למידע נוסף מלא/י פרטיך
אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים
תפנית » קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה » לא מפסיקים לבזבז? גם בזה ההורים אשמים

לא מפסיקים לבזבז? גם בזה ההורים אשמים


מאת ד"ר אורלי רדליך, בעלת מכון רדליך לייעוץ פיננסי למשפחות

אנשים שגדלו בבתים עניים נוטים לחסוך פחות ולבזבז יותר דווקא בזמנים קשים של חוסר ודאות כלכלית - כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Psychological Science.
במחקר נמצא, שדווקא בעיתות משבר מתנהלים אנשים שגדלו בבתים דלֵי-אמצעים פחות נכון מבחינה כלכלית - הם אימפולסיביים יותר, לוקחים יותר סיכונים, ונכנעים יותר לפיתויים - לעומת כאלו שגדלו בבתים אמידים.
יש לכך הסבר פסיכולוגי ברור: אנשים שגדלו בבתים עניים סובלים מחסך בתחומים שונים, ביניהם הפן הכלכלי, ולכן הם חשים בצורך להשלים איזשהו פער פנימי שנפער אצלם.
צורך זה בא לידי ביטוי בפזרנות לא מוגבלת, ובקבלת החלטות כלכליות שגויות. הם גם מבטיחים לעצמם שייתנו לילדיהם יותר ממה שהיה להם, וכאשר הם הופכים להורים, פזרנותם גוברת ומצבם הכלכלי מחמיר. אם כן, זהו תהליך של העברה בין-דורית - גישות ההורים ודפוסי ההתנהגות שלהם מועברים לדור הבא.

אולם, יש מקום לתקווה - ניתן לשנות תהליך זה. הדרך לעשות זאת היא באמצעות מתן הזדמנות לאנשים ללמוד על עצמם ועל יחסיהם, כדי שיוכלו לקבל אחריות לבעיותיהם, לאזן את החשיבה אל מול הרגש, ולסגל לעצמם איפוק, בפרט בתחום הכלכלי.
טוב ויפה, אבל איך עושים זאת? הנה כמה עצות מועילות.
  • עושים סדר
קשיים כלכליים נובעים בין היתר מחוסר יֶדע ומחוסר ארגון. לכן, חשוב שהמשפחה תתחיל לארגן את הניירת הכלכלית שלה, תבחן את הוצאותיה לעומת הכנסותיה, תבנה לעצמה תקציב משפחתי מותאם להכנסות ולצורכי המשפחה, ותקפיד לא לחרוג ממנו. הכנת תקציב ממלאת תפקיד חשוב בפריצת דפוסי ההתנהלות שלמדנו בבית, ובפיתוח חשיבה והתנהלות כלכליות עצמאיות. בנוסף, הכנת תקציב מאפשרת מעקב אחר השינויים, וגם ההיפך נכון: בלא מעקב אפשר להיקלע לפזרנות בלי להבין לאן זורם הכסף.

  • הגדרת מטרות
חשוב שהמשפחה תגדיר מטרות - לאן היא רוצה להגיע בחיים. למשל, האם היא רוצה לרכוש דירה, לשפץ דירה, לערוך טיול בחו"ל או לשלם שכר לימוד. לאחר הגדרת המטרות יש לחשב את עלותן, לפרוס אותה לפי שנים או חודשים, ולחסוך בהתאם.

  • תקשורת משפחתית
חשוב לשמור על שקיפות פיננסית בין בני הזוג, ולא להימנע מלדבר על כסף. גם ביחסים עם הילדים חשוב לשמור על גבולות בכל האמור בהוצאת כסף. חינוך פיננסי נכון יוביל את הילדים למקום כלכלי טוב יותר בעתיד - וזאת מתנה לכל החיים.


למידע נוסף אודות קורס ייעוץ לכלכלת המשפחה לחץ כאן

מס' הקורס: 63991

אני מסכים/ה לקבל מידע, עדכונים ודבר פרסומת מהאוניברסיטה הפתוחה בדוא"ל ו/או מסרונים

דף הבית
לצור קשר דרך טלפון
השארת פרטים