קניין לדורות: היסטוריונים יוונים וכתיבת היסטוריה ביוון וברומא

דוד אשרי

 

קניין לדורות

 

שני תנאים דרושים להתהוות היסטוריוגרפיה: מטרה מעשית לידיעת העבר וגישה ביקורתית למקורות המידע. שני התנאים התמלאו ביוון העתיקה: ראשית המדעים והפילוסופיה באיוניה הכשירה את היוונים למחשבה רציונלית ומדעית, ושינויים קיצוניים בחברה, במדינה ובמערך הכוחות העולמי לחצו להכרת העבר כדי להשוותו אל ההווה ולהתכונן לקראת העתיד.

 

ההיסטוריון היווני הגדול תוקידידס ייעד את ספרו על מלחמת פלופונסוס לשימושם של מדינאים, מחוקקים ומצביאים לעתיד לבוא כדי שילמדו כיצד לנהוג ומאילו שגיאות להימנע, וכך יהיה ספרו 'קניין לדורות'. בעקבותיו נקרא גם הספר הזה 'קניין לדורות', והוא דן דיון מעמיק בדרכי החשיבה ההיסטורית של היוונים הקדמונים, חשיבה שהשפיעה רבות על ההיסטוריוגרפיה המערבית המודרנית. הקורא ימצא כאן גם סקירה מפורטת על ההיסטוריונים היוונים ועל ההיסטוריוגרפיה היוונית בכללה - מידע חשוב לצורך דיון תאורטי בכתיבת היסטוריה ופילוסופיה של ההיסטוריה בכל תקופה ותקופה ובכל ארץ וארץ. והרי אין חולק על כך שההיסטוריוגרפיה היוונית הייתה ועודנה נר לרגליהם של היסטוריונים מאוחרים יותר, שלמדו מתוקידידס, מהרודוטוס ומפוליביוס, ודגם לחשיבה היסטורית בימינו אנו.

 

פרופסור דוד אשרי ז"ל (2000-1925) היה מהחשובים בחוקרי ההיסטוריוגרפיה היוונית ובעל שם בין-לאומי, בחיר חוקרי ההיסטוריה העתיקה באוניברסיטה העברית בירושלים, דקן הפקולטה למדעי הרוח בשנים 1975-1972 וחבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנים 2000-1994