למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » מאמרים » האם יש סימנים לניהול משאבי אנוש אסטרטגי בישראל?

האם יש סימנים לניהול משאבי אנוש אסטרטגי בישראל?
תוצאות ממחקר ב- 46 ארגונים

מאת: ד"ר אביעד בר-חיים
האוניברסיטה הפתוחה
המחלקה לניהול וכלכלה

בעשור האחרון מתנהל ויכוח על תרומתו של ניהול משאבי אנוש לביצועי הארגון, כושר תחרותו וחוסנו. ראשיתו של הויכוח בשורת מאמרים ומחקרים בריטיים, שהטילו ספק בתרומה של ניהול משאבי אנוש לאפקטיביות של הארגון מעבר לפעולה האדמיניסטרטיבית הנדרשת לגיוס כוח עבודה והתאמתו למשימות של הארגון. מסקנתם היתה שניהול משאבי אנוש הוא פונקציה חשובה, אבל לא קריטית למצב הארגון, כמו שיווק, תפעול וניהול פיננסי, ובוודאי לא חשובה ברמה אסטרטגית.

המסקנה הזאת מנוגדת לזרם המרכזי של חקר ניהול אסטרטגי של משאבי אנוש, שעיקרו בארצות הברית. אחד האישים המרכזיים בעניין זה, פרופ' דיוויד אולריך מבית הספר ל

מנהל עסקים

באוניברסיטת מישיגן, אפילו מרחיק לכת וטוען שמנהלי משאבי אנוש צריכים להיות קודם לכל מנהלים אסטרטגיים. עליהם לחשוב ולפעול כאילו היו ראשי הארגון ולהביא לארגון ערך מוסף שמנהלים אחרים אינם יכולים להביא. אם לא ינהגו כך, התחום של ניהול משאבי אנוש כולו ייעלם ויפסיקו "לספור אותו"

במחקר שערכו ד"ר אביעד בר-חיים ומרדכי ששון מן המחלקה לניהול וכלכלה באוניברסיטה הפתוחה, בקרב 46 ארגונים, רבים מהם מן גדולים והחשובים במשק הישראלי, נבדק הקשר בין פעילויות (פרקטיקות) של ניהול משאבי אנוש, מידת שותפותם של מנהלי משאבי אנוש בקבלת החלטות אסטרטגיות וצמיחה ארגונית. נחקרו עשרות הפרקטיקות הנהוגות בניהול משאבי אנוש, כגון: ניתוח עיסוקים, מיון עובדים, הדרכה, פיתוח קריירה ארגונית, ניהול שכר, מיקור חוץ, ניהול יחסי עבודה, ניהול רווחת עובדים ועוד. בדומה למחקרים דומים בבריטניה, אך בניגוד למחקרים אחרים בארצות הברית, לא נמצא ערך מוסף אסטרטגי מהפעלתן של פרקטיקות של ניהול משאבי אנוש, ואין רואים לכך סימנים מובהקים במדגם הארגונים שנחקרו. למעשה, התקבל אישוש מסוים לטענה, שאי אפשר לצפות שפונקצית ניהול משאבי אנוש תשפיע ישירות על תוצאות ארגוניות אסטרטגיות.

לקורס משאבי אנוש: לחץ כאן



למידע נוסף ולהבהרות

* מרכז אקדמי קורסי ניהול משאבי אנוש באזור תל – אביב

קורס זה מוכר לפיקדון חיילים משוחררים

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים





דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים