מחשבה ותרבות

לב ויגוצקי

עורכים: אלכס קוזלין וגבריאלה עילם

 

קטלוג


38784

 

האסופה מחשבה ותרבות מחזיקה את מיטב המאמרים של חוקר התודעה הנודע לב ויגוצקי. הרעיון הכללי המאחד אותם הוא שהפסיכולוגיה האנושית מעוצבת על ידי גורמים חברתיים ותרבותיים, כך שכלים תרבותיים הנרכשים על ידי היחיד, מופנמים והופכים לכלים פסיכולוגיים המשמשים לחשיבה. לרעיון זה היו וישנן השלכות מרחיקות לכת על הפסיכולוגיה, הנוירו-פסיכולוגיה, האנתרופולוגיה, הפדגוגיה ועל תחומים נוספים.

 

כתביו של ויגוצקי החלו להתפרסם במערב בשנות השישים והם זוכים להשפעה עצומה מאז סוף שנות השבעים. לקורא העברי מוגשת בפעם הראשונה אסופה של מאמריו הנבחרים בתרגום משפת המקור, רוסית. התרגום והעריכה משמרים את סגנונו המיוחד של ויגוצקי והם נגישים לכל קורא בעל עניין.

 

פרופסור אלכס קוזלין הוא ראש מחלקת המחקר במרכז הבינלאומי לקידום כושר הלמידה בירושלים. הוא קיבל את הדוקטורט שלו מהמכון לפסיכולוגיה במוסקבה (שם עבד ויגוצקי), והתמנה לפרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת בוסטון. קוזלין פרסם ספרים ומאמרים רבים העוסקים בהגותו ובמחקריו של ויגוצקי.

 

ד"ר גבריאלה עילם היא חוקרת של השלכות האסכולה החברתית-תרבותית (המתבססת על ויגוצקי) על תפיסת הקשר בין המוח לתודעה בפסיכולוגיה ובמדעי המוח. היא קיבלה את הדוקטורט שלה מהמכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל-אביב. עילם הרצתה במכללה האקדמית של תל-אביב יפו, במכללת לוינסקי, במכון מופ"ת ובבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב.

 

מכון ברנקו וייס לטיפוח החשיבה פועל בשיתוף משרד החינוך ומטרתו היא טיפוח חשיבה ולמידה טובה במערכת החינוך ובמסגרות אחרות. המכון מפתח חומרי למידה בתחומי החשיבה והלמידה, מקיים השתלמויות למורים, למנהלים, להורים ולתלמידים ומוציא לאור את מיטב ספרות המקור והתרגום העוסקת בחינוך החשיבה.