המקרא בפרשנות חז"ל: ספר הושע

כרך ראשון

ליקטו, סידרו וביארו: מנחם בן-ישר, יצחק גוטליב, יצחק ש' פנקובר

קטלוג


38351

 

בספר זה נאספו כל הדרשות לספר הושע מתוך ספרות התלמוד והמדרש  (כ-750 דרשות). כל דרשה נתפרשה הן כשלעצמה והן ביחסה אל הטקסט המקראי, כדי לברר אילו בעיות מצא הדרשן בפסוק ומה הם הפתרונות שהציע בדרשה. הבעיות והפתרונות מוינו לסוגים שונים וכל דרשה מתואר באשר לקושי ולפתרון שהיא עוסקת בהם.

 

הסוף כל פרק בהושע בא סיכום קצר לפי פשוטו של מקרא ולעומתו סוכמו מכלול הדרשות לאותו פרק והמגמות בעיקריות בהן, כדי להראות בפועל מה בין פשט לדרש. באמצעות החומר הרב המרוכז בספר ניתן לעסוק גם בסוגיה עקרונית: באיזו מיד דרשות חז"ל הן פרשנות למקרא, תגובה לקשיים בכתוב, ובאיזו מידה הדרשות אינן אלא אמצעי ספרותי להציג את רעיונות חז"ל. במבוא מקיף הועלתה שאלה זו על כל היבטיה והוסברו מטרות הספר, השיטות שהופעלו ותולדות המחקר על פרשנות חז"ל למקרא.

 

את הספר חותמים מפתחות מגוונים: פסוקי המקרא בדרשות, פסוקים שבאו בהערות, מקורות חז"ל, הקשיים והפתרונות הפרשניים לסוגיהם ושיוך כל דרשה (על פי מספרה בספר) לסוגי הקשיים ולסוגי הפתרונות.

 

 

המחברים מחברי הספר נמנים עם חברי המחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר-אילן ומשמשים כחוקרים בכירים במכון לתולדות חקר-המקרא היהודי שלידה.