מהגרים, מתיישבים, ילידים

ברוך קימרלינג

 

קטלוג


38698

 

הספר הזה מספר מחדש את הסיפור המדהים של בניית חברת המהגרים היהודית בארץ, למן ראשית ההתיישבות המודרנית ועד ימינו אלה - חברה רבת פנים ורבת ניגודים המשלימים אלה את אלה.

 

הסיפור נע בו-זמנית בתוך מעגלים נפרדים אך חופפים: העבר וההווה, יהודי ישראל והתפוצות, יהודי ישראל וערביי הארץ והאזור, והמאבקים על עיצוב דיוקנה המשתנה של החברה בין זרמים ואינטרסים שונים ומנוגדים. כל זאת על רקע התנגשות בלתי נמנעת בין חברת מהגרים-מתיישבים לתושבי המקום והאזור.

 

המחבר משרטט בקווים דקים אך ברורים את תמונת הפסיפס האנושי הצבעוני של מרכיבי החברה בישראל הנוצר עם בואו לארץ של כל גל מהגרים חדש. הוא מציע הסברים מרחיקי ראות לשינויים העמוקים שחלו בחברה הישראלית בשלושת העשורים האחרונים, מתווה כיוונים להתפתחויות אפשריות בעתיד וקורא תיגר על רוב המוסכמות במדעי החברה בארץ.

 

פרופ' ברוך קימרלינג הוא מופקד הקתדרה ע"ש ג'ורג' ס. וייז באוניברסיטה העברית בירושלים. תחומי התמחותו הם החברה הישראלית ותרבותה, החברה הפלסטינית, הסכסוך היהודי-הערבי, הסוציולוגיה של הצבא והמלחמה. בתחומים אלה פרסם ספרים ומאמרים רבים אשר תורגמו לשפות רבות, ובהם: Zionism and Territory (1983); The Interrupted System: Israeli Civilians in War and Routine Times (1985); The Invention and Decline of Israeliness (2001); The Palestinian People: A History (2003) שכתב עם יואל מגדל.