב), וזאת – בנוסף לשעות הקבלה של מרכז ההוראה (שהן בדרך כלל בשעות הבוקר). אם נתקלתם בקשיים במהלך הלימוד העצמי ומפגש ההנחיה הבא אינו בפתח, תוכלו לצלצל למרכז ההוראה, או למנחה שלכם, וללבן בעיות לימודיות בטלפון. שעות ההנחיה הטלפונית של המנחה ושל מרכז ההוראה יובאו לידיעתכם בתחילת הסמסטר. בשעת מצוקה תוכלו להיעזר גם במנחה אחר של הקורס. רשימת המנחים ושעות ההנחיה הטלפוניות שלהם מופיעה במערכת שאילתא. את שעות ההנחיה ניתן לקבל גם באמצעות קול-האו"פ – 09-7781111, המספק את המידע במענה ממוחשב. לפני שהמידע יימסר לכם, תתבקשו להזדהות בקוד האישי שקיבלתם עם התחלת לימודיכם באוניברסיטה, ובמספר תעודת הזהות.

מפגשי מעבדה

חלק מן הקורסים במדעי הטבע והחיים כוללים מפגשי מעבדה. מפגשים אלה נערכים במעבדות האוניברסיטה הפתוחה, או במעבדות של אוניברסיטאות אחרות בארץ. בדרך כלל ההשתתפות בהן היא חובה. עליכם לקחת בחשבון שמפגשי מעבדה הם בדרך כלל הרבה יותר ארוכים ממפגשי הנחיה סטנדרטיים, וייתכן שיתקיימו רחוק ממקום מגוריכם. פרטי המפגשים מופיעים בחוברת הקורס. לפעמים מתאפשרת מידה מסוימת של גמישות בקביעת מועדי המפגשים שבהם תשתתפו.

סיורים לימודיים

יש קורסים (למשל בגיאולוגיה) שבהם משולבים סיורים מונחים בשטח. סיורים כאלה עשויים להימשך מספר שעות, או יום שלם, ולעתים אפילו מעבר לכך. אם חלה חובת השתתפות בסיורים – מצוין הדבר בתיאור הקורס שבקטלוג הקורסים, ובחוברת הקורס נמסר כל המידע הדרוש. ההשתתפות בסיורי חובה אינה כרוכה בתשלום, פרט לדמי ארוחות ולינה. עבור סיורים שאינם בגדר חובה – ההשתתפות כרוכה בתשלום.

ימי עיון

האוניברסיטה הפתוחה מקיימת באופן סדיר ימי עיון בנושאים אקדמיים מגוונים הקשורים לתוכני הלימוד של קורסים שונים. אם יהיו במהלך הסמסטר ימי עיון בנושאים הקשורים ללימודיכם – תוזמנו להשתתף בהם. אחדים מימי העיון מצולמים, וניתן לצפות בהם באתר האינטרנט של האוניברסיטה הפתוחה בכתובת http://www.openu.ac.il/Events/.

בחינות גמר

בתום כל סמסטר נערכות בחינות גמר. הבחינות מתקיימות במרכזי בחינות הפזורים בכל רחבי הארץ. בחלק מן המועדים פרוסים מרכזי בחינה מהגליל העליון בצפון ועד אילת בדרום. במועדים אחרים הפריסה מצומצמת יותר. השיבוץ למרכז בחינה ייעשה על-פי אזור מגורים, בקשת הסטודנט ובכפוף למכסת הנבחנים האפשרית בכל מרכז. משך בחינות הגמר ברוב המכריע של הקורסים הוא 3 שעות (בין 16:30 ל-19:30). הבחינות נערכות תחת השגחה, והכניסה אליהן מתאפשרת רק למזדהים באמצעות תעודת סטודנט תקפה של האוניברסיטה הפתוחה. סטודנטים מקורסים שונים נבחנים ביחד, באותם חדרים.

מי שעמדו בדרישות המטלות ובשאר פעילויות החובה של הקורס, כמפורט בחוברת הקורס, זכאים להיבחן בו עד פעמיים. המועדים העומדים לרשותכם הם מועדי א ו-ב של בחינות הקורס שלכם, בסמסטר שבו למדתם אותו, ומועדי א ו-ב של הסמסטר הבא שבו הקורס נלמד. לאחר מכן לא תורשו להיבחן. ראו גם הנחיות הרשמה לבחינה וביטול הרשמה בנספח 2.

בחינות מועד א מתחילות כשבוע לאחר סיום הסמסטר, בחינות מועד ב – כחודשיים לאחר סיום הסמסטר (בעיצומו של הסמסטר העוקב). תקופות הבחינות נמשכות כשבועיים עד חודש.

על מועדי הבחינות שבתום הסמסטר בו אתם לומדים תקבלו הודעה לפני מועד א.

בפרק בחינות הגמר תמצאו את לוח מועדי בחינות הגמר לשנת הלימודים תשע"ה. תקנון מפורט לבחינות תמצאו בתקנות ונהלים בנושאי בחינות.

בחינות לדוגמה מופיעות בדרך כלל באתר הקורס באינטרנט ובאתר הספרייה.3

סטודנטים בעלי זכאות להיבחן שאינם רשומים לקורס בסמסטר הנוכחי, יכולים, בדרך כלל להצטרף למפגשי ההנחיה של הסמסטר הנוכחי, ו/או לבקר באתר הקורס באינטרנט. את ההשתתפות במפגשי ההנחיה יש לתאם עם מרכז ההוראה. כמו כן, כדאי לברר עם מרכז ההוראה באילו מן האמצעים הלימודיים של הסמסטר הנוכחי אפשר ומומלץ להיעזר כחלק מתהליך ההתכוננות לבחינה.

עבודה סמינריונית

במדעי הרוח והחברה, ובחלק מן הדיסציפלינות של המדעים, כתיבת עבודה סמינריונית היא גולת הכותרת בהכשרתו האקדמית סטודנטים הלומדים לתואר בוגר. תהליך הגדרת הנושא, איסוף חומר הראיות, הצגת שאלת המחקר וניסוח מנומק של המסקנות – כל אלה מהווים תרגול בעבודה מחקרית של ממש.

כתיבת עבודה סמינריונית מחייבת לפחות שתי פגישות פנים-אל-פנים עם מדריך. יש להגיש כל עבודה סמינריונית בשתי צורות: תדפיס (עותק קשיח) שיועבר למדריך וכקובץ דיגיטלי.1 הקובץ הדיגיטלי יוגש באמצעות מערכת שאילתא בקישור "עבודות סמינריוניות". יש להגיש את הקובץ הדיגיטלי של הגרסה הסופית של העבודה. הציון על העבודה יפורסם רק לאחר הגשת הקובץ. הקובץ יועבר למאגר העבודות הסמינריוניות שינוהל באוניברסיטה הפתוחה. הגישה למאגר זה תהיה פתוחה רק לחברי הסגל האקדמי ולחברי סגל ההוראה האקדמי שיש להם נגיעה ישירה לעבודות סמינריוניות ולהוראת קורסים סמינריוניים באוניברסיטה הפתוחה. לא ייעשה בעבודות אלה שימוש אקדמי כלשהו ללא הרשאה מראש של כותב העבודה.

סטודנט אינו רשאי לכתוב שתי עבודות סמינריוניות אצל אותו מדריך.

סדנה לעבודה סמינריונית: בחלק מהקורסים המתקדמים ניתן לכתוב עבודה סמינריונית במסגרת סדנה ייעודית של הקורס, המסייעת להגיש את העבודה הסמינריונית בפרק הזמן המוקצב לכך. במסגרת הסדנה מתקיימים 6-4 מפגשים קבוצתיים ואישיים עם המדריך. ההשתתפות במפגשים היא חובה.


s קובץ שהוכן במעבד תמלילים בפורמט Word, שאינו חתום דיגיטלית ואינו קובץ בפורמט תמונה.


צבירת נקודות זכות וציון סופי בקורס

אם עמדתם בדרישות הקורס ועברתם את בחינת הגמר (בציון 60 ומעלה) הנכם זכאים לקבל נקודות זכות עבור הקורס. הציון הסופי בקורס יחושב כממוצע משוקלל של ציוני המטלות והבחינה (רוב המשקל ניתן לבחינה). אם ציונכם הסופי בקורס יהיה 60 ומעלה – סיימתם את הקורס בהצלחה וצברתם את נקודות הזכות שהוא מקנה. פרטים מלאים על שיטת חישוב הציון הסופי בקורס מצויים בסעיף ציונים לתואר ראשון.


1 את ההשתתפות במפגשי ההנחיה של קבוצה אחרת יש לתאם עם מרכז ההוראה.

2 באתר הקורס רשאים לבקר גם סטודנטים בעלי זכאות להיבחן שאינם רשומים לקורס בסמסטר הנוכחי.

3האוניברסיטה שומרת לעצמה את הזכות, המובנת מאליה, לשנות מאפיינים של בחינות הגמר בכל קורס (כגון: מספר השאלות, המשקל הניתן לכל שאלה, טיב חומר העזר המותר בשימוש, נושאי השאלות, ועוד).

חזרה

הספרייה

ספריית האוניברסיטה הפתוחה היא ספרייה אקדמית המספקת שירותי עיון, השאלה ומידע לסטודנטים, לאנשי הסגל האקדמי הבכיר וסגל ההוראה, ולעובדיה של האוניברסיטה הפתוחה.

בספריית האוניברסיטה הפתוחה אולם קריאה המשמש את באי הספרייה כסביבה תומכת למידה, וספרייה אלקטרונית ענפה המאפשרת גישה מרחוק באמצעות רשת האינטרנט. ספריית האוניברסיטה הפתוחה כוללת סוגים שונים של מקורות מידע:

  • כל פרסומי האוניברסיטה הפתוחה (יחידות הלימוד וחומרים אור-קוליים המלווים את הקורסים השונים, דוגמאות של עבודות סמינריוניות);

  • אוסף ספרים, כתבי עת, ספרי יעץ, תקליטורים, ועוד;

  • אוסף דיגיטלי מגוון המכיל מאגרי מידע ביבליוגרפיים, כתבי-עת אלקטרוניים, מאגרי נתונים, אנציקלופדיות ממוחשבות, ספרים דיגיטליים ועוד;

  • ספרייה אלקטרונית (ספר"א) המכילה מקראות, תדפיסי מאמרים, שאלוני בחינות לדוגמה וחומרי לימוד לדוגמה.

שעות פעילות הספרייה:

א, ב, ד 16:30-09:00

ג, ה 19:15-09:00

ו 12:45-09:00

שירותי ההשאלה ניתנים עד רבע שעה לפני סגירת הספרייה.

הספרייה אחראית גם לפעילות הספריות במרכזי הלימוד, בהן ניתן למצוא חומר עזר ללימוד הקורסים.

הספרייה המרכזית נמצאת בקמפוס רעננה והיא ספריית ההשאלה היחידה של האוניברסיטה הפתוחה, אך היא מנהלת שירות (בתשלום) של השאלה מרחוק לכל הארץ ושליחת מאמרים סרוקים לסטודנטים ואנשי סגל לכל העולם. פרטים באתר הספרייה.

הדרכה ביבליוגרפית

החל מסמסטר ב2007 נוספה לדרישות הלימודים לתואר בוגר דרישת חובת הדרכה ביבליוגרפית בספרייה. ההדרכה הביבליוגרפית נועדה להקנות לסטודנטים מיומנות בחיפוש ובאיתור ביבליוגרפיה הנחוצה לכתיבת עבודות.

ספריית האוניברסיטה הפתוחה מעמידה לרשות סטודנטים אתר ייעודי הכולל סרטונים, מצגות, דפי עזר הניתנים להדפסה, בחני תרגון ומבחן בנושא "הדרכה ביבליוגרפית". בשלב ראשון ניתן למצוא בו את שבעת הסרטונים הבאים:

  • לומדת סימני דרך: איתור עותק פיזי או אלקטרוני של ספר בהפניה ביבליוגרפית.
  • לומדת אלף 500: הכרת מערכת "אלף 500", המשותפת לקטלוגים של הספריות האקדמיות בישראל, והשימוש בה.
  • לומדת אוריינות המידע: ניסוח שאלת מחקר, בניית אסטרטגיית חיפוש והערכת תוצאות החיפוש.
  • לומדת TDNet: איתור כתבי עת אלקטרוניים
  • סרטון הדרכה למפתח חיפה למאמרים בעברית
  • סרטון הדרכה למאגר המידע Proquest
  • סרטון הדרכה לתיבת החיפוש המהיר

הצלחה במבחנים המקוונים היא תנאי קבלה לכל הקורסים המתקדמים וגם תנאי לקבלת שירות בספריות אקדמיות נוספות.

סטודנטים שסיימו את חובת ההדרכה, אך נזקקים לסיוע נוסף באיתור מידע לצורך הכנת עבודות, יוכלו לקבל ייעוץ אישי ממידענית בספרייה.

מידע נוסף ניתן לקבל באתר הספרייה – www.openu.ac.il/Library

או בטלפונים: 09-7781549, 09-7781551.

שירותי ספרייה עד הבית באמצעות מערכת שאילתא

סטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה יכולים להזמין עמודים מתוך ספרים ומאמרים אשר אינם קיימים בפורמט אלקטרוני במאגרי המידע של הספרייה, ולקבלם סרוקים בדואר אלקטרוני.

כמו כן, סטודנטים הזקוקים לספרים מספריית האוניברסיטה הפתוחה יכולים לקבלם באמצעות דואר ישראל. הספרים מושאלים על-פי נהלי ההשאלה של הספרייה ונשלחים לסטודנטים בדואר חבילות. את הספרים יש להחזיר בדואר רשום או באופן אישי, עם תום תקופת ההשאלה המותרת.

שירותים אלה ניתנים בתשלום סמלי באמצעות מערכת שאילתא.

מידע נוסף ניתן לקבל באתר הספרייה או בטלפון 09-7781533.

חזרה

גיליון ציונים

בכל שלב במהלך לימודיהם יוכלו הסטודנטים לקבל, לפי בקשתם ותמורת תשלום, גיליון ציונים המשקף את מכלול לימודיהם בשלב האמור, או חלקים נבחרים ממנו. את הבקשה יש להפנות למרכז ההישגים הלימודיים באמצעות שאילתא, קול-האו"פ או מוקד הפניות והמידע, ולציין את הקורסים והפרטים שבהם הם מעוניינים . גיליון ציונים ניתן רק לאחר סיום קורס ולא במהלכו. בבקשה יש לציין לאיזו מטרה מיועד האישור (גמול, המשך לימודים במוסד אחר או כל מטרה אחרת).

חזרה
Loading