זכויות יוצרים

טוני גרינמן

קטלוג


 

(מתוך פתח-דבר):

 

זכויות היוצרים הפכו בשנים האחרונות מסוגיה מעניינת, אך מעט פרוזאית, שעניינה מעטים בלבד, לנושא מרכזי במשפט המסחרי המודרני. "תעשיות זכויות היוצרים", שעימן ניתן למנות את תעשיות הסרטים הטלוויזיה, המוסיקה, התוכנות ומשחקי הווידאו, ההוצאה לאור של ספרים ועוד, הן מבין התעשיות החשובות ביותר בכלכלה המודרנית. זכויות יוצרים טמונות בחומרים שמהם אנו לומדים, בתוכנות שאיתן עובדים וביצירות שמספקות לנו תרבות וכן בידור בשעות הפנאי, הן במידה רבה הברזל של פסי הרכבת של המאה ה-21.

 

בשנת 1998 ראה אור ספרי "זכויות יוצרים, אמנים ומפיקים - זכויות, חובות והסכמים". הספר עוסק בנושא זכויות יוצרים ובנושאים נוספים הקשורים לתחום היצירה והאמנות. מאז, התחוללו שינויים והתפתחויות מרשימים בתחום דיני זכויות היוצרים. בוצעו תיקוני חקיקה משמעותיים וניתנו פסקי דין חשובים, הן בבית המשפט העליון והן בערכאות נמוכות יותר, שחידשו הלכות בסוגיות רבות, כגון במעמדה של זכות היוצרים כזכות יסוד, בדרישת המקוריות, בתחום היצירה האורקולית, בהגנת השימוש ההוגן, בסוגיית ההפרה העקיפה של זכויות יוצרים, בזכות המוסרית ובנושא החבות הפלילית בגין הפרת זכויות יוצרים.

 

מעל הכל, נכנסו דיני זכויות היוצרים עמוק אל תוך העידן הדיגיטלי - עידן המידע. תחום זכויות היוצרים מושפע מהמהפכה הדיגיטלית יותר מכל תחום משפטי אחר. שאלות רבות, שאך לפני שנים ספורות היו היפותטיות או אקדמיות בלבד, החלו להעסיק מחוקקים ולעלות באופן קונקרטי בבתי משפט. מהו היחס הרצוי בין זכויות היוצרים לבין חופש הביטוי וחופש המידע בעידן המידע? כל אלה שאלות, שכבר העסיקו את בתי המשפט ועוררו דיונים משפטיים מרתקים.

 

בספר זה השתדלתי להרחיב ולהעמיק את הדיון בדיני זכויות יוצרים, בכל היבטיו ולהביא אל הקורא סיכום מעודכן של המצב המשפטי. במסגרת זו, עשיתי מאמץ מיוחד לסכם ולנתח את ההלכות שהתפתחו עד היום בסוגיית זכויות היוצרים בעידן הדיגיטלי ולהצביע על השאלות שמעסיקות עדיין את המערכת המשפטית.

 

זהו ללא ספק סיכום ביניים, שכן הדיון בהתהוות, המהפכה עדיין מתחוללת, הטכנולוגיה מתפתחת מיום ליום, ובתי המשפט והמחוקקים מתקשים להדביקה...

 

הפסיקה והחקיקה בספר זה מעודכנות ליום 1.10.03, אם כי הצלחנו להכניס התייחסות כלשהי גם לפסקי דין ולתיקוני חקיקה ספורים שניתנו, או שנתקבלו, אף לאחר מועד זה.