למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונחזור אליך בהקדם

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

מאת ד"ר אורלי רדליך, בעלת מכון רדליך לייעוץ פיננסי למשפחות


החגים האחרונים כבר מאחורינו, וזה הזמן לנצל את תקופת השגרה הארוכה על מנת לאמץ הרגלים שישפרו ולו במעט את המצב בחשבון הבנק. אצל חלקנו, חשבון הבנק תמיד במצב של משיכת יתר ("מינוס"), גם אם המשכורת גבוהה, ואחרים מבינינו מצליחים לחסוך גם כשהמשכורת נמוכה מהממוצע. שני המצבים האלו הם פועל יוצא של הבדלים בהרגלים; שכן, יש כאלה שעבורם מסתיים כל טיול בקניון ב"חור" בחשבון הבנק, ואחרים עומדים בקלות בפיתויים.

אם כן, למרות שכולנו יודעים שצריך לחסוך ולנהוג בכסף באחריות, לא תמיד זה פשוט - ממש כשם שאנו יודעים שאנחנו צריכים לאכול מזון בריא ולעסוק בפעילות גופנית, אבל לא בהכרח מתמידים בכך. הרגלים של אנשים נוטים להתקבע במהלך הזמן ולהפוך חלק משגרת החיים, במיוחד אם הפעולה מספקת לנו תגמול חיובי ותחושת הנאה. מכך הרבה יותר קשה להשתחרר, ואנו נוטים לחזור על ההתנהגות ולקבע עוד יותר את ההרגל, גם אם הוא פוגע בנו.

יחד עם זאת, חשוב לזכור שהרגלים ניתן לשנות - במיוחד כאשר אנו מצליחים לזהות אותם. כך, למשל, אם אתם יודעים שסביר שבכל פעם שתיפגשו עם חברים בקניון, גם תרכשו בגדים חדשים באותה הזדמנות, תוכלו לתכנן פגישות עם חברים במקום אחר, וכך תימנעו מהפיתוי.

לא מדובר בשינויים עצומים, לא צריך לעבור מחיי נהנתנות לחיי סגפנות, מפני שרוב הסיכויים הם שהשינוי לא יחזיק מעמד. אפשר להתחיל בדברים הקטנים. למשל, אם אתם מחליטים שאתם רוצים להתחיל לחסוך, חִסכו בכל חודש 200 שקל, והפקידו את הכסף בחיסכון באמצעות הוראת קבע. לאחר שהתרגלתם לחסוך, הגדילו בהדרגה את הסכום. חישוב פשוט יַראה, שחיסכון של 200 שקל בחודש במשך 10 שנים יצטבר ל-24,000 שקל (קרן בלבד; על זה יתווספו הצמדה למדד וריבית, תלוי בתוכנית). סכום כזה יכול לממן דברים רבים – למשל, לימודי תואר ראשון לילד.

אמנם, לאנשים רבים המתקיימים ממשכורת למשכורת, אפילו חיסכון של 200 שקל בחודש נראה כמו משימה בלתי-אפשרית, אבל גם לכך יש פתרון. ראשית לכל צריך לבדוק כמה כסף אתם מכניסים וכמה אתם מוציאים. יכול להיות שתגלו, למשל, שאתם יכולים לצמצם את ההוצאות ב-500 שקל בחודש. זה לא נשמע הרבה, אבל גם סכום זה, במצטבר, יניב סכומים גדולים בהרבה. לכן, נסו למצוא דברים קטנים שבהם אתם יכולים לחסוך, בלי שהדבר יִצוֹר אצלכם תחושת תסכול ומירמור. למשל, אם קשה לכם לוותר על קניית כוס קפה בחוץ, נסו לקבוע יום בשבוע שבו לא תוציאו כסף כלל. או, אם אינכם רוצים לוותר על בילוי עם חברים בפאב, הגבילו את עצמכם למשקה אחד. במסעדות כדאי להזמין מנה גדולה משותפת, שתאפשר לכם ליהנות מהבילוי בלי לבזבז הרבה, ואפשר גם להזמין חברים לארוחה "על האש" בבית, כשכל אחד יביא איתו בשר או סלט, וכך תיהנו מארוחה עשירה וחסכונית. זאת ועוד, כדי לצמצם את הפיתויים לקנות מעֵבֶר לְמה שצריך, כדאי שתסירו את שמכם מרשימות התפוצה של אתרי הקופונים ומועדונים למיניהם.

גם אם הצלחתם לשנות הרגלים, תמיד קיימת סכנה שתחזרו להרגליכם הישנים. למשל, נניח שהחלטתם לחסוך ולצמצם את ההוצאות, ואפילו איזנתם את חשבון הבנק כך שאינכם במצב של משיכת יתר, אבל בדיוק אז, החבר הכי טוב מודיע לכם שהוא מתחתן. אתם רוצים לקנות מתנה, וברוח ההרגלים הישנים, ברור לכם שלא תחסכו על משפחה או חברים. לכן, במצבים כאלו מומלץ להגדיר מראש תקציב להוצאות לא צפויות, ולהחליט מראש כמה תוכלו לתת בכל אירוע. ההדרגתיות חשובה גם כאשר אתם מנסים להשתחרר מהחובות. תחילה עִרכו רשימה של חובותיכם, כשבראשה החוב הקטן ביותר, זה שהכי קל להחזירו. אם תפרעו אותו, ודי מהר תחושו שהצלחתם – תחושה שהנאה בצידה - יש סיכוי גבוה יותר שתתמידו בתוכנית, ותפרעו בהדרגה גם את החובות האחרים.

למידע נוסף אודות קורס ייעוץ וליווי לכלכלת המשפחה לחץ כאן

מס' הקורס: 63991

למידע נוסף מלא/י פרטיך
ונציג יחזור אליך בהקדם
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים