עצמאות היא רק ההתחלה: חשיבה אמיצה על מצב האומה

ראובן קולנשר

קטלוג



 

 

עצמאות היא רק ההתחלה: חשיבה אמיצה על מצב האומה

 

הספר כולל רשימות ומאמרים מפרי עטו של ראובן קולנשר, בארבעה תחומים עיקריים: תודעה יהודית; מדיניות חוץ; החברה בישראל; צבא וביטחון.

 

רוב המאמרים התפרסמו בביטאון "האומה" בין השנים 1995-1967.

 

בספר משובצים, על פי הנושא, ציורים ואגדות של קולנשר, כביטוי נוסף ומשלים לתפיסה המוצגת במאמרים.

 

נוכח התגברותם של תהליכים המערערים את חישוקי החברה, נדרשת בחינה מחודשת של הערכים ושל התפיסה שהובילונו אל עברי פי-פחת. ההישגיות האישית מאפילה בעיני רבים על טובת הכלל, והציונות מידרדרת ל"פוסט ציונות" ולספקנות באשר לעצם צדקת קיומה של מדינה יהודית. הקמת המדינה ובניינה עד כה אינם אלא ראשית מימוש הציונות, אך "באין חזון ייפרע עם".

 

הספר מנתח את שורשי התודעה המשותפת המייחדת אותנו ומציג חזון: יציקת ערכי היסוד של תודעתנו לתוך מסגרתה הלאומית של ישראל. מימוש הערכים יוביל לחיזוק עם ישראל בארצו ולחירות אמתית, רוחנית וגשמית, שכן "אין הצדקה לאומה שכל רצונה להיות צרכן מאושר".

 

המאמרים בנושאי מדיניות וביטחון מקנים לקורא ידע ותובנות חדשות, לרבות כלים לניתוח עצמאי של מגמות ותהליכים. בתחום החברתי מערער הספר על מוסכמות שונות ומציע פתרונות לא שגרתיים.

 

הבנת בעיות היסוד, מודעות למקורות עוצמה רוחנית ייחודיים, החבויים בנו ומאחדים אותנו, והצבעה על כיווני עשייה מאתגרים - כל אלה אמורים להעניק לקורא השראה וכוח לתרום את חלקו בפיתוח הציונות ובחיזוק עצמאותה, הפנימית והחיצונית, של ישראל.

 

ראובן קולנשר היה איש ספר וסייפא. נולד בפוזן, התחנך בבית ציוני ספוג תרבות, ועלה ארצה מברלין עם משפחתו ב-1933. שירת באצ"ל, בבריגדה ובצה"ל, וב-1966 פרש מחיל ההנדסה כסגן-אלוף, לאחר שהקים את גדוד ההונאה וההסוואה. צייר, חיבר אגדות וכתב על עם ישראל בארצו. ניחן בכושר ניתוח יוצא דופן שנשען על ידע רחב ורב-תחומי, יושרה וחשיבה עצמאית, ביקורתית ומקורית.