ספר מקבים א: מבוא, תרגום ופירוש

אוריאל רפפורט

קטלוג


38649

מחורבן הבית הראשון ועד הקמת מדינת ישראל, במשך יותר מאלפיים וחמש מאות שנים, ידע עם ישראל רק תקופה קצרה של ריבונות במולדתו, בארץ-ישראל, וזאת בימי מדינת החשמונאים, שהתקיימה כמדינה עצמאית כשמונים שנה בלבד (בשנים 142 עד 63 לפסה"נ).

 

ידיעותינו על המאבקים שהביאו לכינונה של מדינת החשמונאים, על הרקע לתקומתה, על האישים שהובילוה לעצמאות ועל היסודות החוקיים והשושלתיים עליהם עמדה - כל אלה באו לנו מספר מקבים א'  - החיבור ההיסטוריוגרפי החשוב ביותר והאיכותי ביותר שבין ההיסטוריוגרפיה המקראית לכתבי יוסף בן מתתיהו.

 

חיבור זה נכתב בעברית (ונוסח זה שלו אבד) אך שרד בתרגומו ליוונית בלבד. שם חברו אינו ידוע, אך ניכר בחיבורו שהיה היסטוריון מיומן, בן בית במורשתו ההיסטוריוגרפית המקראית, אך גם חי ופועל בהשפעת רוחות הזמן של ימיו. הוא היה מעריץ של משפחת מתתיהו החשמונאי, מקורב אליה ומסייע בידי בניה המושלים ביהודה, ובמיוחד בידי שמעון מייסד השושלת, שצאצאיו אחריו ירשו את כס השלטון.

 

ספר מקבים א כתוב בדרך רציונלית ומתאר את מהלך האירועים כמעשי אדם, והאל אינו ממלא בהם תפקיד חשוב.

 

הספר הופיע בתרגום לעברית עם פירוש קצר לפני כארבעים וחמש שנה (הרטום, 1958), ועם פירוש מפורט יותר לפני כמעט שבעים שנה (כהנא, 1937). ספר זה הוא תרגום חדש הכולל פירוש מפורט ומבוא מקיף.

 

אוריאל רפפורט, פרופ' (אמריטוס), היסטוריון של תקופת הבית השני בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה ; נשיא מכללת עמק הירדן.