חדש על המדף

 

בדרך ממרחביה: חייו של איש מודיעין ישראלי

אביעזר יערי

לקטלוג


38086

סיפור חייו של אביעזר יערי מכיל בתוכו צירוף נדי ר של ביוגרפיה רבת פעלים לצד מכלול ייחודי של פרשיות בטחוניות-לאומיות שהכתיבו את כותרות העיתונים ומילאו את דפיהם של ספרים רבים.

אביעזר יערי, בן מרחביה ובנו של מנהיג מפ"ם וממייסדי הקיבוץ הארצי, מהווה זן נדיר בצמרת הבטחונית של מדינת ישראל: הוא מילא תפקיד של קצין מודיעין שעסק בתחומי השדה והטקטיקה וטיפס לעמדת מפתח של קצין הערכה ומחקר באגף המודיעין. היה למפקד המכללה לביטחון לאומי, ולבסוף - כאזרח - עמד במשך שלוש עשרה שנה בראש חטיבת הביקורת של מערכת הביטחון במשרד מבקר המדינה.

 

יערי, שהחל את דרכו כבעל תיק "חשוד" במשרדי ביטחון שדה בגלל השתייכות הפוליטית של אביו ושל קיבוצו, הוא האיש שדו"ח ועדת אגרנט שיבח אותו, שנים מאוחר יותר, וכתב עליו את המילים הבאות: "סגן אלוף אבי יערי ניחן במידה של עצמאות מחשבתית. הוא ראה יותר מאחרים את הקשר בין ההיערכות בחזית הסורית ובין הנעשה בחזית המצרית. משום כך הוא עשה מעשה אשר חרג משגרת העבודה של אמ"ן מחקר". זוהי המחמאה היחידה שהעניקה הוועדה לקצין מודיעין כלשהו.

בדרך ממרחביה פורש את סיפור מעורבותו של יערי בפרשיות רבות שהסעירו הציבור הישראלי: הפצצת הכור בעיראק, מבצע שלום הגליל, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים, ומזווית של איש הביקורת האזרחית על צה"ל ומערכת הביטחון - פרשיות כגון בדיקת אמינותן של ערכות המגן שחולקו לציבור במלחמת המר. ב-1991 ובירור התאונה שהיתה לסיירת מטכ"ל בצאלים בנובמבר 1992.

בדרך ממרחביה הוא ספר אמיץ שמחברו מוסר את דברו מתוך חשבון נפש נוקב, ראייה כוללת ומעמיקה, ועד כמה שניתן - גם חסרת פנים.