אליעזר ברקוביץ: מאמרים על יסודות היהדות

עורכים: דוד חזוני, יוסף יצחק ליפשיץ



אליעזר ברקוביץ: מאמרים על יסודות היהדות

הרב ברקוביץ נולד בשנת 1908 ברומניה. הוא למד בישיבת פרשבורג בשנת 1924, ומשם נסע להשלים את לימודיו בבית המדרש לרבנים בברלין, שם ספג מרבו, הרב ויינברג, את משנתו ההלכתית השיטתית והבהירה ואת הרוח של תנועת המוסר מבית סלובודקה. הרב ברקוביץ רכש גם השכלה כללית, ושנת 1933 קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה מאוניברסיטת ברלין. בזמן מלחמת העולם השנייה היגר לאנגליה, משם המשיך לאוסטרליה, אחר כך לבוסטון, ולבסוף הגיע לשיקגו. הוא הוזמן לשמש כמורה לתיאולוגיה ולמחשבת ישראל בהיברו-תיאולוג'יקל קולג' בשיקגו. בשנת 1975 עלה לישראל והתגורר בירושלים. הוא המשיך לכתוב עד מותו ב-1992, ובסך הכל פרסם תשעה עשר ספרים ועשרות מאמרים ומסות.

בכתביו של הרב ברקוביץ יש עניין מיוחד לקורא העברי, מכיוון שהם עוסקים בנושאים הנוגעים בלב לבם של החיים הציבוריים של העם היהודי, ובמיוחד לאלו של החיים בישראל; ערכי היסוד של היהדות הנחוצים לבניית חברה בראיה; ההכרה בחיוניות ההלכה כך שתוכל להידרש לענייני השעה הדוחקים; חשיבותה של האחדות היהודית; ומשמעותה של הציונות, לא רק עבור היהודים אלא לתחיית היהדות עצמה.

בספר זה קובצו שלושה עשר ממאמריו של הרב ברקוביץ שהם בבחינת טעימה על קצה המזלג מיצירתו הענפה. המוקדם שבהם פורסם לראשונה בשנת 1943, במהלך מלחמת העולם השנייה, עת שהה הרב ברקוביץ באנגליה, והמאוחר שבהם נכתב בשנת 1989. מבחינת תוכנם המאמרים נפרסים על קשת רחבה של נושאים, החל בתיאולוגיה, המשך במוסר היהודי ובמודרניות וכלה בציונות. אסופה זו היא אפוא סקירה ראשונה בעברית של כלל מחשבתו של הרב ברקוביץ, אשר היה מוכר עד כה לקוראי העברית בעיקר בזכות כתביו על השואה.