זהות כפולה: על המתח בין ארציות לרוחניות בעולם היהודי

אלה בלפר

קטלוג



68648

 

 

מהי המשמעות היהודית של מדינת ישראל? התיתכן הגדרה אחידה לעולם יהודי בן זמננו? האם אפשר שתהיה קולקטיביות יהודית מודרנית המעוגנת במבנה עומק של רציפות היסטורית? או שמא תיתכן קולקטיביות יהודית חדשה לחלוטין? ומה מגלמת הציונות במתח ההיסטורי שבין מסורת ובין מהפכה? שאלות יסוד אלוה, הנוגעות לכל אדם מישראל בעידן המודרני, נדונות ב"זהות כפולה".

 

המחברת  שואלת לפשרו של כפל ההתגדרות היהודית - כדת וכלאום, ומבררת את ביטוייה של כפילות זו ואת תקפותה: מה אפיין את הקולקטיב היהודי הקדום בתקופות השונות של קיום מדינה? אילו צורות של קולקטיב יהודי חזו במחשבתם, במהלך שנות גלות

ארוכות, ההוגים היהודים חדורי האמונה כי בוא יבוא העידן הנכסף של "לעתיד לבוא"? מהי משמעות הגולה בהוויית הקיום היהודית ובהוויית היסוד המעצבת את הסיפר הלאומי? ומהו משקלה של ארץ ישראל בהגדרת הזהות הקולקטיבית?

 

הספר פורס לפנינו את הבניית הזהות והערכים של ישות יהודית בת זמננו באמצעות מעקב אחר אסכולות ההגות והזרמים התרבותיים השונים המתמודדים עם השאלות הגורליות הללו, ומציג לפני הקורא את רישומיו של המתח הדיאלקטי בין האידאה הדתית והמחויבות לרוח ובין ההוויה הלאומית בהתגדרותה הארצית - מתח המאפיין את הרצף ההיסטורי כולו עד לעצם ימינו אלה.

 

 

אלה בלפר היא פרופסור חבר במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר-אילן ומתמחה במחשבה יהודית ובתרבות פוליטית. פרסמה מאמרים רבים בתחומים אלה. ספרה מלכות שמים ומדינת ישראל - הממד הפוליטי בהגות היהודית ראה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן (1991).