בשם האב: בשאר אל-אסד: שנים ראשונות בשלטון

אייל זיסר

קטלוג



 

בשם האב: בשאר אל-אסד: שנים ראשונות בשלטון

 

 

מותו של חאפז אל-אסד, האב המכונן של סוריה המודרנית, ביוני 2000 היה סיומו של עידן. עליית בנו בשאר לשלטון התקבלה על-ידי רבים בפקפוק. אחרי הכל בשאר הגיע לשלטון רק בשל מותו של היורש המיועד, אחיו הבכור באסל, בתאונת דרכים. באסל נועד לשלטון; בשאר שלמד בבריטניה נועד לשמש כרופא עיניים.

אבל היו גם כאלה שתלו בעליית בשאר תקוות לרפורמה. דווקא משום שאביו לא הספיק להכין אותו "כראוי" לתפקיד היורש, דווקא משום שחי במערב והתנסה בדרך החיים המערבית, יוכל בשאר, כך סברו, לסטות מדרכו השמרנית של אביו. השינוי הזה לא התחולל לעת עתה, גם אם הכיר בצורך בשינוי לא עמד לו כוחו להוציאו אל הפועל. בתחומים מסוימים אימץ, ואולי נדחק לאמץ, עמדות נוקשות יותר מעמדותיו של אביו - כך בכל הקשור לסכסוך הישראלי-ערבי, וכך גם בשאלת המלחמה בעיראק.

גם כיום, קרוב לארבע שנים לאחר עלייתו לשלטון, נותר בשאר אל-אסד בבחינת חידה בלתי-פתורה. בשם האב מבקש לשרטט למען הקורא הישראלי את דיוקנו מלא הסתירה של השליט השני - ואולי האחרון - בשושלת אסד: מיהו האיש הזה ומהי תפיסת עולמו? מה מתחולל בצמרת המדינית והצבאית של שכנתה של ישראל מצפון? מהם הסיכונים ומהם הסיכויים?