המסכה: מבוא לאסטרטגיה האתנית של המשטר במדינת ישראל

(מחקר השוואתי)

ד"ר אהרון יצחקי

קטלוג


 

 ספר זה מסיר את המסכה מעל פניו של הממסד הישראלי. בפעם הראשונה נחשפים ברמה מחקרית עקרונות יסוד אידיאולוגיים ומעשיים שהנחו את ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית והמשטר במדינת ישראל, על מוסדותיהם הרשמיים והציבוריים, בכל הנוגע ליהודים שניתן להם הכינוי "מזרחים". כמו כן, הספר הינו  מחקר השוואתי העוסק ביחס הממסדי לאוכלוסיה היהודית, שחולקה באופן יזום ל"אשכנזים" ו"מזרחים". הספר עוקב אחרי הקמתה של חברה מעמדית על-פי השייכות האתנית, שהשלכותיה העתידיות אינן ניתנות לתיקון, במסגרת הנורמות של המשטר במדינת ישראל.

 

 

הספר מבוסס על חומר מקורות מקיף, המעניק תמונה ברורה וחד-משמעית, באשר לאסטרטגיה האתנית שהונהגה ומונהגת בארץ מאז ראשית ההתיישבות עד ימינו, על מקורותיה ההיסטוריים והאידיאולוגיים. אסטרטגיה זו עוצבה והופעלה באופן שיטתי בתחומי החיים השונים ובכלל זה במסגרות האקדמיות, בתחומי מדעי הרוח והחברה, באמנות ובפובליציסטיקה, ומתוכננת להימשך גם בעתיד.

 

חרף היקפו של הספר והדיון המעמיק שבו אין בספר כדי למצות את המחקר והדיון באסטרטגיה האתנית על כל תוצאותיה ולכן בחר המחבר להגדיר את הספר כ"מבוא" בלבד. הספר אינו מציע פתרונות. יחד עם זאת, היסוד לכל פתרון הינו הכרה מלאה במצב הקיים - האסטרטגיה האתנית הנוהגת במדינת ישראל - אשר נחשפת במלוא היקפה ועוצמתה בספר זה.

 

"המדיניות הגזענית מביאה רווחה כלכלית וחברתית למגזר השליט. התגשמותם של מאוויים גזעניים הביאה להתבססות כלכלית ולהתעשרות של חלק האוכלוסייה שאותו מייצג המשטר, על חשבון המגזר הנעשק והמנוצל. מדיניות זו מביאה בהכרח לדלות, עוני וניוון, על כל המשתמע מכך, בכל תחומי החיים... גורלה של כמחצית מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל נקבע מראש, מראשית ההתיישבות, לניצול, עושק ודיכוי גזעני, לטובת הקבוצה או האליטה השלטת. ההשתייכות הגורלית הזאת נקבעת על -פי המוצא האתני."

 

אהרון יצחקי נושא תואר דוקטור לפילוסופיה (התמחה בתולדות היישוב) מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים ובוגר בית הספר לחינוך בה. במשך תקופה מסוימת שימש עוזר הוראה במכון ליהדות בת זמננו, שם עסק בחקר החינוך היהודי בעיראק. המחבר היה חבר במחתרת הציונית בעיראק ופעיל בה בתוקף היותו ראש ההנהגה הציונית בבית הספר.