החינוך והחברה היהודית באירופה הצפונית בימי הביניים

אפרים קנרפוגל

קטלוג



38813

 

 

יהודי צפון צרפת, גרמניה ואנגליה, ובשמם הכולל - יהודי אשכנז, עוררו את תשומת לבם של חוקרים מאז ראשית ההיסטוריוגרפיה היהודית המודרנית.

 

במאות ה-12 וה-13 יצרה יהדות זו קורפוס מרשים של חיבורים בתחום התלמוד וההלכה. ז'אנר זה, שנודע בכינוי תוספות, חולל מהפכה בלימוד הספרות הרבנית. מידת היצירתיות של בעלי התוספות אמנם נחקרה ותועדה וכן נחקר שלטון הקהל באשכנז, אבל לא נעשה מאמץ לשלב בין שני האספקטים הללו.

 

במחקרו מנתח קנרפוגל את מידת המעורבות של הקהילה בתהליך החינוכי ואת המבנים הקהילתיים שהשפיעו עליו - מהשלב הראשוני ועד להיווצרותו של קורפוס התוספות.

 

קנרפוגל מתייחס למספר תחומים הנוגעים לתהליך החינוכי בקהילות אשכנז כגון האם הייתה שיטה חינוכית אחידה ומחייבת; מה היה מעמדם של המלמדים; מה היה החומר הנלמד ומי קבע את תוכנית הלימודים בישיבות. באמצעות עיון מעמיק בכתביהם של בעלי התוספות משרטט הספר דיוקן מהימן של התורות החינוכיות שרווחו בקהילות אשכנז בימי הביניים.

 

 

פרופ' אפרים קנרפוגל הוא פרופסור מן המניין בישיבה אוניברסיטה ומופקד על הקתדרה ע"ש א. בילי עברי להיסטוריה של עם ישראל. הוא מתמחה בהיסטוריה אינטלקטואלית ובספרות הרבנית של ימי הביניים, וחיבר שלושה ספרים ויותר מחמישים מאמרים. הספר המקורי באנגלית, שעליו מבוסס תרגום זה זכה לכמה פרסים בארצות הברית וביניהם ה- National Jewish Book Award הניתן לספר מחקר למופת.