לבחור בחיים

ברוך זיסר וישעיהו ליבמן



לבחור בחיים

מאז ומתמיד היה הסבל מרכיב מרכזי בתודעה העצמית של העם היהודי ובזהותו העצמית. היה זה סבל מוחשי, תמידי ומחריד, שהשתרש בתיאולוגיה, בתפילה, בסמלים, בשפה, בפולקלור ובציפיות האישיות והקולקטיביות של העם היהודי. הוא נתפס כחלק בלתי נפרד מגורלו של העם הנבחר. אולם החלשות ואף התפוגגות הסבל היהודי הממשי, מעוררים סדרה של שאלות: האם עתה 'האידיאולוגיה של הסבל' היהודי מאבדת מתקיפותה? האם העם היהודי והזהות היהודית יוכלו לשרוד ולשגשג כאשר אין אויבים המאיימים על קיומם? אילו אסטרטגיות של קיום מתאימות למצב חדש זה, שאין לו כמעט תקדים באלפיים השנים האחרונות?

 

ברוך זיסר וישעיהו ליבמן מתמודדים עם שאלות אלו באומץ ובמקוריות. זאת תוך כדי בחינה וביקורת של המציאות היהודית-ישראלית, מצד אחד ושל יהדות ארצות הברית, מצד אחר. הן בישראל הן בארצות הברית הזהות היהודית הולכת ונשחקת. בארצות הברית היא אינה יכולה להתמודד עם הגל הגואה של תפיסות קוסמופוליטיות וליברליות. הניסיונות להחיות ולהצדיק את ה'אידיאולוגיה של הסבל' אינם משכנעים. גם הניסיון לזהות את התרבות היהודית עם צדק חברתי נכשל, כיוון שצדק חברתי אינו זקוק ליהדות כדי לבסס את עצמו. בישראל לובשת השחיקה צורה אחרת. סכנת ההתבוללות אמנם אינה קיימת. ובכל זאת הפיכת הזהות היהודית לפולקלור רדוד, נושאת איתה סכנה לא פחות גדולה ממנה.

ברוך זיסר וישעיהו ליבמן מקדישים את ספרם לבחור בחיים לבחינת אסטרטגיות שונות שיש בהן כדי לעצור את תהליך השחיקה ואף להביא לתחייה מחודשת של המסורת והזהות היהודית.

 

פרופסור ברוך זיסר מרצה במחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. רוב מחקריו מוקדשים לתחומי ההגות המדינית והפוליטיקה ההשוואתית. בין ספריו: The Grammar of Modern Ideology; בין השלמה להסלמה: השסע הדתי-חילוני בפתח המאה העשרים ואחד (עם אשר כהן).

 

פרופסור ישעיה ליבמן (ז"ל) עסק בעיקר בחקר העם היהודי. ב-2003 זכה בפרס ישראל והיה מייסדה של המחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. בין ספריו:

The Ambivalent American Jew: Politics, Religion and Family in American Jewish Life; Civil Religion in Israel (עם אליעזר דון-יחיא)