ההרגשה של מה שקורה

אנטוניו דמאסיו

קטלוג


 

בעקבות רב-המכר הקודם שלו, הטעות של דקארט, פונה אנטוניו ר. דמאסיו לעסוק בחזית המחקר המדעי - מסתורי התודעה. כיצד אנו יודעים שאנו יודעים? כיצד השכל שלנו יודע שהוא קיים? כיצד אנו יודעים כי למחשבות הפרטיות שלנו יש תודעת עצמיות?

 

בספר ההרגשה של מה שקורה דמאסיו מתעמת עם הדעות הרווחות לגבי התודעה, וטוען כי הניסיון להסביר תמונות מנטליות אינו מספיק להבהרת מסתורי התודעה. יש הכרח להתמודד עם השאלה כיצד מגיעה תודעת העצמיות אל המוח. על פי תפיסתו, תודעת העצמיות אינה תלויה בזיכרון או בהיגיון, ואף לא בשפה, אלא היא נובעת מיכולתו של המוח לתאר את התייחסותו של היצור החי למושאים שונים. יכולת זו היא תוצאה של מעורבות המוח בתהליך החיים. כלומר, תחושת העצמיות שמוחנו יוצר היא עוד אמצעי מתוחכם שאנו מפעילים על מנת להבטיח את המשך קיומנו כיצורים חיים.

 

הספר ההרגשה של מה שקורה מלמד אותנו שהתודעה היא המפתח לבחינת משמעות החיים, הרשיון לשנו לחוות את כל מה שעושה אותנו לאנושיים.

 

 

פרופ' אנטוניו ר' דמאסיו מוכר ברחבי העולם בזכות מחקריו על אודות הנוירולוגיה של הרגש, הזיכרון והשפה ובזכות תרומתו למחקר האלצהיימר. הוא ראש הקתדרה ע"ש ואן אלן וראש המחלקה הנוירולוגיה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת אייווה, ארצות הברית.