זהויות נפגשות: פועלי ציון בצפון אמריקה 1931-1905

רחל רוז'נסקי

קטלוג



 

זהויות נפגשות: פועלי ציון בצפון אמריקה 1931-1905

 

 

הספר זהויות נפגשות עוסק בתנועת פועלי-ציון בצפון אמריקה, תנועה שלא זכתה עד כה למקום הראוי לה בחקר תולדות חברת המהגרים היהודית המזרח-אירופית בארצות-הברית.

 

במוקד הספר ניצבת הטענה כי אף שפועלי-ציון ראו עצמם בראש ובראשונה כמפלגה ציונית, והחשיבו את הפעילות למען ארץ-ישראל לעיקר, בפועל היתה חשיבותם הגדולה דווקא בפעילותם ובהישגיהם בזירה הפוליטית והתרבותית בתוך חברת המהגרים היהודית, וביצירת הזיקה ההדדית בין התרבות לפוליטיקה. תרומתם המרכזית היתה לטיפוחה של חבר הזו, לשילובה בחיים האמריקניים, לצמצום הפעים בינה לבין החברה היהודית הוותיקה יוצאת גרמניה, ובמיוחד לקידום הפוליטיזציה ולפיתוח החיים הציבוריים של יהודי ארצות-הברית בכל.

 

הספר מתאר את תהליך בנייתם והתפתחותם של פועלי-ציון בצפון אמריקה כמפלגה פוליטית, ועומד על תפקידיהם בפיתוח חברת המהגרים ובעיקר בהנעת דינמיקת הפוליטיזציה של יהדות ארצות-הברית. במקביל הספר דן באידיאולוגיה ובפראקסיס של 'עבודת ארץ ישראל' של פועלי-ציון, ומתאר את המתח בין שאיפתם להשתתף בבניין ארץ-ישראל ולסייע לפועלי ארץ-ישראל לבין ההכרח לשמור על מעמדם הפוליטי בקרב יהודי ארצות-הברית, שבלעדיו לא יהיה להם קיום כמפלגה. זהו המתח בין האידיאולוגיה הציונית של פועלי-ציון לבין הפוליטיקה של חברת המהגרים המזרח-אירופית באמריקה, או במילים אחרות - המתח בין זהותם האידיאולוגית לזהותם הפוליטית.

 

ד"ר רחל רוז'נסקי היא מרצה בחוג לתולדות ישראל באוניברסיטת חיפה. מחקריה עוסקים בפוליטיקה ובתרבות של חברת המהגרים היהודית המזרח-אירופית בארצות-הברית ושל עולי מזרח-אירופה בישראל בתקופת העלייה ההמונית.