למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » מאמרים » יש לנו בעיה גדולה של חינוך פיננסי. אין כזה

יש לנו בעיה גדולה של חינוך פיננסי. אין כזה

ראיון עם ד"ר אורלי רדליך, מרצה ויועצת בכלכלת המשפחה, ומרכזת הקורס "יועצים ומלווים לכלכלת המשפחה" בתפנית. שותפה ב"מכון רדליך"

מי בדרך כלל פונה לקבלת ייעוץ - האשה או הבעל?


גם וגם. בן הזוג המוטרד יותר הוא הפונה. זה שלא ישן בלילה, עניין של אופי. לנשים קל יותר לפנות. גברים נוטים לחשוב שהם יודעים לנהל את משק הבית, כך שבכל זאת יש רוב קטן לנשים. הן נכונות יותר לבקש עזרה, מנסות להבין כיצד יועץ לכלכלת המשפחה יכול לעזור והן מסבירות לבן הזוג את הדברים.

מה תפקיד הילדים בתהליך?


ילדים בישראל לרוב לא שותפים בכלכלת המשפחה. במנטליות הישראלית כסף זה דבר שלא מדברים עליו. לא רוצים שהילדים ידעו שיש בעיה. הילדים חווים רק הוצאה של כסף. בעצם יש לנו בעיה גדולה מאוד של חינוך פיננסי. אין כזה. בבתי הספר לא לומדים את הנושא כך שמה שלא ילמדו בבית לא ידעו. השילוב של המנטליות הישראלית ואי הלמידה של הנושא, יוצרים הנצחה של הבעיה והעברתה לדורות הבאים.

אצל רוב הישראלים - איפה מתבזבז הכי הרבה כסף, באיזה סעיף של התקציב?


האמת היא שאנשים קונים בלי לחשוב ובלי לבדוק הן בהוצאות הכרחיות כמו מזון והן בכל מה שקשור בבילוי ובתרבות פנאי, ויש המון סעיפים תחת הכותרת הזאת - חוגים, מסעדות, מנוי לעתון, פיס - מכלול של הוצאות שהוא גבוה וכמובן - הילדים.
ברגע שיש שני ילדים ומעלה זה הופך להיות סעיף קריטי. יש תפיסה ישראלית של "לא לחסוך מהילדים" וההשפעה החברתית על ההורים ועל הילדים היא עצומה "אני רוצה סמארטפון כי לכל הילדים יש". ההורה לא חושב שהילד צריך סמארטפון אבל לא רוצה שיהיה יוצא דופן. הצורך בהשוואה לסביבה הוא הרסני וכך ההורים גם מעבירים הלאה התנהגות כלכלית קלוקלת.

יש לי חברה מאוד מחושבת עם התקציב - אבל אז מגיע טיפול שיניים והורס הכול. מה עושים?


אנחנו מלמדים שבכל תקציב צריך להיות סעיף של בלתי מתוכננים - בלת"ם. צריך לקחת בחשבון כ-10% מההוצאות של המשפחה לסעיף הזה. אם משפחה מוציאה בחודש 10,000 ש"ח, צריך להוסיף לתקציב 1000 ש"ח להוצאות בלתי צפויות ואם לא יתעורר צורך בלתי צפוי (כביכול), הסכום שהוקצה לכך ישמש לחיסכון. זה דבר חשוב מאוד על מנת להתמודד עם מכשולים והפתעות. הגישה שלנו אומרת שאין הפתעות בחיים. אנחנו יכולים לצפות שפעם בשנה יהיה קלקול כלשהו (במכונת כביסה, ברכב וכד'), פעם בשנתיים עלולה להתעורר בעיה רפואית וכדומה. מבחינתנו גם "תקלות" הן מתוכננות.

למידע נוסף אודות קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה לחץ כאן

מס' הקורס: 63991

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים