/tafnit/articles/art
למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » מאמרים » המשבר בכלכלה האמריקנית, מאת ד"ר אריה נחמיאס

המשבר בכלכלה האמריקנית, מאת ד"ר אריה נחמיאס

מלווה אקדמי: ד"ר אריה נחמיאס,

ראש תכנית ה- MBA במחלקה לניהול ולכלכלה באוניברסיטה הפתוחה

מומחים: ה-IT לא ינזק יותר משאר הענפים בגלל המשברים בארה"ב; על המנמ"רים להיות זהירים "תרומתו של ה-IT בשוק הפיננסי תביא לרגולציות נדרשות נוספות, אשר תמנענה את המצב של 'אשלית הידע' בו מצויים המשקיעים, ותביא להעלאת רמת אבטחת המידע בעולם הפיננסי", אומר ד"ר אריה נחמיאס, ראש המחלקה לניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה, ל מערכת ThePeople ,DailyMaily

"ענף ה-IT בארץ ובעולם לא צפוי להינזק בגין המשבר בכלכלת ארה"ב יותר משאר ענפי המשק", אומר ל-DailyMaily ד"ר אריה נחמיאס, ראש המחלקה לניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה. לדברי ד"ר נחמיאס, "תרומתו של ה-IT בשוק הפיננסי תביא לרגולציות נדרשות נוספות, אשר תמנענה את המצב של 'אשלית הידע' בו מצויים המשקיעים, ותביא להעלאת רמת אבטחת המידע בעולם הפיננסי".

לגבי המנמ"רים, מעריך ד"ר נחמיאס, כי גם הם אינם צפויים להיפגע באופן חמור יותר מאשר שאר היחידות בארגונים בהם הם עובדים במגזרים השונים. "המשבר הפיננסי לא צריך לפגוע באנשי ה-IT בענפים שונים, הוא יכול להביא לצמצום הפעילות במסגרת שוק ההון, אולם איני רואה את איש ה-IT נפגע במיוחד, אלא כמו שאר היחידות הארגוניות".

"ל-IT יש בהחלט תרומה להאצת תהליך ההשקעה בבורסות", מסביר ד"ר נחמיאס, "הוא הווה ומהווה גורם מכריע להשפעה על הפעילות של הלקוחות והפרטים בשוק ההון. שוק ההון הוא כזה בו המידע בו עובר במדיה האלקטרונית. בניגוד לעולם המסחר הפיסי, שוק ההון הוא שוק יותר מוטה IT משאר העולם. זהו שוק שמאוד נוח למסחר אלקטרוני".

הוא הסביר, כי עולם שוק ההון עבר מהפכה טכנולוגית, שקרתה בארה"ב בשנות ה-90', וכך גם בארץ - בשנת 1997, כאשר הבורסה החליטה להעביר את המסחר לכזה הנעשה באמצעות מחשבים. כך, הוא מוסיף, בסוף אוקטובר 1999, נסגרו אולמות המסחר בבורסה, וכל המסחר הפך לאלקטרוני. "שנת 2000 היא השנה שבה עידן המסחר הממוחשב נכנס בשיאו לישראל", ציין ד"ר נחמיאס, "במקביל התפתחה מערכת בנקאות אינטרנטית, והעובדה שהבנקאות החליטה לאמץ את ה-IT באופן מעמיק, הביאה למצב בו אנו נמצאים כיום, לפיו מתאפשר ללקוחות להתעדכן בכל עת, לקבל מידע באופן מקוון - כאשר כל המידע הזה נגיש בקלות בלתי נסבלת, לעומת העבר". ד"ר נחמיאס מציין, כי "בעולם כולו ובארץ, הבנקאות האינטרנטית היא בעלת שיעורי צמיחה גבוהים ביותר".

לדבריו, התרחבות מהירה זו של ה-IT בעולם הפיננסי, הובילה להקטנת ההוצאות הקבועות והשוליות בפעילות הפיננסית והיא יצרה ויוצרת רווח כלכלי לכל המעורבים. "יש צמצום בעלויות תפעול, מה שעושה את זה לזול יותר ללקוח, לצד שיפור השירות והתייעלות - ה-IT יצר מצב בשוק ההון, שבו יש כדי לצמצם את מספר המועסקים שנדרשים לבצע פעילות פיננסית".

בהיבט השלילי, מציין ד"ר נחמיאס שני מימדים. מימד אחד הוא מכנה בשם "אשליית הידע", כאשר בשל שימוש במיחשוב, המשקיעים חשופים להיצף של מידע, וידע עובר לפרטים, וכך נוצרת לדבריו "דמוקרטיזציה של שוק ההון, בה כל אחד יכול להשתתף בחגיגה". הבעיה, מסביר ד"ר נחמיאס, היא כי "אמנם אנו מקבלים כמויות אדירות של מידע וידע - אבל אין להסיק שהמידע הזה מוביל להחלטות טובות יותר, או שאיכות המידע משובחת יותר, או שהאובייקטיביות והרלוונטיות שלו טובה יותר. היצף המידע בהכרח לא הביא את המשקיעים לנתח ולהשתמש במידע בצורה ראויה וטובה יותר".

כך, מציין נחמיאס, "נוצרה מלכודת הוודאות: המשקיע מקיף את עצמו בידע בלתי נדלה ועשוי להיכנס למצב של ביטחון יתר. בשל מצב זה, קריטריון ההחלטה שלו עשוי להשתנות. ספקי המידע מעודדים מאוד את התחושה הזו של אשליית הידע".

סיכון נוסף שה-IT אחראי לו, לדברי ד"ר נחמיאס, הוא בשל הפיכת הפעילות בשוק ההון לנחלת הכלל, "הפעילות זו הופכת את השוק לדמוקרטי ולרב משתתפים - ולכן היא עשויה להגדיל את התנודתיות בשוק ההון. היא זו שעשויה להוביל למשברים". כך, מסכם ד"ר נחמיאס, "ה-IT תרם ותורם בהחלט תרומה להאצת תהליך ההשקעה בבורסות".

לקורס שוק ההון: לחץ כאן



אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים





דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים